Byggahus.se

Bergvärme + vattenburen golvvärme

1. N
    Medlem Nivå 1
    Tankarna går åt bergvärme utan inbyggd varmvattenberedare och ställa en större VVB bredvid.

2. N
    Medlem Nivå 1
    Det är många som instämmer med att pumpen skall räcka till, jag börjar då fundera på vattnet helt enkelt tar den enklaste vägen och därför ej värmer övervåningen så bra. Då kanske det skulle räcka med en extra cirkulationspump till övervåningen för att få upp flödet dit?!
    Trycket ligger idag på 1,1-1,3 bar ungefär.

3. N
    Medlem Nivå 1
    Termostaterna är urkopplade och står på fullt flöde, det är bara hattarna som sitter löst på.

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Låter som ett bra val. Sen skulle jag alla dagar i veckan ta en billigare on off med arbetstank i stället för en inverter. Får du en rubust anläggning med överlägsen komfort med möjlighet till termostater och allt.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Jag är inte riktigt med på vad det innebär med on/off med arbetstank??

6. Z
    Medlem Nivå 8
    Det funkar inte så. Vattnet som "rinner ner" suger upp vattnet som "pumpas upp" (tänk hävert). Det man har extratrycket till är för att pumpen ska kunna "lyfta upp" vattnet utan att börja kavitera. 200W pump ska kunna driva dina slingor utan problem.

Däremot är det möjligt att du har en kortslutning, luft i slingan eller annat knas. Felsök detta först innan du börjar byta värmekälla. Du kan t.ex. stänga alla nedre slingor och öppna alla övre för att se om det blir varmare uppe. Och se till att det är ordentligt luftat.

Redigerat 14 jan 21:21
  7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    En dyrare totallösning med lägre verkningsgrad och mer utrymmeskrävande typ

8. T
    Medlem · Nivå 10
    Tittar du då på en driftpunkt (nominell kyleffekt/märkeffekt) och jämför datablad eller hur går du tillväga?

9. J
    Medlem · Nivå 12
    Beror på vad som menas med dyrare, en ON/OFF är myyycket billigare i inköp än en inverter, samt mycket mindre lullull som elektronik som pajar. Det med plats håller jag med om, samt beror på hur man tänker sig användningen av anläggningen.
    Många småbitar att ta hänsyn till, värme/vv , helst ska en ON/OFF gå mot en tank för bästa verkningsgrad och ha en VV-slinga i sig som förvärmning av VV

10. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Så jättestor prisskillnad är det inte i dag och ska man ha en tank till on/off-pumpen så blir den oftast dyrare.
    T ex kostar en varvtalsstyrd Nibe 1255 12kW ca 78 000:- och motsvarande 1245 på 10kW runt 68 000:-

Men, väger man in att den varvtalsstyrda har fler dyra delar och att en tank är bra att ha iallafall så är det fördel on/off med tank. Iallafall om man inte har ont om plats...

11. V
    Medlem Nivå 3
    Lägre verkningsgrad ?
    Jag la in mitt eget hus som ska byggas i kalkylprogrammet .
    Thermias G3 har en högre års scop
    En nya Atlasen 3-12
    Båda behöver en tank koppling för att
    Uppnå rätt drift
    Då blir G3 enklare driftsäkrare och billigare
    I mitt fall

12. B
    Medlem · Nivå 7
    Räcker 1,1 bar för att garantera övertryck på högsta punkt? Det är 11 meter vattenpelare. Det lät som du hade rejäl höjdskillnad.
    Vad hade du för knep och problem när du luftade?

13. J
    Medlem · Nivå 12
    Vad händer med värmen på övervåning om du stänger nere ,blir det varmare då,så har du en kortslutning i systemet , vatten går lättaste vägen och går nästan bara runt i den stora fördelaren ( många slingor ) som en baypass

14. N
    Medlem Nivå 1
    Vet inte höjdskillnaden i meter, men ungefär 3 våningars skillnad är det. om jag lägger mig på ~1,4 bar så löser värmepumpen ur för högrtryck.

När jag avluftar stänger jag de två huvudkranarna till/ från fördelarna. Sedan kopplar jag på en vattenslang från kranen på handfatet till fördelaren för returvattnet (lägsta punkten). Kopplar en annan slang på fördelaren för inkommande vatten (högsta punkten) och lägger i handfatet så jag spolar igenom alla slingorna. Brukar även stänga av slingorna och köra en i taget.

15. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    När den löser på högtryck beror det på att det blir för högt tryck i kylmediakretsen - Det påverkas inte av vattentrycket i värmesystemet.
    Förutom om det blir alldeles för lite vatten i värmesystemet så att cirkulationen upphör så att värmepumpen inte blir av med värmen. Men 1,4 bar räcker gott och väl till 3 normalhöga våningar.