Byggahus.se

Bergvärme - vilken leverantör?????

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hoppas någon kan ge lite råd. Bor i gammalt hus byggt 1890-1900 på ungf 250kvm + källare. Timmerkåk = noll isolering. Kör idag med Pellets, och är fruktansvärt trött på den lösningen. Funderar nu på begvärmepump, men det är en djungel!! Så många olika leverantörer som alla hävdar att dom är bäst :-/
    Nu undrar jag om någon som gått igenom processen kan ge lite råd. Vi vill naturligtvis ha en lösning som ger oss mer än tillräckligt med värme /varmvatten till vår stora familj.
    Har hört någonstans att värmen 'inte räckte till' efter installation...vad tusan menas med det?
    Det beräknas väl ordentligt av leverantören??
    Vilka kostnader kan man räkna med?
    Mycket tacksam för råd! :)

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Bergvärme - vilken leverantör?????

det är inte så stor skilnad, så konsentrerad dig inte på det. försök hitta en instalatör du käner dig nöjd med (billigast är sällan bäst)

först ska du ta reda på vilken tempratur dit radiatorsystem kräver för att hålla huset varmt när det är som kallast.
    krävs det varmare än 55 grader så ska du inte ha värmepump, innan radiatorsystemet byggds om & det oavset om du välejr en pump som klarar 55 eller 70 gradit vatten !!!

verkningskdaren är så kass vid höga tempraturer så du komer att få dyr drift då!

3. M
    Medlem Nivå 1

Ok..kanske en korkad fråga...men hur mäter man det?
    Nu är ju radiatorsystemet här gammalt. Att bygga om systemet låter komplicerat..och dyrt. Menar du då eventuellt att man måste byta radiatorer?
    :-/

4. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12

Kolla vid pannan hur varmt vatten du shuntar ut vid kallt väder.
    Det borde finnas någon termometer efter shunten

5. Overlander
    Medlem Nivå 5

Har du äldre sektionsradiatorer så brukar det inte vara några problem men som sagt kolla temp vid schunten har du ingen thermometer där så köp en kostar max en hundring.

6. M
    Medlem Nivå 1

Hmmm..var precis nere och kollade..och den enda temp mataren jag kan se visade just nu 70 grader...jag ar ju totalt gron pa det har omradet ::)
    Sen bokade jag runt lite, och hittade emellan nagra ror en annan temp matare som visade 40...ar det ifran varmen kanske...
    70 grader till later ju helsikes mycket eller :-?
    Jag vet inte vad det ar for panna jag har, star inget pa den, jag vet bara att forra agaren korde med olja. Skall ta nagra bilder senare sa kanske nan vet vad det ar for en...
    Japp, har aldre sektionsradiatorer som inte gar att reglera alls!
    Har bara en san dar mojjang pa vaggen dar jag kan stalla in vilken temp jag vill ha i kaken och nar..

7. M
    Medlem Nivå 1

glomde ju....kollade ju precis inne och ute temp...ute minus 3,4 grader...inne 17,6..jag tycker normalt att vi ar glada runt 18 till 20 grader har i huset.
    Jag kanner att jag maste fa 100 koll pa allt det har. Just nu ar man lite i limbo..forra agaren var likadan..visste i princip bara att han satt in pelletsbrannare..inte mycket alls om sjalva systemet. Det ar ett helsikes virrvarr av ledningar och ror dar nere!

8. Overlander
    Medlem Nivå 5

Ta lite kort på virvaret och pannan så ska det nog gå att reda ut! ;)

9. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12

40 grader borde ju var framledningstemp och 70 grader tempen i pannan. Styrs shunten av någon automatik?

10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    mrsmp

Jag är i helt omvänd sits, dödligt less på värmepump och har installerat pellets istället. Varför inte köra vidare på pellets? Är kostnaden hög? Det är inte gratis med värmepump.

Framledningstemperatur kam man mäta på hetaste värmeelementet med lite tillägg en mycket kall dag. Är elementet 40 grader behövs kanske 45 grader från pumpen och med högre temperatur så minskar verkningsgraden (värmefaktorn) på värmepumpen.

En värmepump som inte behöver leverera högre temperatur än 35-40 grader får automatiskt en god verkningsgrad.

Botemedlet är bättre isolering på huset och större radiatorer (stor radiator kan överföra större effekt med lägre temperaturskillnad mella radiatorvattnet och rumsluften). Idealet är golvvärme då den radiatorn blir många kvadratmeter.

Prototypen