1 769 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bergvärmesensor på solsidan?
Hallå,
Sensorn som styr vår bergvärmepump sitter på en södervägg i solsken. Tidigare har det troligen funnits ett träd som skuggat vilket kan förklara varför den monterats där.
Hur dåligt är det och på vilket sätt?
Kör pumpen i onödan?
mvh Mats
Sensorn som styr vår bergvärmepump sitter på en södervägg i solsken. Tidigare har det troligen funnits ett träd som skuggat vilket kan förklara varför den monterats där.
Hur dåligt är det och på vilket sätt?
Kör pumpen i onödan?
mvh Mats
Tvärtom.
När solen ligger på sydsidan en fin vinterdag kan sensorn få för sig att det är rena våren, och sänker därför tempen på vattnet. Det kan ju vara plusgrader på sydväggen men flera minus på norrsidan.
Normalt sätter man sensorn på norrsidan, sen får rumstermostaterna skruva ner värmen när solen ligger på.
När solen ligger på sydsidan en fin vinterdag kan sensorn få för sig att det är rena våren, och sänker därför tempen på vattnet. Det kan ju vara plusgrader på sydväggen men flera minus på norrsidan.
Normalt sätter man sensorn på norrsidan, sen får rumstermostaterna skruva ner värmen när solen ligger på.
Hej!
Gäller denna placeringsregel alla utvändiga sensorer för värme?
Jag har en 20 år gammal (ja ja, jag ska byta...
) elpanna som har sensorn placerad längst upp på nocken på sydsidan av huset i fullt solljus...
Är detta helt fel, eller kan det bero på vilken typ av sensor det är...
Själv tycker jag det verkar konstigt att ha den i solljus, men vad vet jag... Det är en "riktig" installatör som gjort installationen åt den förre ägaren för 20 år sedan...
/Jonas
Gäller denna placeringsregel alla utvändiga sensorer för värme?
Jag har en 20 år gammal (ja ja, jag ska byta...
Är detta helt fel, eller kan det bero på vilken typ av sensor det är...
Själv tycker jag det verkar konstigt att ha den i solljus, men vad vet jag... Det är en "riktig" installatör som gjort installationen åt den förre ägaren för 20 år sedan...
/Jonas
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Thujor gulnar/blir bruna på solsidan
Häckar, Buskar & Träd -
Ett intressant 60-talshus på Solsidan - igen
Bloggkommentarer -
Genomtänkt tillbyggnad med koppar i Villa Cars på Solsidan
Artikelkommentarer -
Ekologiskt tillbyggt 1910-tal på Solsidan
Artikelkommentarer -