Byggahus.se

Besiktning innan köpeavtal

1. O
    Medlem · 118 inlägg

order66

Medlem
    Hej!

Vi har lagt ett bud på ett hus som är under kommande försäljning för att få till en privatvisning. Det gick enligt planen och säljaren nappade. Våra krav var att om budet ska gälla ska vi få en privat visning och om allt ser bra ut och känns bra få möjlighet att besiktiga huset innan någon offentlig visning hålls. Det var inga problem, säljaren gick med på det och mäklaren sa att det är vad som gäller.

Nu två dagar innan privatvisningen meddelar mäklaren att några andra också lagt ett bud och att säljaren fått så dåligt samvete och förmodligen vill visa huset för dem också. Enligt mäklaren finns det inget att göra åt det och kunde inte med säkerhet säga om det kommer några fler personer eller inte på vår "privata visning". Jag blev lite förvirrad för det var inte tydligt hur de buden kommit in eller om det skulle komma fler. Känslan jag fick var mer att försöka få oss att lägga mer i bud, men jag kan ju såklart känna fel.

Vi funderar nu på hur vi ska göra om det är så att vi ändå fortfarande har ett bud som säljaren vill ha, accepterar, och vi får göra en besiktning. Vår fundering är att om vi får besiktiga och lägger de pengarna på en besiktningsman, hur kan vi säkra att säljaren inte bara låter huset gå till någon annan som lägger ett bud på 100 000:- över mellan vår besiktning och ev kontraktsskrivning?

2. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 378 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Skriv kontrakt snabbt men med besiktningsklausul. Vi köpte hus nyligen och det var vi som hade ensidig rätt att begära att köpet skulle återgå inom 10 dagar. Kändes bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.