Vi fick besiktningsprottokoll på visningen av vårat "dröm hus", en del mindre anmärkningar som sig kanske bör på en kåk byggd -79.
Det jag anser alvarligt är dessa anmärkningar på grunden:
1.Markytan fuktig samt saknar fuktavskiljandefolie
2. Delvis kvarlämnat byggspill
3. Lokalt brisstfälligt rasskydd under kantbalk, öppet ut
4. Lokalt missfärgningar, påväxt samt funktindikationen i Blindbotten

Tilllägs protokollet visar:
24% Fk i blindbottenskiva, 86% Rf mellan blindbotten och isolering.

Som jag förstår är det altså fukt och mögel i blindbotten.
Frågor från en novis: Vad är blindbotten? Vad betyder Fk samt Rf? Hur alvarligt verkar detta och hur fixar man det? Svårt att säga fårstår jag då man inte sett hur det ser ut.
Kan tilllägga att det nog inte är någon ide att ringa bes mannen och fråga då detvar 3 månader sedan han var där.

Fk bör vara fuktkvot.
Rf är relativ fuktighet.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Som ovan.
1. En plastfolie skall ligga mot marken. Den ska spärra fukten att avdunsta från marken.
Det fixar man lätt.
Dock kräver att all organiskt material plockas bort (punkt 2).
3. Inga problem. Bara gräva runt huset och placera typ cementskivor.
4. Med tanke på 24%, skulle jag kolla iaf om trät inte är ruttet. Om ok. Bara tvätta ochvskyddsmåla. Boracol eller bensaltensid.

Ok så du tror inte att grejerna är helt rutna då iallafall. 24% i blindboten låter ju inte som så farligt, trä brukar väl ligga på runt 17-19% "tort"?
Det var det där med 86% som lät mycket men det är altså luftfuktigheten, och den bör ligga runt 60-65% va?
Vi ska ta med en snickare jag känner som får kika närmare på grunden om det är så att säljaren acepterar vårat bud.

24% är mycket. Men ligger luften på över 80% under längre tid, kommer trä att bli fuktigare! Det är normalt utan åtgärder!
Dvs utan värme, folie eller avfuktare. För att gpra det hela bättre, skulle du behöva konventera om grunden till krypgrund tt.ex!

Det står mycket om detta på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.