B
Jag har en Daikin bergvärmepump som väser ibland när den jobbar. Låter som ett skrapande ljud. Har märkt att det aldrig är tryck på primärsidan av systemet längre, vilket det var när pumpen var ny. Är ljudet och trycket något jag borde undersöka? Den levererar värme och fungerar i övrigt så som den ska vill jag tro.

B Baskavoda skrev:
Jag har en Daikin bergvärmepump som väser ibland när den jobbar. Låter som ett skrapande ljud. Har märkt att det aldrig är tryck på primärsidan av systemet längre, vilket det var när pumpen var ny. Är ljudet och trycket något jag borde undersöka? Den levererar värme och fungerar i övrigt så som den ska vill jag tro.
Jag har en likadan Daikin pump. Den låter inte riktigt sådär. Men trycket på primärsidan säger min röris ska vara ca 1-1,5 bar. Han fyllde på senast han var här. Enligt min leverantör av pump och tydligen Daikin (enligt honom) säger att det är ok med 0 bar, men det litar jag inte riktigt på..

B
Ja det är kanske dags att få tag på en rörmokaren som kan göra service nu när den gått ca 7 år ändå. Lite knepigt att hitta någon som är duktig på Daikin, verkar vara betydligt vanligare med Nibe och ivt 😔

B Baskavoda skrev:
Ja det är kanske dags att få tag på en rörmokaren som kan göra service nu när den gått ca 7 år ändå. Lite knepigt att hitta någon som är duktig på Daikin, verkar vara betydligt vanligare med Nibe och ivt 😔
Skippa service verkar vara det första råd när man kollar runt. Filter kan du kolla själv utan att behöva betala..

B
p-brah p-brah skrev:
Skippa service verkar vara det första råd när man kollar runt. Filter kan du kolla själv utan att behöva betala..
Jo filter kanske går att kontrollera, men om det även är dåligt tryck så kanske en service kan vara bra?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag hade nog bett de fylla på medium endast och när de då kommer pratat om eventuellt missljud och vad det kan tänkas vara.

Gerhard och Kristina https://effektivenergi.nu/om-oss/ installerade en likadan Daikin hos oss 2018 och kan garanterat göra en service och fylla på din brine. Om du bor i södra Stockholm så borde han kunna ta sig dit också, han jobbar främst på norra sidan. Annars finns säkert någon mer som kan Daikin också…

Inte så svårt att lära sig att fylla på brine själv med lite MacGyver prylar 🛠️😎 - en vanlig trädgårdslang (ca 3m) med rätt kopplingar fylld med brineblandning och vattentryck från kran. Den mängden som ryms i slangen (ca 5dl) höjer mitt tryck ca 0,3-0,4 bar, behöver fylla på 2-3 ggr om året.

https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/glykol/kemetyl-t-995-frysskydd/

Mvh

Jag har bara fyllt på 1 gång under de snart 9 år vi haft vår pump. Tycker däremot att det borde vara ett slutet system som bara snurrar runt utan att behöva fyllas på men vad vet jag..

Hade dock under säkert 3 år drift med 0bar på primärsidan.. ingen onormal elförbrukning och värmen fungerade utan att familjen klagade 🤷🏻

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.