Har en bergvärmepump från Bosch som idag börjat larma om Hög Framledningsdrift och när jag trycker fram info står det Värmepump 1 Blockerat och Tillskott Blockerat.

Någon som vet hur man ska tolka detta och möjliga åtgärder man som lekman kan göra?

Tacksam för hjälp!

Johan

• Bergvärmepumpens display med larm för hög framledningstemperatur och blockering av värmepump och tillskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på växelventilen...
Skriv ner alla temperaturer så kanske det går att ställa en diagnos.

Ok tack för svar! Vi är relativt nyinflyttade i huset så total amatör på bergvärmepumpen och golvvärmen.

Ska googla mig vidare lite här, testade att lufta systemet samt stänga av vinterdrift och nu försvann larmet. Ska testa mig fram här och se om det var vettiga åtgärder…

Ikväll så larmar bergvärmepumpen igen med samma meddelande om hög framledningstemperatur och i inforutan så får jag:
Värmepump 1 Blockerat
Tillskott Blockerat

Någon som varit med om något liknande som vet vad det kan bero på och hur man åtgärdar det?

Tacksam för hjälp!

Johan

• Display på bergvärmepump som visar felmeddelande om blockerat tillskott och hög framledningstemperatur.
    Skapa konto
  • Display av bergvärmepump som visar hög framledningstemperatur och statusmeddelanden.
    Skapa konto
  • Display av bergvärmepump som visar hög framledningstemperatur och meddelandet "Blockerat Tillskott".
    Skapa konto
G
Jag kan tyvärr inget om bosch/ivt men blockerat kan det bli om vissa inställningar gäller, tex inte kallt nog ute, tillräckligt varmt inne osv. Annars brukar vanliga fel vara stopp i filtret på värmebärar kretsen. Kolla i manualen var filtret sitter. Kan vara rätt lätt att rengöra om det är kulventilsfilter.
Annars kan det vara bra att fråga här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=92.0

Du får larm på hög framledningstemperatur för att.
1 du har för hög värmekurva
2 du har strypningar i värmesystemet (stängda/strypta termostater på golvvärme eller radiator)
3 du har flödesproblem av någon anledning (smuts i returfilter, dålig/trasig cirkulationspump)
kolla dom sakerna först,

• Gilla
Johan Sjöberg
  • Laddar…
Tusen tack, ska genast kolla upp!

Johan

DonPablo DonPablo skrev:
Du får larm på hög framledningstemperatur för att.
1 du har för hög värmekurva
2 du har strypningar i värmesystemet (stängda/strypta termostater på golvvärme eller radiator)
3 du har flödesproblem av någon anledning (smuts i returfilter, dålig/trasig cirkulationspump)
kolla dom sakerna först,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.