Kompressorn går väl inte, om man kollar brinetemperaturerna så är det väldigt hög differens

E el-guran skrev:
Kompressorn går väl inte, om man kollar brinetemperaturerna så är det väldigt hög differens
Japp integralen har räknat hem värmeunderskottet och står på 0 så kompressorn står still till man får ett nytt värmeunderskott=integralen-60 så startar kompressorn igen osv.

V växelventil skrev:
Du får en bild på en kran i displayen när den gör varmvatten så ta en ny bild på temperaturen när inte kransymbolen visas.
Varmt ute idag så rimligtvis har inte pumpen gått alls.

• Display med värmekurva och temperaturinställningar: MIN 10°C, MAX 60°C, KURVA +5, 0, -5 och VÄRMESTOPP 18°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av temperaturer för ute, framledning, returledning, varmvatten samt brine in och ut på en pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jagoo skrev:
Varmt ute idag så rimligtvis har inte pumpen gått alls.
När framledningsteperaturens (bör-värdet inom parentes) visar 0 så är värmestoppet aktiverat så står växelventilen öppen mot varmvattensberedaren och stängd mot värmesystemet. Uppskattar du att utetempen är 22 grader stämmer?.En ny utgivare kostar inte mycket och lätt att byta om den inte stämmer eller går att göra rent.

Redigerat:
V växelventil skrev:
När framledningsteperaturens (bör-värdet inom parentes) visar 0 så är värmestoppet aktiverat så står växelventilen öppen mot varmvattensberedaren och stängd mot värmesystemet. Uppskattar du att utetempen är 22 grader stämmer?.En ny utgivare kostar inte mycket och lätt att byta om den inte stämmer eller går att göra rent.
Jo men det gör jag. Har en fast utomhustermometer ca 10 meter från givaren runt hörnet och den visar 22 grader så jag tror givaren är ganska korrekt inställd.

J Jagoo skrev:
Jo men det gör jag. Har en fast utomhustermometer ca 10 meter från givaren runt hörnet och den visar 22 grader så jag tror givaren är ganska korrekt inställd.
Bra bara vänta och se om du får värme och det ska nog fungera nu.Problemet tidigare var att den hade för hög rum värde och kurvan var för hög så den löste på hysteres och då får du ett integralvärde på +100 och då måste den räkna från +100 till -60 och det kan ta lång tid innan den startar igen.Värmepumpar ska man skynda långsamt.
Ett tips.
Från fabrik så har man utgått att om rum värdet är 20 (om du vill ha den temperaturen) grader så ska kurvan vara 40 graders framledningstemperatur vid utetemperaturen visar 0 grader. Om du får kallt igen så ändra bara rum-värdet från 20 till 21 och inget på kurvan.Sedan kan vi gå igenom dina kompboxar som det står +5/-5 000 dom kan vara bra om exempel utetemperaturen är runt 0 så kan man kompensera inomhustemperaturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.