Jag har hört att denna kombination anses inte vara så vidare. Jag undrar varför? Håller på och installerar en spis i vårt nya hus med golvvärme och bergvärme och såg just att tillverkaren erbjuder ett tilläggsystem till deras kaminer som dom kallar "hybriidilämmitys" eller hybridvärme där man vattenmantlar den och man kan då även värma t.ex. en ackumulatortank när man eldar.

Tycker det borde väl funka bra i kombination med vilket system som helst, bergvärmepumpens mjukvara ser väl helt enkelt att ackutanken är varm och kör då bara inte medans kaminen värmer den, sen när man inte eldar och tempen börjar sjunka så slår den igång.

Låter lätt och logiskt i mina öron men kanske jag missar något uppenbart?

Rätt installerat fungerar det utmärkt och är enkelt installerat då huset har lågtemperatursystem. Det vanliga är att många ser veden som besvärlig, smutsig och, om den köps på fel sätt, "dyrare" än elkostnaden för värmepumpsdriften. Alla (eller de flesta) husägare vill ha en "egen härd" och i dagens välisolerade hus är en vattenmantling till kaminen även behövlig för att undvika alltför stora övertemperaturer som annars behövt vädras bort. Ett hus utan möjlighet till eldning oavsett om det kallas mysbrasa eller värmekälla skulle i min smak vara alltför steril att bo i.Men smaken...

Tyvärr var det så att den modell vi valt var inte kompatibel med deras hybridvärmesystem, men vi borde få en ordentlig effekt ur det ändå i form av husuppvärmning då det kombineras med FTX ventilation.

Nå vår kamin väger väl cirka 1.5 ton nästan redan från fabrik.

Kombinationen är dålig eftersom ved och bergvärme har ungefär samma ekonomiska karaktäristik. Dvs hög investeringskostnad och låg driftkostnad. Det finns normalt ingen anledning att kombinera två värmesystem som har låg driftkostnad.

Ved kan vara bra att kombinera med el, solvärme och eventuellt luft/luftvärmepump. Bergvärme behöver man inte kombinera med något alls.

Om det är nöduppvärmning vi talar om så installera en snygg braskamin men annars är det som pelpet säger. Fixa nödmatlagning med gasolkök om det förekommer mycket strömavbrott eller ligger mycket isolerat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.