Byggahus.se

Bergvärmepump, vilken?

1. P
    Medlem · Jönköping · 4 inlägg

PeterAnno1977

Medlem
    Hej alla med kunskap.
    Jag och tjejen har köpt ett hus med ett gammalt ytjordvärmesystem men allt är föråldrat och ska bara bort och installera bergvärme istället.
    Men allt är en djungel och alla säger olika om vilken pump man bör ha.
    Nibe, Viessmann, Ctc, Bosch, Ivt, Daikin, Thermia??

Vad har ni för erfarenhet och kunskap om det hela?
    Vi har ett hus på 77kvm boyta och 77kvm källare
    huset är byggt -72
    Mvh Peter

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur långa slangar i backen , fabrikat typ storlek Kw på den VP som finns där

3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 019 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det viktigaste är inte märket. De stora märkena som du nämner är jämförbara. Du ska istället hitta en installatör som du får förtroende för och som har bra referenser.

Men bergvärme är inte bättre än jordvärme, det finns en möjlighet att du kan utnyttja befintliga slangar och på så vis spara en slant. Sannolikt är dessa dock inte tillräckliga utan behöver kompletteras.

Det finns också en risk att befintligt system är sk. Direktförångande och då är det inget att spara på.

4. P

PeterAnno1977

Medlem
    trekvarts tum kopparrör är nedgrävt har jag fått reda på samt att nuvarande pannan är från -84 som haft hjälp med solvärme, fabrikat vete tjyven, installatören har själv byggt den och det har de gjort i många år, Kw har jag ingen aning om

5. P

PeterAnno1977

Medlem
    Slangarna är inget att ha då det är kopparrör och även de är på tok för korta och inte tillräckliga.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Verkar vara ett s.k. direktförångningsystem , dessa är i dag inte godkända men väl fungerande
    i de anläggningar som fungerar och behöver inte bytas
    Då är det kvar vad för sorts värmesystem som finns nu , och vad som kommer framöver i ert tänkta format då det gäller värme , VV e-t-c.

7. P

PeterAnno1977

Medlem
    näe systemet är inte godkänt för dagens gällande normer, så det kommer att bli bergvärme och det är väl just vilken värmepanna vi ska välja.
    vi har i dagsläget vattenburet system både i källaren och på boytan.
    Jag har försökt att läsa på men det är inte enkelt då jag inte kan så mycket om det hela

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 727 inlägg

useless

Lök.
    Som sagt var, alla de stora tillverkarnas produkter är tillräckligt bra. Det är viktigare att hitta en installatör som gör en korrekt dimensionering och injustering.

Ta in några offerter och känn efter hur seriös dom verkar vara.

9. A
    Medlem · Norrbotten · 3 inlägg

angdal

Medlem
    Ni säger att alla stora märken är lika bra, men kollar man olika test, tex Folksams, så är det ändå skillnader! Både mellan märken o mellan olika modeller. Jag funderar på Thorens i Ramvik - deras värmepump Thor. Är det ngn som har erfarenhet av den? Jag bor i Norrbotten o vad jag förstår görs dessa pumpar för norrländskt klimat.

10. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    Finns fortfarande DX system att köpa så antar att dom är godkända tex sirius har DX.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.