Bergvärmeoffert - tillräcklig?

2k läst  3 svar

1. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Jag har fått en offert på bergvärme.
    Det är ett hus från 1940 som skall tilläggsisoleras, golvet ner till krypgrunden håller vi på med redan nu att isolera samt installera sortionsavfuktare.
    Tvåglasfönster + 1 stort 4x4meter fönster med energivärde 1,3.
    Det är ett ganska speciellt rum på 120 kvm med ca 5m upp till tak samt 120 kvm i två våningar med normal takhöjd, alltså sammanlagt 240 kvm.
    Idag finns det elelement och vi har ingen koll på hur mycket som gått åt för att värma upp huset då det är ett gammalt församlinghem och har således aldrig varit uppvämt under långa perioder. Vad vi har gjort är att räkna på hur många element som finns och därefter räkna på energi åtgången,

till offerten:
    Ecoheat panna från CTC på 8,5kW och ett borrhål på 150 meter, räcker det?

Man har ju ingen koll på detta och vet inte vart man kan fråga, samtidigt så vill man ju inte ha ett underdimensionerat system

Tacksam för svar.

2. B
    Medlem Nivå 9

Re: Bergvärmeoffert - tillräcklig?

Effekten bör räcka (jag har inte räknat exakt men jag flera liknande byggnader som referenser).
    Ett tips dock som många värmepumpssäljare inte talar om (för att de inte kan eller har lust att tala om extra kostnaden) är följande
    Om du monterar bort fungerande oljepanna så förlorar du ventilationen, den måste ersättas på något vis.

3. C
    Medlem Nivå 14

det beror ju på hur ventelationen är konstruerad!
    & är det kamal tegelskorsten med ventelaionsknaler i, så försämras ventelationen, oavset vad man väljer, då allt utom en vedpanna med låg verkningsgrad klarar att värma skorstenen til ten temp som behövs för att det ska funka.

4. C
    Medlem Nivå 14

tycker det låter ruskigt klent, men det hela beror ju på hur mycke huset drar.
    jag skulle för satsa på 12-13 kW & 200m aktivt hål

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: