Hobbysnickare
· Skövde
· 20 inlägg
Har en bergvärmepump från Bosch som idag börjat larma om Hög Framledningsdrift och när jag trycker fram info står det Värmepump 1 Blockerat och Tillskott Blockerat.
Någon som vet hur man ska tolka detta och möjliga åtgärder man som lekman kan göra?
Tacksam för hjälp!
Johan
Någon som vet hur man ska tolka detta och möjliga åtgärder man som lekman kan göra?
Tacksam för hjälp!
Johan
Hobbysnickare
· Skövde
· 20 inlägg
Ok tack för svar! Vi är relativt nyinflyttade i huset så total amatör på bergvärmepumpen och golvvärmen.
Ska googla mig vidare lite här, testade att lufta systemet samt stänga av vinterdrift och nu försvann larmet. Ska testa mig fram här och se om det var vettiga åtgärder…
Ska googla mig vidare lite här, testade att lufta systemet samt stänga av vinterdrift och nu försvann larmet. Ska testa mig fram här och se om det var vettiga åtgärder…
Hobbysnickare
· Skövde
· 20 inlägg
Ikväll så larmar bergvärmepumpen igen med samma meddelande om hög framledningstemperatur och i inforutan så får jag:
Värmepump 1 Blockerat
Tillskott Blockerat
Någon som varit med om något liknande som vet vad det kan bero på och hur man åtgärdar det?
Tacksam för hjälp!
Johan
Värmepump 1 Blockerat
Tillskott Blockerat
Någon som varit med om något liknande som vet vad det kan bero på och hur man åtgärdar det?
Tacksam för hjälp!
Johan
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag kan tyvärr inget om bosch/ivt men blockerat kan det bli om vissa inställningar gäller, tex inte kallt nog ute, tillräckligt varmt inne osv. Annars brukar vanliga fel vara stopp i filtret på värmebärar kretsen. Kolla i manualen var filtret sitter. Kan vara rätt lätt att rengöra om det är kulventilsfilter.
Annars kan det vara bra att fråga här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=92.0
Annars kan det vara bra att fråga här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=92.0
Du får larm på hög framledningstemperatur för att.
1 du har för hög värmekurva
2 du har strypningar i värmesystemet (stängda/strypta termostater på golvvärme eller radiator)
3 du har flödesproblem av någon anledning (smuts i returfilter, dålig/trasig cirkulationspump)
kolla dom sakerna först,
1 du har för hög värmekurva
2 du har strypningar i värmesystemet (stängda/strypta termostater på golvvärme eller radiator)
3 du har flödesproblem av någon anledning (smuts i returfilter, dålig/trasig cirkulationspump)
kolla dom sakerna först,
Hobbysnickare
· Skövde
· 20 inlägg
Tusen tack, ska genast kolla upp!
Johan
Johan
DonPablo skrev:
Klicka här för att svara