Byggahus.se

Bergvärme system för +200 kvm?

5k läst  17 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har läst en mängd post om bergvärme men inte hittat något entydig information om vilket VP-system som har hög kvalitet samt är någorlunda lättskött.

Vi kommer att ha huset på ett berg mer eller mindre så att borra ett aktivt djup på 150-170 m, eller vad som krävs för att bra driftförhållanden året om. Huset är ett 1,5-plans från Mjöbäck som är förlängt med 2,4 m vilket ger en yta på 237 kvm.

Då Mjöbäck inte tar på sig ansvar för bergväresystem är jag tacksam för tips/idéer och synpunkter.

Mvh Pontus

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12

Re: Bergvärme system för +200 kvm?

Tror inte att kvaliten skiljer sig nämvärt mellan olika kända märken, det gäller snarare att få tag på en duktig/seriös röris som knåpar ihop installationen bra för dina/husets behov.
    Samtliga bergvärmesysten är också att betrakta som lättskötta, har kompisar som inte har en aaaning om hur VP:n fungerar och är nöjda med det ;)

Mitt "pannrum":
    http://www.familjenlindstrom.se/images/VP_1.jpg
    http://www.familjenlindstrom.se/images/VP_2.jpg

3. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Inte för att jag är ett proffs men vi har motvarande yta och enligt vad jag läst mig till här på forumet så har jag kommit fram till det här.

En bergvärmepump på ca 8-9kW kompressoreffekt och ett aktivt djup på ca 180 meter. Här får de som är klokare än jag gärna rätta mig om jag har fel (jag behöver dessa kunskaper även jag).

Vi kommer komplettera med en frånluft VVX är tanken. Denna skall få ladda borrhålet (hjälpa till med att få upp tempen på köldmediet).

Detta tror jag kan vara en framkomlig väg. Har jag rätt mina värmeälskande forumvänner?

4. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
  5. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
  6. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Tack för tipset Andreas, har dock redan lusläst denna skrift.

7. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12

Vad är det vi ser i ditt pannrum? Jag tycker mig ana en bergvärmepump, en frånluftsväxlare. Vad mer? Vilka grejjer är det? Till hur stort hus?[/quote]

Nibes maskiner:
    1115 8,5 - borrat 180m
    FLM 30

Borös tankar:
    Acctank GV 300
    Dubbelmantlad VV-beredare 300/160

Smått & gott:
    C-pump: GV
    C-pump: Handukstorkar
    C-pump: Fläktkonvektor
    C-pump: VVC

Har designat/dimensionerat själv, men en riktig röris har bockat/kopplat ;)

250 m2 byggyta
    http://www.familjenlindstrom.se/images/bygget.jpg

8. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Du skriver att du har dimensionerat och designat själv. Jag undrar självklart om detta är något du gör till vardags också eller om du läst dig till vad som behövs? Du kan väl inte ha chansat?

Vad har du för energiåtgång?

9. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12

Nej, inte till vardags ;)

Läst mycket... framför allt på http://www.varmepumpsforum.com/, tagit in och jämfört offerter, varit runt på mäsor/föredrag, ringt olika leverantörer m.m. .mm. och framför allt bildat mig en egen uppfattning om vad mitt behov är idag/framtiden.

Chansa är inte riktigt min grej, jag jobbar som Testledare till vardags... :cool:

Mätte faktiskt för några veckor sedan under hela Januari när det hade varit kallt (Tullinge) och vi nyligen hade haft vinterkräksjuka :p i familjen så vi tvättade/tumlade som galningar.... Då brände vi 1700kWh vilket ju får anses som helt ok. Då är övre plan 22grader och undre enbart 16 grader eftersom det inte är klart än!

10. R
    Medlem Nivå 6

Viktiga punkter att tänka på, min egen rangordning ordnat efter ibland dyrköpta erfarenheter.

1. En installatör som du vet ställer upp, kan sin sak, har bra referenser (djungeltelegrafen) installerar ett "välkänt" stort märke typ Nibe, CTC etc.. tyvärr är jag ingen vän av IVT men vet flera som är frälsta i detta märke.

2. Snåla inte, tänk förvaltarskede.

3. Se till att få en totalentreprenad där en installatör står för "allt" och det ska inte komma några överaskningar samtidigt som fakturan

4. De flesta värmepumpstillverkare har samma grejor i sina pumpar, vanligt är Copeland kompressor tex. Men de är olika snabba på att serva när något går sönder/fel och det händer saker vad än någon lovar och då är ovanstående punkter guld värda.  

rogge

11. C
    Medlem Nivå 14

Ska försöka knyta tilbaka tråden till trådskaparen.
    jag vet inte vad du menar med frågan vilket bergvärmesystem som är bäst?

om du menar dom olika fabrikaten så är inte skilnaderna så stora, därimot skiljer priserna.
    när du jämför olika fabrikat & offerter, så titta inte för mycke på COP & på vilken effekt pumpen har i modellnamnet.
    titta istället på vilken effekt pumpen ger vid en spesefik tempratur & jämför denna med de övriga
    jämför också aktivt borrdjup & vilken medeltemp för köldbäraren man räknar med (här vill du ha 0 grader som lägst!) Alla andra räknar bara för att få ett lågt pris i offerten.

du behöver inte bekymra dig för att husttilverkaren inte tar ansvar för anläggningen, då den firma du anliter kommer att ta ansvar för anläggningen

12. G
    Medlem Nivå 1

Tack för Era svar!

Hustillverkaren Mjöbäck tar naturligtvis på ansvar för orginalsystemet luft/vatten från Nibe. Men av flera skäl b la komplexiteten och ansvarsbiten vill de inte ansvara för bergvärmeinstallationen. Därav känner jag mig lite orolig inför de valen jag står inför: märke, leverantör, garantier mm.

Jag bor i Göteborg och vore tacksam för tips på några som åtager sig att borra samt installera/dimensionera systemet - om sen priset är hyfsat bra så är det ingen nackdel ;)

Pontus

13. C
    Medlem Nivå 14

ett tips är att inte kalla en frånluftsvärmepump för luft/vatten värmepump. detta kan missförstås!

14. G
    Medlem Nivå 1

ett tips är att inte kalla en frånluftsvärmepump för luft/vatten värmepump. detta kan missförstås! Jag beklagar min okunskap, du har naturligtvis rätt!

På detta eminenta forum ökar kunskapen och insikten kvadratiskt från dag till annan, vilket i mitt fall har resulterat att jag har bokat in 2 leverantörer av värmepumpar. De säljer båda Thermo , vilket verkar vara en hyfsad bra anläggning.

Pontus

15. S
    Medlem Nivå 1

I Göteborg klarar du dig med 140 meter och en pump på runt 7 Kwh lätt med +200kvm.
    Jag håller +21 året om och ligger runt 190 kvm med källare...kostar runt 10 papp i värmen. Kunde varit lägre....men jag envisas med att värma ett oisolerat uterum ovan frostfritt också....växter...nån hobby ska man ju ha.
    Prestandan mellan de kända är nog ganska lika...jag har en IVT som fungerar klockrent.
    Välj en installatör som är certifierad och kan ge dig en spec på vad som behövs hela vägen.
    Tips: Haka på en konvektor på ingående så har du kylmöjlighet under värmeböljor...det är värt guld och återladdar hålet....så tappvarmatten under sommaren är gratis mer eller mindre.