Byggahus.se
Hej
Jag köpte en bergvärme system o företaget ska installera på September, de ska bora 160 meter, min fråga är tror ni 160M är det räcker eller behövs mer att bora?Mitt hus är två plan (118+118 Källare ) pumpen är Thermia och modellen är Calibra 3-12w effekststorlek .
Tack på förhand

Hej! Beror på vilken effekt och energi som behövs till huset och var i landet huset står och vad det är för slags berg där. Beror även på hur långt ner det är till berget, jorddjupet. Vad är det för uppvärmningssystem nu? Energiförbrukning? Elförbrukning? Byggår?

• Gilla
Tomy12
  • Laddar…
De har ju förhoppningsvis gjort en analys av behovet.

Vi borrade för typ 8 år sedan. Vi har ett hus på ca 220 kvm boyta, och 100 kvm delvis uppvärmd källare. Gammat 30-tals hus med minst sagt bristfällig isolering.

Innan bergvärmen förbrukade vi ca 48 000 kwh/år, nu ligger vi på ca 18 000.

Bergvärmen räcker till 100%, det har i princip inte gått någon tillskottsvärme sedan pumpen installerades.

Hos oss beräknade de 180 m borrhål. Men jag beställde 25m extra, för att säkra marginalen, extra meter var billigt.

Behovet av borrhålsdjup styrs i första hand av hur stort energi behov ditt hus har. Man kan lite grovt säga att borrhålet levererar 30 000 kwh värme per år i vårt fall. Troligen rätt mycket mer, vi har varmare i huset nu än innan bergvärmen, så vår bruttoförbrukning är ttroligen en bra bit över 50 000 kwh nu.

Om man sedan har en bergvärmepump på kanske 8kW som får jobba hårt kontinuerligt för att "ta upp" 30 000 kwh/ år, eller om man har en pump på 12 kW som går lite mer sällan för att göra samma jobb, påverkar inte behovet av borrhål.

Så om ditt hus är lite mer normalt ur isoleringssynpunkt, så kanske ditt bruttobehov idag ligger på 30 - 35 000 kwh, eller mindre. Då borde 160 m borrhål duga, jämfört med vårt behov.

• Gilla
Tomy12
  • Laddar…
Be dom borra 200 när de lika håller på , blir väl inte så mycket dyrare, det är ju första biten som är dyr.

• Gilla
Tomy12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.