Hej

Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Det är ett kärl i plast, och Brine verkar finnas i botten.

Någon som vet vad detta kan bero på?

• Deformerad plastbehållare kopplad till ett rörsystem för bergvärmepump, delvis fylld med vätska och en tryckreduceringsventil på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastkärl för bergvärmepumpens brinesystem med inbuktning upptill, anslutet till rör och ventiler.
    Skapa konto
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Vakuum, alltså undertryck.

• Haha
dennis svensson
  • Laddar…
richardtenggren
Densiteten på köldbäraren ökar med minskande temperatur, vilket innebär att volymen minskar, det skapar då ett undertryck i ett slutet system som du har där.

Bästa svaret

Nissens
richardtenggren richardtenggren skrev:
Densiteten på köldbäraren ökar med minskande temperatur, vilket innebär att volymen minskar, det skapar då ett undertryck i ett slutet system som du har där.
Knappast så mycket. Har aldrig hänt mig på 20 år…

Finns nog risk för att det finns en läcka någonstans. Jag hade ringt service.

• Gilla
Johan236 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Vakuum, alltså undertryck.
Verkligen? 🙄

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Nissens Nissens skrev:
Knappast så mycket. Har aldrig hänt mig på 20 år…

Finns nog risk för att det finns en läcka någonstans. Jag hade ringt service.
Hur ska en läcka resultera i ett undertryck?
Jag har trycksatt kärl pga frikyla, men många kör väl öppna system om kärlet sitter på högsta punkten.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Nissens
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur ska en läcka resultera i ett undertryck?
Jag har trycks att kärl, många kör väl öppna system om kärlet sitter på högsta punkten.
Självklart kan en läcka resultera i ett undertryck. Om det läcker i slagen djupt ner i hålet sjunker KB nivån och det blir ett undertryck i luften högst upp i plastkärlet.

Nej, snarare ingen har öppna system, normalt är det förslutet i toppen av plastkärlet.

Tack för svaren.
Borde inte min Nibe S1256 larma eller så i sådana fall om det är läckage eller annat.
Tänker att den borde väl upptäcka att den får köra KB pumpen hårdare eller nåt?

K
V Vispen123 skrev:
Hej

Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Det är ett kärl i plast, och Brine verkar finnas i botten.

Någon som vet vad detta kan bero på?
Det var det jävl...😳
Vilken nivå var det på vätskan i kärlet från början?

Funderade på om det bara är fyllt en liten bit upp på plastflaskan så kanske det är större risk att sånt där händer.

K K. L skrev:
Det var det jävl...😳
Vilken nivå var det på vätskan i kärlet från början?

Funderade på om det bara är fyllt en liten bit upp på plastflaskan så kanske det är större risk att sånt där händer.
Det är kanske fyllt 7-10cm upp i flaskan.

Provade starta om värmepumpen nu då det kommit en uppdatering i mjukvaran. Efter omstart tycker jag det är lite mer vätska i än innan? (När pumpen ej startat än)

• Gilla
K. L
  • Laddar…
richardtenggren
Nissens Nissens skrev:
Självklart kan en läcka resultera i ett undertryck. Om det läcker i slagen djupt ner i hålet sjunker KB nivån och det blir ett undertryck i luften högst upp i plastkärlet.

Nej, snarare ingen har öppna system, normalt är det förslutet i toppen av plastkärlet.
Jo jag tänkte du menade läckage på själva expansionskärlet. ☺️

Sant! Jag tänkte galet nu, menade att det normala inte är trycksatt, som i mitt system. Att ha det öppet skulle ju ge problem med avdunstning såklart 🤦‍♂️

Vad har du för temperaturer på kb in/kb ut?

L lordi skrev:
Vad har du för temperaturer på kb in/kb ut?
Just nu efter omstart

KB In 9,1 grader
KB Ut 8,8 grader

Verkar som det höjs också långsamt, direkt efter omstart låg det på 6,5 grader. Men KB pumpen står på 0% också nu efter omstart.

Kollade loggarna i myUplink appen och de ser ut såhär den senaste månaden (december), ser väldigt konstigt ut tycker jag?

• Diagram över köldbärarens inloppstemperatur i december 2024, visar tydliga fluktuationer mot slutet av månaden.
    Skapa konto
  • Graf över köldbärare ut (BT11) temperatur i december 2024. Temperaturen varierar och ökar tydligt efter omstart.
    Skapa konto
Senaste veckans loggar på Kb In/ut

• Diagram över temperaturlogg för köldbärare in (BT10) i °C under vecka 4, med fluktuationer från 4°C till över 20°C.
    Skapa konto
  • Graf över köldbärare ut (BT11) temperaturförändringar under vecka 4, med tydliga toppar och dalar under perioden 2025-01-20 till 2025-01-26.
    Skapa konto
Nu hoppa cirkulationspumpen igång igen på KB sidan.
All brine som låg i kärlet sögs ned så det ser tomt ut nu istället för en 5-ish cm i ytan som man såg innan.
Tycker mig höra luft eller annat som går i systemet med det ”hoppande” ljudet i rören. Är det luft? Hoppas man kan höra det på filmen 🙂

KB In 5,8
KB Ut 4,7 nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.