Bergvärmepump mot Luft/vatten värmepump

8k läst  30 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    I vårt fall är berget på cirka 45 meters djup. Installatören bedömer att en installation av bergvärme kommer kosta cirka 155-160 kkr. Med eventuellt konverteringsbidrag på max 14 000 kronor blir slutkostnaden cirka 145 000 kronor. En luft/vatten värmepump komplett installerad hamnar på cirka 100 000 kronor.

Besparingen blir enligt installatören i vårt fall cirka 2500 kWh till bergvärmens fördel.

Är denna skillnad på besparing rimlig? Jag trodde bergvärmen var mer överlägsen. Jag skall också nämna att fabrikatet på båda alternativen var Thermia och att vi bor i Göteborgs omnejd. I så fall anser vi nog att merkostnaden på ca 45 000 kronor för bergvärmen inte är motiverad. Pay-off tiden blir ca 18 år.

Vad anser ni?

Tacksam för svar och funderingar rörande detta.

2. apersson850
    Medlem Nivå 9

Re: Bergvärmepump mot Luft/vatten värmepump

Du måste ju räkna med vad strömmen kostar i framtiden, för att få kalkylen rätt. Dags att ta fram kristallkulan.

3. C
    Medlem Nivå 14

desto längre söder ut man bor, desto bättre funkar luft/vatten värmepumperna.

kolla vad dom räknat på för pris på elen & hur mycke dom räknat med at den komar att öka/år.

sen ska du också kolla vilken inomhus temp dom räknat på, har dom räknat på en lägre temp än vad du tänker att ha så blir skilnaden liten mellan bergvärme & lyft/vatten

kan du inte ha jordvärme?

4. S
    Medlem Nivå 1

Vår tomt är för liten för jordvärme. Jag noterade också på beräkningarna att man räknat med en inomhustemperatur på 20 grader, vilket jag tycker känns i minsta laget.

Besparingen som installatören räknat fram till 2500 kWh kommer alltid att vara samma, oavsett elpris. Så om elpriset går upp till det dubbla, så blir pay-off tiden i vårt fall ändå 9 år.

5. C
    Medlem Nivå 14

nej besparingen skiljer beroende på elpris & hur varmt du vill ha!!
    då luft/vatten värmepumpen tappat i COP när det blir kallt & vid -10 grader stängs den av halt o du värmer huset med endast elpatroner !!!

6. P
    Medlem Nivå 7

OBS!
    Det är en termia han måste kolla brine temperaturerna!
    Med vettig dim. av borran så kan det påverka bergvärmens lönsamhet!
    De har väl räknat på -5 eller vad det nu är de använder.

7. C
    Medlem Nivå 14

Ja dom räknar ofta på en medeltemp på -5 grader >:(
    man ska ha en medel temp på 0 grader, eller 0 greder som lägst, det är bässt!!!

att köra minusgrader försämrar verkningsgraden

8. O
    Medlem Nivå 4

En liten varning ang konverteringsbidraget vet ej om det är samt men värt att kolla.
    Kollade själv upp lite men eftersom jag har vattenburet systen så får jag inte bidraget endast olja eller direktel.
    Säljaren jag va hos sa att man räknar på något som heter CO ?? någonting på 2,20 normalt, dom har nu i efterhand höjt till 2,80 och detta skulle tydligen innebära att man måste köpa en ganska stor anläggning för att få bidraget och att det då inte blir så förmånlig längre.Sorry att jag inte kommer ihåg rätt beteckningar.
    Ni som är insatta vet kanske vad jag menar. Om det inte stämmer glöm det ni läst ;)

9. O
    Medlem Nivå 4

100,000 för luft till vatten har jag kollat upp lite jag har fått ett pris installerat och klart 80,000. 120-130,000 för BV. Bor oxå i GBG.

10. R
    Medlem Nivå 6

Nu får du hänga med lite i svängarna Carman -10°C finns väl knappast någon pump som inte går under det idag? De "bästa" går ner till -25°C (Euronom 16kw: cop 2,9 vid 35°C framledning) och hur ofta är det så kallt i GBG. Luftvattenpumpar blir mer och mer överlägsna det dyrare/sämre alternativet bergvärme.

Skämt åsido min rekomendation i detta fallet är helt klart luftvattenpump och hitta en tillverkare och installatör du litar på, hört talas om att de levererar kvalitet och bra service. Titta inte bara på priset (OBS 3 anbud in).
    mvh rogge

11. S
    Medlem Nivå 1

I mitt fall står det mellan Thermias bergvärme och luft/vatten. Den installatör jag varit i kontakt med är Kungälvs Rörläggeri som jag fick ett bra förtroende för.

Skillnaden i kWh/år är som tidigare nämnts 2500 mellan de båda alternativen. Thermias pump kör tydligen ner till -20 grader C.

Jag noterade i kalkylen att de räknat med en inomhustemperatur på 20 grader, vilket jag tycker är något lågt. Därför befarar jag att skillnaden på 2500 kWh kan bli större om man gör om beräkningarna med en inomhustemperatur på tex 21 eller 22 grader. Stämmer detta?

Årsmedeltemperaturen i kalkylen angavs till 7,9 grader (Jag bor i Lindome).

Enligt tidigare erfarenhet från grannar som borrat är tydligen grundvattentrycket ganska högt, vilket också kan påverka bergvärmealternativet positivt, eller?

Men skillnaden 45 000 kronor på installationskostnaden för de båda alternativen kvarstår dock. Jag anser att skillnaden i besparing mellan alternativen bör uppgår till minst 4500 kWh (dvs en payoff tid på ca 10 år) innan bergvärmealternativet blir det mest intressanta.

En annan aspekt är vilket värde huset får efter att installationen är utförd. Här tror jag att bergvärmen vinner, vilket innebär att man kanske får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning. Vad anser ni?

12. 2
    Medlem Nivå 11

Det kan inte va många dagar som det är kallare än -10 i GBG.. ::)

Enligt www.temperatur.nu så är det nu i januari som det varit kallast med hela -9,7 grader o det va i city.. ;D
    Mätningarna började i början på mars -05

13. S
    Medlem Nivå 1

Finns det något sätt man kan förbättra förutsättningarna för uteaggregatet i ett luft/vatten värmesystem? Naturligtvis ska det placeras i söder eller sydväst, men hur skulle det fungera om man till exempel glasade in utedelen, för att få lite "växthuseffekt". Om det är kallt på vintern är det samtidigt ofta klart och soligt väder, så solen borde värma bättre.

14. C
    Medlem Nivå 14

vist har vissa tillverkare pumpar som klarar en hel del minusgrader, men dom ger ju nästan inget COP då !!!
    Det COP dom redovisar är vid +7 grader

15. C
    Medlem Nivå 14

Du har rätt i att du komer få störe skilnad eftersom dom inte räknat på just din inomhus temp. be dom räkna på din temp, det är du det som gäller!

det där med högt grundvatten flöde kan ibland vara positivt, då det kan värma borran, men det föresettar att det är aktivitet nere i berget )att vattnet förflyttarsig & helst över hela borran)
    offta är det bara högt tryck o vattnet står still, då komer det att spruta massa vatten när ni borar o borrkilarna får svårt att borra & säger då att du klarar dig med en mindre borra. men så fort borrhålet har förslutits så kan ju vattnet inte komma nånstans & då står det stil igen o di får för kall borra. man sak alltid borrra rätt aktivt djup o gärna 10-20m till

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: