Hej!
Undrar om det finns någon här som vet hur jag får fram värmepumpens effekt. Det som efterfrågas:
/Kicki
Undrar om det finns någon här som vet hur jag får fram värmepumpens effekt. Det som efterfrågas:
- Värmepumpen beräknas ge effekten (kW)
- Varav den tillförda effekten är (kW)
/Kicki
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 884 inlägg
Det brukar stå listat i produktbladet för värmepumpen. Nibe är överlägset bäst på att lista prestandan
Blev inte klokare för det. Det står ju flera olika avgiven värmeeffekt och tillförd eleffekt. Närmare bestämt 4.useless skrev:
Överrubrikerna är Effektdata enligt EN 14511 (här står dock enbart värde för avgiven värmeeffekt), 0/35 nominellt, 0/45 nominellt, 10/35 nominellt, 10/45 nominellt.
Hur vet jag vilket värde i tabellen jag ska använda?
Det är en Nibe F1255-16 för övrigt.
Detta är väl saker du får reda på av den som lämnar offerten?
Vanligtvis så ger du den som skall räkna på det din nuvarande förbrukning, (el, olja, pellets) och den personen räknar ut lämplig värmepump med något fränt datorprogram.
Vanligtvis så ger du den som skall räkna på det din nuvarande förbrukning, (el, olja, pellets) och den personen räknar ut lämplig värmepump med något fränt datorprogram.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Det har gjorts en energibalansräkning. Det är ett nytt hus så vi kan ju enbart gå på beräkningar.useless skrev:
Effekttäckning - är det effektkrav?
Det jag kan utläsa från energibalansberäkningen är Byggnadens primärenergital (kWh/m2 Atemp), Byggnadens specifika energianvändning (kWh/m2 Atemp), Effektkrav (kW), Energi för uppvärmning och varmvatten (kWh/år)
Ursäkta min okunnighet men det här är inte min starka sida.
Huset, energiberäkningen och val av pump kommer från husleverantören. Har ställt frågan till dem men det tar sån tid att få svar så därför försöker jag lista ut vad det är för värden jag ska ange till kommunen själv.
Jag har ingen nuvarande förbrukning eftersom huset ännu inte är byggt.E EyEr0n skrev:
Stommarna, energibalansberäkningen samt värmepumpen har husleverantören bestämt. Sedan har jag själv handlat upp VS och borrare.
Det finns två krav/gränser i BBR man måste förhålla sig till - Dels totala energianvändningen per kvadratmeter uppvärmd yta och dels maximala elektriska effekten som behövs.
Det går att läsa i kapitel 9 i reglerna: https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/
Men jag håller med om att hustillverkare och/eller värmepumpsinstallatör borde kunna hjälpa till med dom siffrorna.
Det går att läsa i kapitel 9 i reglerna: https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/
Men jag håller med om att hustillverkare och/eller värmepumpsinstallatör borde kunna hjälpa till med dom siffrorna.
Liknande trådar
-
Effekttariff varmvattenberedare
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Energieffektivisering av småhus - vilken bergvärmepump har ni fått beviljat stöd för?
Värmepumpar -
Nya eleffektavgiften påverkar det valet av bergvärmepump -on/off eller inverter kompressor
Värmepumpar -
Tappar Bergvärmepumpen effekt?
Värmepumpar -
Riktig effekt på Bergvärmepump???
Värmepumpar