Byggahus.se

Bergvärmepump - rör och kranar

1. B
    Medlem · Stockholm · 16 inlägg

Bobby Ewing

Medlem
    Husägare med noll koll här!
    Tycker att det blivit så satans kallt i de rummen där vi har vattenburen golvvärme.
    Var nere i källaren och kollade om det fanns något att skruva på ;)
    Hittade en "termostatratt" som jag drog upp en aning men tycker att rören är för kalla (borde rimligtvis flöde lite varmvatten i dem?)
    Kikade runt lite bland rören som går upp och ner och härs och tvärs över bergvärmepumpen. Sitter två blåa kranar på rören, den ena är nog öppen och den andra stängd? För i min värld borde kranen vara öppen då den står uppåt/utmed rören.
    Finns det någon anledning till att en kran är stängd eller är det bara någon som varit klåfingrig?
    (Se bild)

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 859 inlägg

useless

Lök.
    Omöjligt att svara på utan att veta mer om hur allt är kopplat. Vad var det för 'termostatratt' du vred på? Vad är det för värmepump?

3. S
    Byggnadsvårdare · Västerbotten · 1 905 inlägg

scim

Byggnadsvårdare
    Har du inte en golvvärmeshunt någonstans? Isåfall skulle jag börja felsöka där.

4. B

Bobby Ewing

Medlem
    De två "silvriga" rören som du ser i taket åt vänster går i riktning mot de rum jag vill ha upp värmen. Där dom försvinner i väggen sitter ett vitt vred (termostat?) med + / - på. Den vred jag upp en aning.

Värmepumpen är en IVT ca 10 år gammal (kan inte modellbeteckningen om det var det du menade)

5. B

Bobby Ewing

Medlem
    Fick googla golvvärmeshunt... Jo det är den jag vridit upp, som jag kallade termostat ovan. Får se om det blivit bättre ikväll.

Undrar dock fortfarande över de två blåa kranarna/spakarna?

6. S
    Byggnadsvårdare · Västerbotten · 1 905 inlägg

scim

Byggnadsvårdare
    Det är svårt att svara på utan att se varifrån rören kommer ifrån och var de tar vägen, du får ta fler bilder. Det står iaf KV uppe i mitten, så det borde ju vara kallvattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.