Byggahus.se

bergvärme som bas, men vad mer?

1. BaggenMath
    Medlem · Nacka · 80 inlägg

BaggenMath

Medlem
    Vi ska totalrenovera ett 40-tals hus med vattenburen värme.

Bergvärme känns självklart men vi vill dessutom ha möjlighet till kyla på övervåningen samt funderar på att kombinera med någon form av värmeåtervinning. Öppna för förslag...!

Grundförutsättningar:
    Sutterängplan på 120kvm, bottenplattan isoleras och sedan vattenburen golvvärme
    Entréplan på 110kvm med gamla radiatorer (vattenburen)
    Övervåning som byggs nytt om 80kvm.

2. S
    Medlem · 177 inlägg

Szture

Medlem

Värmepump works both ways

En värmepump skickar ner kall vätska i marken där den värms upp igen och kommer tillbaka och värmer hus och vatten. Det är ju själva principen.
    Jag har satt en luftkonditioneringsfläkt på returledningen innan den försvinner ner i marken. På så vis kan jag kyla min vinkällare på sommaren. Inget hindrar att man kyler några rum på övervåningen; problemet är bara att får dit slingan. Det borde kunna gå (?) att bygga en sådan slinga till övervåningen, som man kopplar till bara på sommaren. Jag är ingen expert, finns det någon rör-begåvad medlem som vet om det skulle gå?

3. V
    Medlem · 1 114 inlägg
    FTX för återvinning samt frikyla från borrhålet för kylning.

4. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
    Inget krångel!
    Om du vill ha bergvärme så kopplar du bara in vanlig frikyla.

5. BaggenMath

BaggenMath

Medlem
    Låter toppen. Vad betyder vanlig frikyla? Separat system eller? Jag vill använda en separat kylslinga som vi drar upp i taket på övervåningen och ansluter en fläkt som blåser ut kylan (från bergvärmepumpen).

6. V
    Medlem · 1 114 inlägg
    Ungefär så ja, 2 rör från borrhålet till en fläktkonvektor samt en cirkulatiospump.
    Du kan även köra värme i fläktkonvektorn om du drar rör för detta.

7. U
    Medlem · Västra Götaland · 123 inlägg

UppGiven

Medlem
    Nyfiken på hur du isolerar bottenplattan.... Vill själv göra det/få det gjort. Men hittentills är det jobb, jobb och mera jobb med det för mig. Byggmån inne på plattan är uteslutet (lågt i tak).
    När du ändå är på solvärme som kombi till allt annat.

8. BaggenMath

BaggenMath

Medlem
    Jag har bra höjd i sutterängplan (2,70) så jag lägger bara cellplastskivor ovanpå, typ 15cm.

9. BaggenMath

BaggenMath

Medlem
    Har du lågt till tak så får det bli några heta dagar med bil-maskinen...

10. U
    Medlem · Västra Götaland · 123 inlägg

UppGiven

Medlem
    Ser nästan fram mot dom. Ståendes i källaren under dagen, vila ostört i soffan med öl i näven på kvällen.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.