Hej
Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Det är ett kärl i plast, och Brine verkar finnas i botten.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Bästa svaret
Knappast så mycket. Har aldrig hänt mig på 20 år…richardtenggren skrev:
Finns nog risk för att det finns en läcka någonstans. Jag hade ringt service.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Självklart kan en läcka resultera i ett undertryck. Om det läcker i slagen djupt ner i hålet sjunker KB nivån och det blir ett undertryck i luften högst upp i plastkärlet.richardtenggren skrev:
Nej, snarare ingen har öppna system, normalt är det förslutet i toppen av plastkärlet.
Det var det jävl...😳V Vispen123 skrev:Hej
Vilken nivå var det på vätskan i kärlet från början?
Funderade på om det bara är fyllt en liten bit upp på plastflaskan så kanske det är större risk att sånt där händer.
Det är kanske fyllt 7-10cm upp i flaskan.K K. L skrev:
Provade starta om värmepumpen nu då det kommit en uppdatering i mjukvaran. Efter omstart tycker jag det är lite mer vätska i än innan? (När pumpen ej startat än)
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Jo jag tänkte du menade läckage på själva expansionskärlet. ☺️Nissens skrev:
Sant! Jag tänkte galet nu, menade att det normala inte är trycksatt, som i mitt system. Att ha det öppet skulle ju ge problem med avdunstning såklart 🤦♂️
Just nu efter omstartL lordi skrev:
KB In 9,1 grader
KB Ut 8,8 grader
Verkar som det höjs också långsamt, direkt efter omstart låg det på 6,5 grader. Men KB pumpen står på 0% också nu efter omstart.
Kollade loggarna i myUplink appen och de ser ut såhär den senaste månaden (december), ser väldigt konstigt ut tycker jag?
Nu hoppa cirkulationspumpen igång igen på KB sidan.
All brine som låg i kärlet sögs ned så det ser tomt ut nu istället för en 5-ish cm i ytan som man såg innan.
Tycker mig höra luft eller annat som går i systemet med det ”hoppande” ljudet i rören. Är det luft? Hoppas man kan höra det på filmen 🙂
KB In 5,8
KB Ut 4,7 nu
All brine som låg i kärlet sögs ned så det ser tomt ut nu istället för en 5-ish cm i ytan som man såg innan.
Tycker mig höra luft eller annat som går i systemet med det ”hoppande” ljudet i rören. Är det luft? Hoppas man kan höra det på filmen 🙂
KB In 5,8
KB Ut 4,7 nu