Byggahus.se

Besiktningsanmärkning

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej, fått en besiktningsanmerkning på detta uttag och det står att jag måste sätta upp det mot väggen. Är de ok att skruva det direkt över genomföringen där kabeln går ut eller är det någon specifik höjd den behöver komma upp i också för att vara godkänd i badrum? Mvh

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Du kan skruva det rakt över kabeln OM uttaget har an utbrytningsanvisning i botten, sedan blir det väl lite "tråkigt" när du drar ut kabeln ur kabelgenomföringen och får ett stort hål i "kapslingen.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Tänkte köpa ett nytt vägguttag som har runda hål på baksidan man kan slå ut och bara skruva det rakt över slangen/genomföringen, typ Schneider aqua serien har väll färdiga hål på baksidan som man bara kan knacka ut?

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Sa inte besiktningsmannen något om uttagets placering? Där under karet råder område 1 och där får inga uttag finnas. Nu blir detta uttag undangömt och kan inte användas till hårtorken etc men ska det följa reglerna ska badet vara fast anslutet i en anslutningsdosa.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Sätt istället en anslutningsdosa och koppla fast. Det är ett ganska grovt fel att ha ett uttag där.

6. S
    Medlem Nivå 6
    Finns det några risker med att ha ett VU där?

7. Z
    Medlem Nivå 4
    Det har för låg kapslingsklass, så vatten kan alltså tränga in. Personskada är väl största risken om t.ex. jfb skulle vara trasig samtidigt.

8. Bästa svaret

H
    Moderator · Nivå 25
    Man skall komma ihåg att innan vi fick jordfelsbrytare så var alla former av uttag förbjudna i våtrum. Undantaget var rakapparatsuttagen, som har en inbyggd isolertransformator (de kan inte driva ström mot jord).

Numera får man ha uttag (om de skyddas av jordfelsbrytare), så länge de håller sig utanför våtzonerna, så som de definieras för elsäkerhet. Lite förenklat så gäller minst 120 cm från en dusch, och minst 60 cm från badkarskant (i horisontell ledd).

Den mest uppebara risken med placeringen är ju att vatten kan rinna in i uttaget, men man kan tänka sig andra scenarier också. Det är inte riktigt läge att tumma på reglerna för el i våtrum. Risken där är skyhögt högre än i andra rum. Får du en stöt vid ett elfel i vardagsrummet, så kommer det oftast att vara obehagligt, med en väldig otur så dör du.

Får du en stöt när du precis slutat duscha i badrummet, så har du en fantastisk tur om du överlever.

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Helt klart är att detta uttag är ett formellt allvarligt fel, även om det skruvas fast på väggen över rörutloppet på bild.

Det är därför mycket förvånande att se denna både felaktiga och taffliga lösning med uttaget på sladden. Det kan väl inte vara en elfirma inblandad här eller?

Angående risken med detta så går det att göra ett uttag tätt, även med stickproppen i. Det är inte kapslingsklassen som är problemet. Uttaget har det dessutom troligen torrt o fint där under karet.

Problemet är vad man pluggar i uttaget. Man vill inte att lätt tillgängliga uttag ska finnas nära duschen för användning till locktång och rakapparat etc. Man vet inte vad folk pluggar iför något. En fast ansluten apparat, t.ex en tvättmaskin, är (ska vara) avsedd för platsen är ansluten av en elektriker.

Så några praktiska risker med detta uttag ser jag inte. Det är bara formellt fel.

10. S
    Medlem Nivå 6
    Hej! Tack för alla svar. Bara en liten följdfråga här angående att sätta en anslutningsdosa och göra en fast installation. Vad är skillnaden gentemot att ha ett vägguttag där? Ponera att ingen någonsin är där och pillar med fingrarna? För en anslutningsdosa är väll inte tätare än ett ip44 VU? Då borde väll risken vara lika stor att man får ström i sig på något sätt ifall JFB skullw ge sig samtidigt?

11. S
    Medlem Nivå 6
    Alltså lika stor risk VU kontra anslutningsdosa, om man alltså leker med tanken att ingen är där och pillar dvs.

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Nu kan man inte tänka så "att ingen kommer att", finns möjligheten måste du tänka att "någon kanske kommer att" i det här fallet använda uttaget till nått annat.

13. S
    Medlem Nivå 6
    Du sa ju i första inlägget att det var OK att skruva uttaget rakt över och nu vänder du kappan efter vinden känner jag. Mvh

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Då hade jag INTE sett att det satt under ett badkar, sedan kan du ju studera lite av mina inlägg och bilda dig en uppfattning om jag är den som brukar vända kappan efter vinden.
    OCH på den direkta frågan om det var ok att skruva uttaget rakt över ett rörutlopp fick du det korrekta svaret, hade du frågat om det var ok att sätta uttag under ett badkar tror jag att du även då fått rätt svar

15. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Uttaget håller bara IP44 när det är stängt, dvs när det inte sitter en stickpropp i det.

Du måste också tänka på att någon i framtiden kanske tar bort badkaret och då har ett uttag direkt i duschen.

Jag håller iofs med Bo om att det inte är så många praktiska risker med uttaget men det är såpass fel att jag i alla fall inte skulle vilja ha det i mitt hem.