Byggahus.se

Bergvärmepump kapacitet. Garage bygge

1. P
    Medlem · 2 inlägg

Pontahonta

Medlem
    Hej!

Det är så att jag är i planeringsstadiet för att bygga ett garage på cirka 45kvm.

Jag har börjat fundera över vilket uppvärmningsätt jag ska välja.
    Dom två alternativen jag står mellan är luftvärmepump eller golvvärme/bergvärme.

Mitt hus är idag uppvärmt med bergvärme. Det är radiatorer på bottenvåningen (121kvm) och golvvärme i källaren (74kvm). Garaget kommer hamna ca 4-5meter från huset. Bergvärmepumpen är placerad i källaren och på rätt sida av huset så det borde gå hyfsat smärtfritt att dra en kulvert imellan byggnaderna.

Men min största fundering just nu är hur jag tar reda på vad jag har för kapacitet på min värmepump? Så jag vet om det ens är möjligt att koppla garaget på den. Pumpen ifråga heter Nibe fighter 1215.

Någon annan som har några övriga för och nackdelar med dom olika uppvärmnings sätten?
    Kostar mer än det smakar?

Tack för visat intresse!:)

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 408 inlägg

Josth

Medlem
    Med en gammal modell av bergvärmepump är förmodligen borrhål och värmepump underdimensionerade med dagens mått. Att då lägga till 45 kvm ytterligare gör att användningen av el-patronen ökar betydligt. För att få bästa svar rekommenderar jag att ställa frågan på varmepumpsforum.com under "bergvärme" där det finns experter som t.ex. har just denna modell.

3. P
    Medlem · 2 inlägg

Pontahonta

Medlem
    Okej, tack.

Misstänkte tyvärr att bergvärmen inte är någon bra plan fast det kändes så ett tag. Men ska kika in på det forumet. Tack för hjälpen!:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.