Byggahus.se

Beröringsfri blandare

1. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag funderar på en beröringsfri blandare till toaletten. Sitter det termostat i dessa eller är dom uppbyggda som en vanlig blandare så att vattnet bara blandas och man får spola mängder med vatten innan inställd temperatur infinner sig?

2. Jiji
    Medlem · Nivå 9
    De vi har på jobbet har en liten tapp som man ställer in önskad temperatur på. Precis som på en vanlig engreppsblandare men mkt mindre. Sedan är det ett batteripaket till sensorn. Det är ju lite knepigare att ändra temperaturen i och med att tappen man gör det med är så liten så oftast struntar man i att ändra och "ärver" redan inställd temperatur.

3. M
    Medlem · Nivå 9
    Jo detta är jag helt med på, men termostat undrar jag över. En vanlig engreppsblandare där greppet är inställt på ljummen temperatur och sätts på kommer ju blanda en viss % varmt vatten med en viss % kallt vatten, då tar det lång stund och åtgår ganska mycket vatten innan det ljumna vattnet kommer ur kranen.
    En duschblandare däremot, som har termostat, öppnar fullt på varmvattnet vid start och när termostaten känner av att rätt temperatur är uppnådd så öppnar den kallvattnet också. Så där kommer varmvattnet snabbare och sparar en hel del vatten.

4. L
    Medlem · Nivå 14
    Om det tar lång tid att få fram varmvatten idag, så kommer det inte att gå snabbare med en beröringsfri. Det kan snarare upplevas som mer irriterande eftersom man kanske måste aktivera den ett par ggr innan det blir varmt.

5. J
    Medlem · Nivå 5
    Termostaten har inget med problemet att göra i detta fallet. Anledningen att det tar tid att vattnet blir varmt är att vattnet kallnat i ledningarna och sedan när vattnet strömmar så ska det även värma upp ledningarna på vägen. Det är det som tar tid. För att bli av med det skulle du behöva en beredare precis vid kranen eller något som värmde vattnet precis i kranen.

6. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Förstår vad du menar men vet tyvärr inte svaret, skulle dock gissa på utan termostat.

7. M
    Medlem · Nivå 9
    Hur tänker du nu? Om du ställer en blandare utan termostat på 30gr och den bara blandar vattnet och kallvattnet är 10gr och varmvattnet 80gr så blandar den ju konstant 2,5L kallvatten och 1L varmvatten. Observera att jag fick influensa igår så min hjärna kanske tänker fel.

Jag har 28mm ledningar, 10m ledningsväg. Varje ledning rymmer 5,3L fram till tappstället. Jag får ut 0,1L/s vid tappstället. Om jag ställer vredet på att blanda 30gr, dvs. 2,5L KV och 1L VV så tar det (utan förluster) 185 sekunder innan jag får 30gr och åtgår 18,5L vatten innan jag får 30gr. Med en termostat så kommer det bara 80gr VV när jag vrider igång blandaren. Således åtgår det 5,3L vatten innan jag har 30gr och tar 53 sekunder.

Så skillnaden ligger i 13 liter vatten och 2 min och 12s mellan en ”fast” inställd temperatur eller om det sitter en termostat i blandaren. Därav min fråga;)

När jag ska tvätta mig så vrider jag alltid handvredet till max varmvatten och sedan tillbaka till ljummet annars får man som sagt vänta lite drygt 3 minuter innan det blir varmt. Tanken att dra 15mm direkt från beredaren har slagit mig istället för att kök och 2 toaletter ska dela på samma ledningar.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Nivå 9
    Som sagt, jag har feber så mina siffror är nog inte 100%. Jag har som den vise säkert sett, inte 80gr fram till blandaren, snarar max 60gr kanske. Men ni förstår min poäng hoppas jag. Man tappar betydligt mer KV för att få fram VV om tappställets vred står fast på 30gr än om man har en termostat som är fullt öppen för VV innan den regleras ned när rätt temperatur kommer ur kranen. I min dusch i källaren märks det tydligt då den matas av varsin 16mm’s ledning. Termostaten på blandaren står på 35gr och första sekundrarna så är det lite svagare stråle då enbart VV-ledningen matar vatten. Men när sedan det 60-gradiga vattnet når termostaten i blandaren så märks det en ganska bra flödesskillnad då KV-ledningen också börjar mata vatten.

9. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Vi har två beröringsfria blandare i badrummet, grymt bra!
    En för kallvatten, och en för varmvatten, dvs tandborstning och handtvätt samtidigt... (y)

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 9
    Då har jag köpt och installerat en FM Mattsson 9000E. Tyvärr så var den billigast på stället som jag ogillar mest, Bauhaus. Funktionen är som förväntat, just nu ganska uppskattad då minsta sonen har för vana att stå med händerna under rinnande vatten i flera minuter samtidigt som han kollar på sin padda efter avslutat toabesök.
    Man kan tydligen programera den att spola på olika sätt men jag ser ingen anledning att ändra fabriksinställningen som gör att den börjar spola när man sätter dit händerna och slutar några sekunder efter man har tagit bort dom. Plus nån autostop efter nån minut då man måste bort med händerna och sätta dit dom igen för att den ska spola.

12. V
    Medlem · Nivå 6
    Har bra erfarenheter av Oras beröringsfria
    Armaturer.
    Om designen på dom passar smaken
    Är det kvalitet
    Mvh

13. Griffeltavlan
    Verktygstokig · Nivå 7
    Har erfarenheter av Oras beröringsfria som håller bra. En del äldre har krånglat men det är mest Fmm 9000e som krånglar. Sensorn är väldigt känslig för starka medel tydligen. Bytte magnetventilen nyligen på en fmm blandare som varit i bruk i ca 2 månader. Men Fmm skickar gärna nya på garantin men de är mycket pickel..