Kompressorn i min värmepump lade av nyligen, inget konstigt med det då den är +20 år gammal. Ska dit en ny, inget att lappa på.
Det jag funderar på är dock hur det är meningen att logiken och styrningen av "pumpen", som komplett apparat, ska fungera i dessa fall.
På eftermiddagen dag 1 märkte jag att varmvattnet inte var lika varmt som det brukar vara, men skulle iväg så lämnade det för stunden.
Dag 2 fanns inget varmvatten, bara drygt ljummet. Tittade till pumpen och kompressorn gick, men lät förj-lit, ingen värme, och gröndioderna för drift, cirkpump, varmvattenproduktion och kompressor lyste, precis "som vanligt" vid drift och värmebehov. Kompressorn var glödhet, vibrerade ordentligt och stannade ibland.
Inga larm, ingen elpatron, alla signaler visade normaldrift.
Det jag reagerar på är att ingenting i pumpen märker att kompressorn går/får order att gå utan att leverera något, hade det varit tjugo grader kallt hade något frusit sönder.
Eller hade utomhuskyla och värmebehov till uppvärmning triggat något annat?
Finns det någon med djupare insikt i värmepumpslogik som kan förklara detta? Är nyare pumpar smartare?

Slog över till "endast el" och varmvattnet tillbaka, ny pump beställd.

Pumpen det gäller är en Thermia Villa 45, årsmodell -99.

Automatiken som sköter "stopp av tillsats" slår av el-patronerna ovanför en viss utetemperatur, t.ex. +5°. Då blir det kallt om kompressorn rasar. På vintern går el-patronen in och sköter värmen vid kompressorras men det är ofta så att det inte blir något varmvatten då för att man ska uppmärksammas på att det är något fel på värmepumpen.

Fotografen Fotografen skrev:
Kompressorn i min värmepump lade av nyligen, inget konstigt med det då den är +20 år gammal. Ska dit en ny, inget att lappa på.
Det jag funderar på är dock hur det är meningen att logiken och styrningen av "pumpen", som komplett apparat, ska fungera i dessa fall.
På eftermiddagen dag 1 märkte jag att varmvattnet inte var lika varmt som det brukar vara, men skulle iväg så lämnade det för stunden.
Dag 2 fanns inget varmvatten, bara drygt ljummet. Tittade till pumpen och kompressorn gick, men lät förj-lit, ingen värme, och gröndioderna för drift, cirkpump, varmvattenproduktion och kompressor lyste, precis "som vanligt" vid drift och värmebehov. Kompressorn var glödhet, vibrerade ordentligt och stannade ibland.
Inga larm, ingen elpatron, alla signaler visade normaldrift.
Det jag reagerar på är att ingenting i pumpen märker att kompressorn går/får order att gå utan att leverera något, hade det varit tjugo grader kallt hade något frusit sönder.
Eller hade utomhuskyla och värmebehov till uppvärmning triggat något annat?
Finns det någon med djupare insikt i värmepumpslogik som kan förklara detta? Är nyare pumpar smartare?

Slog över till "endast el" och varmvattnet tillbaka, ny pump beställd.

Pumpen det gäller är en Thermia Villa 45, årsmodell -99.
Tanken är ju att din kompressor ska bara gå vid kallt väder om du har ett värmeunderskott tills den uppnår ett värmeöverskott.När din värmepump tillverkar varmvatten så kör den den på max vad kompressorn går för tills bryttrycket uppnås och det är din bottengivare i tanken som talar om när den ska köra en varmvattentillverkning.Det finns en gräns hur länge din kompressor får gå som är inställd från fabriken när den tillverkar varmvatten och det är ställd på 2 timmar annars finns det inget som stoppar kompressorn om du nu inte får något annat larm typ HP-larm eller LP_larm.Det är bar när den kör en legionella körning som du har en toppgivare som styr varmvatten och då startar den med kompressorn tills den uppnår 52-55 grader max för att sedan gå över till el-patron och köra sista till 60 grader.Är nyare pumpar smartare?Vet inte behövs det?Visst dom lite nyare pumparna kan du ställa tiden mer på exempel varmvatten produktion/värmeproduktion om man jämför med din villa.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ett något sent tack för svaren, men jag förstår ändå inte riktigt varför det inte finns någon logik som fångar det här felfallet?

Hursom, ny pump installerad!
Den lokala relativt stora VVS-firman fick ställa dit en av dem rekommenderad pump, Thermia Calibra 7.
Två ruttade rörgubbar plockade ut dem gamla och ställde dit en ny, det syntes att det inte var första gången. Hittills allt till belåtenhet, sen är det ju inte gratis och om man ska vara "belåten" med priset kan diskuteras.
Jag har medvetet valt det lite säkrare alternativet och det får man ju betala för, för 10-15 år sedan hade jag köpt en pump på nätet och baxat dit den själv...
Dessutom, lite brist på pumpar för stunden, beställer man nu har man den nog inte förrän efter nyår...?

Det är inte konstigare än att larmerna tar de vanligaste felen, och ibland är felet något man inte räknat med

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Hej.

Håller på med en offert på samma pump som dig, tänkte fråga vad det kostade dig?

Mvh.

Pump med installation "inkl allt", bortforsling av gammal pump, nytt expkärl, div småpryttlar och bortstädning av emballage osv 110 000 efter ROT.

Pump med installation "inkl allt", bortforsling av gammal pump, nytt expkärl, div småpryttlar och bortstädning av emballage osv 110 000 efter ROT.
Tack för svar.
Min går på totalt efter rot 120000.

På en så gammal pump skulle man kunnat plocka upp detta med ett högtemplarm(givare på kompressortoppen) på kompressorn men det brukar inte gamla värmepumpar ha.
Det närmaste som kan sitta är en givare på hetgasledningen.
Att den stanna ibland var det inbyggda lindningsskyddet men det är ingen larmutgång på det.

När du beskriver läget varför pumpen inte startar (kompressorn) så är ett ganska vanligt fel att mjukstarten har gett upp men nu har du villa 45 och har för mig att det sitter en mjukstart i din maskin.Du har en tvångstart på din maskin och den tvångstartar om hysteresen på inställd värde blir för stort och då ska el-patron hoppa in så skulle det vara kallt så ska det fungera om den står i läge auto.

Kolla lite snabbt i tråden och missa att du redan bytt :/
Var lite stressad idag!

Såhär 1,5 år senare fungerar fortfarande allting.
Men, ska vi ha ett mästerskap i kallaste bergvärmehål?
Mitt är -7 grader på det som kommer upp, -9,5 på det som åker tillbaka ner...78 meter totalt, 16 m till berget.

• Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mitt är -7 grader på det som kommer upp, -9,5 på det som åker tillbaka ner...78 meter totalt, 16 m till berget.
Jisses. Jag kör in 0 vid slutet av en säsong och ut -4. Vad gör man åt din situation långsiktigt? Markvärme som laddar hålet under sommaren dagtid? Eller typ solpaneler som laddar hålet?

Har strypt min nya vp men funderar på ett hål till eller borra det gamla djupare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.