Hej

Förstagångsköpare och tittat på detta hus. Besiktningen hade inga större anmärkningar förutom detta nedan. På visningen upplevdes någon lukt (inte mögel utan mer instängd källarlukt) i ett av rummen, enbart lokalt i det rummet, inget i de andra. Huset är byggt tidigt 70tal med källare, dränering gjord 2005. Kan ni hjälpa mig att tolka nedan, för jag läser "mögel i hela källaren" ungefär.

Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes.
- I mindre rummet finns det färgsläpp på grundmur.

Kontroll av konstruktion utfördes med provhål i golv och vägg i Rum 1 och rum 2 som ligger i de diagonala hörnen. Fuktkvoten uppmättes till över 28 % och den relativa fuktigheten till 89 %. Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %. Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med ett uppreglat isolerat golv dikt an betongen och utreglade väggar på insidan källarväggar. Dessa konstruktioner får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.

Var är det för rum i källaren och hur planerar ni använda den?

T topmount skrev:
Var är det för rum i källaren och hur planerar ni använda den?
Gillestuga, där var lukten. Samt sovrum där fanns ingen lukt enligt mig. Vi har väl tänkt använda som sovrum och Allrum men det finns andra rum till det på övervåningen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.