Hej!

Undrar om det finns någon här som vet hur jag får fram värmepumpens effekt. Det som efterfrågas:

1. Värmepumpen beräknas ge effekten (kW)
  2. Varav den tillförda effekten är (kW)
Är det något jag räknar ut eller hittar i återförsäljarens produktblad?

/Kicki

Du får kolla i tillverkarens produktblad vilken tillförd och avgiven effekt den har vid olika driftfall.

Det brukar stå listat i produktbladet för värmepumpen. Nibe är överlägset bäst på att lista prestandan

useless useless skrev:
Du får kolla i tillverkarens produktblad vilken tillförd och avgiven effekt den har vid olika driftfall.
Blev inte klokare för det. Det står ju flera olika avgiven värmeeffekt och tillförd eleffekt. Närmare bestämt 4.
Överrubrikerna är Effektdata enligt EN 14511 (här står dock enbart värde för avgiven värmeeffekt), 0/35 nominellt, 0/45 nominellt, 10/35 nominellt, 10/45 nominellt.
Hur vet jag vilket värde i tabellen jag ska använda?
Det är en Nibe F1255-16 för övrigt.

första siffran är temperaturen på inkommande brine, andra siffran är temperaturen på utgående värmebärare.
Så när berget är 0 grader och elementen 45 är det värdet vid 0/45 som gäller.

• Gilla
Bakadpotatis
  • Laddar…
useless useless skrev:
första siffran är temperaturen på inkommande brine, andra siffran är temperaturen på utgående värmebärare.
Så när berget är 0 grader och elementen 45 är det värdet vid 0/45 som gäller.
Ok, tack för förklaringen.
Om jag nu ska ange värdena till kommunen, vilken ska jag använda?

Har det gjorts någon energibeeäkning? Vilken effekttäckning har man räknat på i så fall?

Detta är väl saker du får reda på av den som lämnar offerten?

Vanligtvis så ger du den som skall räkna på det din nuvarande förbrukning, (el, olja, pellets) och den personen räknar ut lämplig värmepump med något fränt datorprogram.

Ett exempel

Skärmdump med data om energiprestanda för NIBE F1255-16, inklusive avgiven energi, drifttid och specifik effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommunen vill veta är väl att maximal tillförd effekt för kompressor + elpatron vid DVUT ligger inom BBR's gränser, dvs 7kW?

useless useless skrev:
Har det gjorts någon energibeeäkning? Vilken effekttäckning har man räknat på i så fall?
Det har gjorts en energibalansräkning. Det är ett nytt hus så vi kan ju enbart gå på beräkningar.
Effekttäckning - är det effektkrav?

Det jag kan utläsa från energibalansberäkningen är Byggnadens primärenergital (kWh/m2 Atemp), Byggnadens specifika energianvändning (kWh/m2 Atemp), Effektkrav (kW), Energi för uppvärmning och varmvatten (kWh/år)

Ursäkta min okunnighet men det här är inte min starka sida.

Huset, energiberäkningen och val av pump kommer från husleverantören. Har ställt frågan till dem men det tar sån tid att få svar så därför försöker jag lista ut vad det är för värden jag ska ange till kommunen själv.

E EyEr0n skrev:
Detta är väl saker du får reda på av den som lämnar offerten?

Vanligtvis så ger du den som skall räkna på det din nuvarande förbrukning, (el, olja, pellets) och den personen räknar ut lämplig värmepump med något fränt datorprogram.
Jag har ingen nuvarande förbrukning eftersom huset ännu inte är byggt.
Stommarna, energibalansberäkningen samt värmepumpen har husleverantören bestämt. Sedan har jag själv handlat upp VS och borrare.

Det finns två krav/gränser i BBR man måste förhålla sig till - Dels totala energianvändningen per kvadratmeter uppvärmd yta och dels maximala elektriska effekten som behövs.
Det går att läsa i kapitel 9 i reglerna: https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/

Men jag håller med om att hustillverkare och/eller värmepumpsinstallatör borde kunna hjälpa till med dom siffrorna.

Tack för era försök till att hjälpa till.
Får höra av mig till husleverantören på måndag igen så jag får in anmälan till kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.