1 439 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Besiktning av husgrund, vad tänka på?
Hej!
Vi har fått gjort en husgrund av ett bolag, nu ska besiktningsmannen komma och besiktiga.
Jag tar tacksamt emot tips om det finns någon lista eller så på vad man bör kontrollera.
Golvvärmeritning, trycktest och eventuellt armeringsritning har jag hört.
Tack
Vi har fått gjort en husgrund av ett bolag, nu ska besiktningsmannen komma och besiktiga.
Jag tar tacksamt emot tips om det finns någon lista eller så på vad man bör kontrollera.
Golvvärmeritning, trycktest och eventuellt armeringsritning har jag hört.
Tack
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Kollade inte KA innan ni gjöt? Lite svårt att se underarbetet med 10cm betong ovan på.
Kolla leveranssedlarna för betongen så de stämmer överens med vad som konstruktören föreskrivet.
Annars är det bygghandlingarna som ni besiktigar mot då de är det grundfirman skall ha följt.
Kolla leveranssedlarna för betongen så de stämmer överens med vad som konstruktören föreskrivet.
Annars är det bygghandlingarna som ni besiktigar mot då de är det grundfirman skall ha följt.
Ja, jag hoppas besiktningsmannen kan det men känns bra att ha läst på lite själv också.R Robert-san01 skrev:
K.A är vi själva då det enbart är ett komplementbostadshus på 25 kvm. Dumt kanske, men nu är det försent i vilket fall.
Golvvärmeritning
Trycktestintyg av golvvärme
Armeringsritning
Materialspecifikation (leveranssedlar)
Tackar så mycket för fler tips. (Tack Robert-San01)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Det är inget fel i att vara egen KA! Det kräver dock att man har rätt bra koll på allt som skall göras och hur. Jag skulle nog klara mitt eget husbygge utan KA, men då jobbar jag som projektchef i byggvärlden om dagarna.
Har ni fått någon egenkontroll av de som gjort grunden? Det brukar vara det första besiktningsman vill se. Där skall det vara upptaget bla kontroll av mått, höjder osv.
Har ni fått någon egenkontroll av de som gjort grunden? Det brukar vara det första besiktningsman vill se. Där skall det vara upptaget bla kontroll av mått, höjder osv.
Hej!R Robert-san01 skrev:Det är inget fel i att vara egen KA! Det kräver dock att man har rätt bra koll på allt som skall göras och hur. Jag skulle nog klara mitt eget husbygge utan KA, men då jobbar jag som projektchef i byggvärlden om dagarna.
Ja, mått och höjder har vi kontrollerat. Måttet visade sig vara fel men dem ordnade det och gjorde om i sista sekund.
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Och diverse rör kommer upp på rätt ställe? Vanligt fel.
Liknande trådar
-
2-årsbesiktning - vad är viktigt att tänka på inför?
Övrigt husrelaterat -
Hur ska man tänka kring besiktningsman??
Byggmaterial & Byggteknik -
Den eviga frågan om husbesiktning - hur ska man tänka?
Köpa & Sälja hus -
Efterbesiktning nyprod - vad tänka på?
Köpa & Sälja hus -
Tankar kring hus byggt 62 - besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus