Bergvärmepump !!

4k läst  0 svar

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Hur mycket det låter beror väldigt mycket på lokala förhållanden, dvs hur huset är byggt och rören är dragna. Hos mig låter det en aning rakt ovanför pannrummet, jag skulle inte vilja ha sovrummet där, men vägg i vägg låter det ingenting. Om möjligt skulle jag sätta lite extra isolering mot köksväggen och så länge man håller pumpen borta från sovrummet tror jag det är ok!

Framledningstemp givet en viss förbrukning styrs av fler faktorer än du nämner här, bland annat hur isoleringen nedåt ser ut.

Jag har någon beräkning som visar att med värmebehov på 42W/kvm, 22mm trägolv (massivt), 20cm kutterspån nedåt (15 grader under golvet), och DUT på -19grader så krävs det 42graders framledning. Ett 14mm laminat är knappast lika värmetrögt så givet liknande förutsättningar i övrigt är det nog inte mycket att bråka om. Finns det dessutom radiatorer i huset så kräver dessa antagligen högre framledningstemp ändå, och då spelar det liksom ingen roll, det är den högsta temperaturer som bestämmer!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: