Bergvärme.vatten temp

3k läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Tja!

Har en fundering!
    Hur mycket i procent ökar besparingen per grad som man får upp i hålet?
    Har läst det någonstans men hittar det inte nu och jag minns inte hur myckat det var i procent.
    Någon som vet??

Mankan

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Bergvärme.vatten temp

det är olika på olika pumpar & beroende på hur man vill räkna.
    på min Nibe 1215 så ökar pumpens effekt om den får varmare vatten på köldbäraren & på så sätt håller man ju tillsats elen borta lite längre & därmed kan man ju spara en massa kWh beroende på hur allt är dimensionerat.

lite siffror från just min pump:

kb -5 grader & vb på 50 grader = tillförd effekt 2,37kW avgiven effekt 6,54kW COP 2,75
    kb 0 grader & vb på 50 grader = tillförd effekt 2,51kW avgiven effekt 8,53kW COP 3,39
    kb +5 grader & vb på 50 grader = tillförd effekt 2,68kW avgiven effekt 10,5kW COP 3,91
    kb +10 grader & vb på 50 grader = tillförd effekt 2,82kW avgiven effekt 12,47kW COP 4,42

som ni ser så varierar effekten kraftigt & en varmare borra kan hålla tillskotselen borta & detta ökar års COP kraftigt

3. B
    Medlem Nivå 9

Re: Bergvärme.vatten temp

Kom ihåg att du ska sänka på varma sidan.
    Det är där du kan göra något (det är svårt att påverka värmen i hålet)

Försök komma under 40 grader C i alla fall på varma sidan. Hög temp i radiatorerna suger mycket el till kompressorn som dessutom slits i onödan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: