Byggahus.se

Besiktningsanmärkning

1. H
    Moderator · Nivå 25
    Även om en olycka är osannolik (så länge badkaret står där och hindrar åtkomst) så är det ett såpass grovt fel att du som anläggningsägare kan hållas ansvarig för ev. olyckor. Gör om gör rätt.

2. E
    Medlem Nivå 12
    Vu inte godkänt, dosa som gäller

3. M
    Medlem Nivå 4
    Du kan ju göra en riskbedömning och om denna faller ut väl montera(*) uttaget på platsen och uppfylla alla krav enligt lagar och förordningar.

Jag tror dock att min riskbedömning skulle landa i något i stil med
    * Ok just nu, per badkarets placering
    * Vid renovering demonteras badkaret och uttaget demonteras och utloppet proppas, också ok
    * Vid renovering demonteras badkaret och uttaget behålls. Olämpligt

Eftersom det inte nödvändigtvis behöver vara en elektriker, eller ens kunnig som demonterar badkar och ersätter med dusch, kan vi inte i framtiden garantera att uttaget inte hamnar på en mycket mer olämplig plats. Det kan också vara så att detta sker efter att du flyttat ut. Med andra ord leder min riskbedömning till att det inte ska monteras något uttag där. Hittar du en villig elektriker kanske han eller hon gör en annan riskbedömning och monterar uttaget, men visst känns det lite tveksamt ändå...

(*) Eller, elektrikern egentligen, detta bör du absolut inte göra själv. Inte på grund av att det är komplicerat, utan för att få en oberoende riskbedömning.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Jag vill gärna byta och sätta anslutningsdosa men känns kanske onödigt om besiktningsmannen har godkänt det nu. Ifall jag haft en besiktningsman som varit här och godkänt vems ansvar ligger det på om något skulle hända? Elektrikern som satt uttaget på den platsen eller mig som villaägare eller besiktningsmannen?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ju tänkbart att du skulle klara dig från straffansvar, om du kan peka på att bes. mannen inte klagade på placeringen. Men nu pratar vi om ansvaret "vållande till annans död". Vilket iofs. är osannolikt. Bara en kontrollfråga: Du har väl jordfelsbrytare som skyddar det här uttaget?

Att någon elektriker skulle ha monterat det uttaget har jag väldigt svårt att tro. Det ser ut som något riktigt dåligt hempulat.

6. S
    Medlem Nivå 6
    Menar inte det uttaget som sitter där nu men det nya uttaget som sitter emot kaklet över rörutsläppet har en elektriker varit här och satt och han kontrollerade jfb samt utlösningstiden. Dock så gjordes detta av en kompis så inga papper finns på jobbet och bes. mannen har godkänt vägguttaget.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har ju bara sett bilen på uttaget som hänger i luften.

8. S
    Medlem Nivå 6
    Förtydligande: det uttaget på bild har okänd person satt upp. Mitt nya uttag som sitter där just nu skruvat i kaklet har en elektriker satt upp och då fick jag förklarat för han att besiktningsmannen hade sagt att det räckte med att uttaget vart fast monterat för att få det godkänt.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    jag är inte riktigt med på förloppet.

Menar du alltså att en elektriker varit där och skruvat fast ett uttag under badkaret nu sedan du skapade tråden?

och att bes. manne har varit där igen och godkänt detta?

Den elektrikern skulle jag inte anlita igen.

10. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det är du som är ansvarig. Om frågan skulle komma upp på bordet så är det dig myndigheter frågar varför det sitter ett uttag där. Då är det ju bra om du har papper på vem som faktiskt gjort jobbet och lurat på dig att det är ok, då kanske du kommer undan din skyldighet i elsäkerhetslagen.

Du har ju chans att lära besiktningsmannen lite här om regler i badrum. Han blir säkert jätteglad ;)

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 6
    Ja exakt.

12. S
    Medlem Nivå 6
    Elektrikern är en nära vän och han ifrågasatte också om bes mannen verkligen godkänt det och då visade jag honom papprena på det bes mannen skrivit.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Men vad var det för besiktningsman? Om vi pratar om en överlåtelse besiktning, så sysslar de inte med elbesiktning, de gör bara en okulärbesiktning. Och anmärker ex. på uttag som hänger löst. Att man bryter mot områdesreglerna kräver viss insikt i elinstallationsregler för att ha koll på.

Din kompis borde ha totalvägrat att sätta upp ett uttag där.

14. B
    Medlem · Nivå 5
    Vad händer om det rinner vatten längst väggen och det skulle rinna in vatten i uttaget när någon sitter i badkaret och jfb inte löser? Känns ju som att det är säkrare att ha den hängandes som den satt innan då risken att det inte rinner längst väggen och in är mindre? Eller är det bara en fara ifall den skulle användas till något annat syfte än badet, som t.ex att någon använder den till en hårfön osv?

• Laddar…
  15. B
    Medlem · Nivå 5
    Och ifall man sätter en anslutningsdosa längst med väggen där vatten kan rinna ner enkelt och den inte heller är tät kan inte vattnet leda strömmen hela vägen in till badkaret?