Besiktningen visade på svartmögel

13k läst  22 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Kvinna och novis som jag är behöver hjälp!!

Är på väg att köpa hus och skrev på köpekontraktet i tisdags, vi lade in en klausul att vi ville ha besiktning på huset.

Nu upptäckte besiktningsmannen svartmögel på yttertakets insida på ena vinden, som är ovanför duschrummet. Besiktningsmannen kom inte in på vinden för det finns ingen öppning dit, förutom en ventilations lucka på 15*15 cm.

Frågan nu. Törs vi köpa huset som det är eller skall vi kräva att säljaren öppnar upp en lucka där vi kan nogrannare kontrollera möglet? Eller skall vi hoppa av?

2. T
    Medlem Nivå 1

Re: Besiktningen visade på svartmögel

Det är dålig ventilation och besiktningsmannen trodde på kondens. Kan detta svartmögel gått ned i väggarna?

3. H
    Medlem Nivå 8

Det är ju inte alls ovanligt med svartmögel där, mina föräldrar fick det på vinden över sitt tillbygge (där det finns badrum), en snickare sågade hål i takpanelen och monterade in några "ventilationshattar" under pannorna och så var det inte mer med det som jag fattade det.

Svårt att säga vad du ska göra, men visst låter det lite vanskligt att besiktningsmannen genom ett hål i en vägg konstaterar svartmögel, svårt lixåm att konstatera hur skadat det ser ut, om det finns andra skador e.t.c.

Skulle det sedan visa sig senare att det inte är nåon vacker syn på vinden så kommer man säkert ingen vart eftersom det trots allt påpekats att där var svartmögel..........jag skulle nog vilja ha ett större hål uppsågat :-/

4. P
    Medlem Nivå 10

ja Probelmet är som du skriver.. Ventelation..!

Varm fuktig innomhus luft kommer upp på vinden. =inte bra..

Det gäller att få bra innomhus ventelation. Framför allt i Badrum. Men även i kök. i dom rummen ska det vara Från luft.

om det har gått in i väggarna, är omöjligt att svara på.. då måste man upp på vinden o kontrollera mera hur stort & utbrett det är..

Att det har blivit problem nu.. låter lite konstigt.. hur gammalt är huset? är det självdrag som ventelation? Har man bytt uppvärmning (tex slängt ut oljepannan & installerat Bergvärme)?

5. P
    Medlem Nivå 10

slagen igen på 2 min.. :D

6. T
    Medlem Nivå 1

Det skall vara sjävdrag. Huset är byggt -69 men badrummet är nyrenoverat -99, det är direkt el me oljefyllda radiatorer.

Jag har bilder på taket, men jag vet inte hur jag kan länka dom???

7. P
    Medlem Nivå 10

Här är lite tips.
    http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=66

Troligen så kommer fukten från badrummet upp på vinden då..

har du någon från luftventil i badrummet? i taket brukar det finnas..

Golvtröskeln ska det finnas en springa (ganska stor) här kommer luft in.

Sen om det finns ett i taket så ska det vara isolerat på vinden (man får kondens annars)..

Bilder måste du lägga upp på någon stanns på internet och sedan klickar du på bildgrejen och klistrar in den länken..

8. T
    Medlem Nivå 1

I besikningskontrollen står det att ventilationen bedöms ej vara fullgod/tillfredställande. Rekomenderar både till och frånluft förbättras.

9. T
    Medlem Nivå 1

Vad duktig jag är  ;D lyckades ju med bilderna ::)

Om jag fixar ventilationen, kan jag få stopp på möglet då eller är huset "förstört"

10. H
    Medlem Nivå 8

Ser ju rätt bra ut hittills, skulle man kunna få aningen större bilder ? ;)

11. P
    Medlem Nivå 10

Yepp Bilderna kom fram  :D :D :D

Välldigt små dock... svårt o se.. men det verkar inte vara så jätte mycket..

OM ni nu väljer att köpa huset. Så sätt in en fläkt där från luften ska komma ut..

tex PAX gör sånna fläktar.. fuktstyrda, tids styrda.. osv osv..

Sen finns det medel som tar kol på mögglet
    http://www.lavtox.se/index.htm
    är ett exempel...

Haagbard
    är i hög form i dag.. slog mig med några sekunder.. :D

12. T
    Medlem Nivå 1

Hur gör jag större bilder då ??? dom var stora när jag lade in dom :-[

13. P
    Medlem Nivå 10

Finns inga garantier men jag skulle säga JA på den frågan.

14. T
    Medlem Nivå 1

Det låter ju bra, men det jag måste göra är att ta upp ett "hål" och ta dit en kunnig som får krypa in och kolla mer nogrant.

15. H
    Medlem Nivå 8

Tycker inte du behöver känna dig slagen, du skriver ju mycket mer uttömmande svar.....alltså är jag slagen på den punkten :p

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: