Byggahus.se

Bergvärme + vattenburen golvvärme

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag flyttade in i ett hus 2015 som har bergvärme och vattenburen golvvärme på båda våningarna samt i garaget. Jag har ingen direkt kunskap om varken bergvärmepumpar eller golvvärme.

Bergvärmepumpen står placerad i garaget medan huset är placerat högre upp på en liten höjd. Det är inte många meter mellan garageväggen och husväggen men höjdskillnaden från bergvärmen till bottenplan är ca 2 våningar, sen har jag en övervåning som också skall ha varmvatten till golvvärmen.

Jag har haft en del problem med dålig värme, framförallt på övervåningen i huset. Jag började med att avlufta systemet i huset och det fanns mycket luft. Detta har jag gjort nästan varje år vilket känns konstigt och oroväckande. I början av vintern detta året var det dock ingen luft i slingorna, tror jag lyckades avsluta avluftningen på ett sätt sist som gjorde att det inte kom in någon luft när jag var klar.

När jag spolar igenom slingorna på övervåningen får jag bra värme, i några dagar, sedan börjar det bli svalare igen och badrumsgolvet är iskallt på övervåningen. Alla slingorna är fullt öppna i hela huset, jag har dock testat att strypa slingorna på bottenplanet för att försöka "tvinga" upp mer vatten till övervåningen men det har inte fungerat.

Mina tankar går åt cirkulationspumpar till golvvärmen. Jag har inga pumpar i huset vad jag kan se och den enda pumpen jag har hittat sitter inuti bergvärmeskåpet. Jag har svårt att tro att den lilla pumpen orkar leverera varmvatten med bra flöde 2 och 3 våningar upp till huset + garaget som bergvärmen står i, måste ju bli ganska högt mottryck för pumpen med den stora höjdskillnaden?! Bild 2, pumpen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bild 2.jpg

Garaget har 3 slingor.
    Bottenvåningen har 11 slingor.
    Övervåningen har 6 slingor.
    Bild 3 och 4 visar slingorna i huset.

Bild 3.jpg
    Bild 4.jpg

Upptäckte även något oroväckande i bergvärmeskåpet när jag öppnade det idag, det var mycket fukt/kondens på den nedre cirkulationspumpen, tror den är för köldmediet. Det var även någon sörja som låg nedanför på en spillplåt. Det såg ganska färskt ut. Se bild 1.
    Bild 1.jpg

Kan det vara avsaknad av cirkulationspumpar till huset som gör att jag får ostabil värme eller vad har ni för erfarenheter?

Bergvärmen är Thermia Villa 155, installerad ca 2005-2006

Tacksam för råd.

2. U
    Medlem Nivå 2
    Nu är jag långt ifrån proffs på detta med värme och värmepumpar. Så ta detta med en stor nypa salt. Men hade detta varit mitt system hade jag skickat bild på pumpen som har denna sörja till en märkes åf för din pump. Skulle tro det är en läcka någonstans. Säkert enkelt för en fackman

Detta med dålig värme på övre våningen skulle jag säga att det är luft i systemet. Enligt många vvs är det väldigt knepigt att lufta ett golvvärme system. Så jag kan nästan svära på att du har luft i systemet någonstans. Jag har en automatavluftningsventil. Jag satte in nytt system (golvvärme) och då sa vvs killen att "dom där är guds gåva till rörmockaren". När jag nu varit engagerad i mitt system då det är helt nytt så har man hört den väsa i omgångar. Även en vecka efter att jag körde igång systemet kunde jag höra den väsa.

Så jag skulle kolla upp det alternativet om luft även om det känns som att den är jävligt väl luftat så är luft i golvvärme en knepig situation

3. J
    Medlem · Nivå 11
    Att köldbärarpumpen är rostig beror säkert på kondens. Hela köldbärarpumpen ska egentligen vara kondensisolerad med t.ex. Armaflex, det svart cellgummi-materialet som syns på rören. Finns som tjock tejp att linda på.

• Laddar…
  4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Sådär ska det inte se ut vid pumpen, inte ens i en 50 år gammal anläggning! Det krävs nog en ordentlig översyn där

5. GoC
    Medlem · Nivå 9
    För att svara på frågan om cirkulationspumpen så behöver ingen den vara speciellt ”stark” för att snurra runt vatten inlett slutet system, även om det är tio våningar högt. Tänk hur en hävert fungerar, där rinner vattnet uppåt inslagen och ner och ut under förutsättning att slangens ända är under vattenytan på kärlet du skall tömma. Samma med värmesystemet, pumpen bara hjälper till att snurra runt vattnet i det slutna systemet.

6. J
    Medlem · Nivå 12
    Med så många slingor GV samt vad jag kan se är rören som matar fördelarna klena, även slingorna ser ut att vara 16 mm då blir det tryckfall och pumpen orkar inte få upp flödet, separat pump till den stora fördelaren behövs nog, kanske till mindre med, men prova först med sen stora, då ska helst varje fördelare ha egen matning från värmekällan, i ditt läge gäller det att få fart på vattnet.

7. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för er input. Jag skall kontakta en vvs-firma och se vad de säger.
    Kan vara läge för service/översyn av hela systemet.

8. N
    Medlem Nivå 1
    Jag hade besök av vvs-teknikern i fredags. Tyvärr kom de inte på önskad tid så jag var på jobbet och sambon fick ta emot honom.
    Jag fick förmedlat mina frågor via sambon men tyvärr fick jag inga direkt svar utan fler frågetecken.

Han kunde inte svara på om automatisk avluftning eller cirkulationspump skulle göra någon nytta.
    Sörjan kom från en koppling som var sprucken så det åtgärdades.

Jag har noterat att min kompressor låtit ganska högt och det bekräftade tekniker och sade att den bör bytas, det kan också varit en orsak till ostabil värme i huset.

Nu har jag fått pris på byte av kompressor på ~31.500:- inkl. rotavdrag.

Teknikern nämnde även att varmvattenvberedaren kan börja rosta snart om kompressorn börjat krångla så det kan var lika bra att byta den med. Tyckte det lät konstigt att ett vattenkärl kan börja rosta, fel materialval?!?

Kan bli så att jag byter ut hela värmepumpen då varmvattenbehållaren endast är på 150 liter och det räcker knappt till halva badkaret. Vi är snart 4 i familjen varav 3 är tjejer så jag vill gardera mig för framtiden.

Är det mycket högre driftkostnad om har en större separat varmvattenberedare utanför bergvärmepumpen? Tänker mig ca 300 L och OM jag byter värmepump så kör jag en utan egen varmvattenberedare. Eller vilken volym bör man ha i ett fyrfamiljshus?

De tyckte även jag kunde gå ner i effekt på värmepumpen, jag har idag 12 eller 15 kW och kan gå ner 3 kW, mitt hus är 200 kvm + garaget ca 45 kvm. Känns inte bra att gå ner om jag inte redan har överdriven effekt, dock sa teknikern att nyare värmepumpar är effektivare så det kanske inte är helt orimligt.

Mycket text blev det men mycket tacksam för synpunkter då jag inte kan detta område.

/Patrik

9. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja nyare pumpar är lite effektivare, men en gammal pump på 12 kW har samma uteffekt som en ny pump på 12 kW - Skillnaden är att den nya drar lite mindre ström. Så jag förstår inte riktigt hur han tänker....

Byter du till en ny varvtalsstyrd pump så kan du snarare gå upp i storlek så att den alltid klarar av att värma huset utan eltillskott. Har du några siffror på hur mycket kompressorn respektive tillskottet har gått?

Vad gäller varmvattnet så finns det externa beredare som värms av värmepumpen, men jag tror inte det behövs på en ny pump med lite större inbyggd beredare och högre uteffekt.

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Med den kostnaden så skulle jag bytt hela pumpen. Skulle gått på en 12kw då. Tänk på att de nyare har mer varmvatten. Tänker prova en ny med integrerad tank och lägg till en extern om det inte räcker

T.ex.
    https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3853122
    Ger 245l 40 gradigt varmvatten

11. U
    Medlem Nivå 2
    Jag råder dig till att fråga hur mycket en automatisk avluftningsventil kostar. Är det bara nån tusing så hade jag satt in en sådan direkt efter slingorna som går uppe på övervåningen. Sedan när du sprätter igång systemet så försök tvinga vattnet att få förbi luft ventilen. Ös igenom så mycket vatten du kan (högt flöde alltså) genom varje slinga så du på så sätt "sköljer" iväg ev luftbubbla i slang. Lycka till.

16 år gammal vp... Undra... Du får göra som du vill men nog är det en uppskattad livslängd på en vp. Hade det varit jag hade jag nog inte heller kostat på över 30k på en gammal vp.

12. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag hade valt ny VP. Jag skulle köra på en standalone VVB. Sitter i samma sits med 2 döttrar och deras mamma som gillar varmt vatten. Har själv en 400 liters standalone, en inbyggd på 180-220 liter hade inte räckt till oss.

Ang VP. Jag ser att du kör termostater överallt, jag brukar förespråka on off med arbetstank framför en inverter.

13. J
    Medlem · Nivå 12
    Det finns sådana som inte kostar skjortan, det behövs ingen rolls , men det ska sitta en avstängare under för att kunna stänga
    av, dom har en förmåga att börja läcka

14. Z
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle ta en second opinion. Jag värmer 181 kvadrat med golvvärme och tryckstyrd Wilopump som drar 34W med alla slingor öppna. Det räcker för att hålla deltaT på 5 grader. Att din 200W pump inte skulle räcka för dina slingor låter osannolikt.

Det är möjligt att kompressorn börjar bli trött men det är också möjligt att de vill sälja på dig en ny pump. Jag skulle lufta slingorna, höja systemtrycket till 1bar och öka kurvan innan jag la ut 90000 på ny BVP.

15. N
    Medlem Nivå 1
    Om det är drifttimmarna du syftar på så har jag läst ut dessa:
    Värmepump 26362H
    Tillsats 514H
    Tillsats2 224H
    Varmvatten 6595H