Hej alla!

Vi står inför valet kring vilken värmekälla som är bäst för ett nybyggda hus på 215 m². Det vi tittar på är olika lösningar mellan frånluftsvärmepump och bergvärme. Båda alternativen har sina fördelar, men jag är osäker på vilket som skulle vara mest kostnadseffektivt och hållbart i längden för ett hus i denna storlek.
Förslag på värmepumpar som jag fått är följande
Frånluftsvärmepumpt Nibe S735-7
Bergvärmepump Nibe S1256-8
För er som har erfarenhet: Vilket val skulle ni rekommendera för ett hus på 215 m²? Är den högre kostnaden för bergvärme värt det på lång sikt, eller kan en modern frånluftsvärmepump göra jobbet lika bra?
Vad mer bör man tänka på som kan tillkomma för respektive lösning?

Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

Som alltid när man frågar mig... bergvärmen .. varför, jo när man bygger nytt så tycker jag man ska tänka på att kunna kyla den varma sommardagar å med bergvärme så gör man det princip gratis förutom installationen men den är ju lättare nu när ni är i byggartagen att planera in. Man skulle ju aldrig få för sig att köpa ny bil utan ac.....

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Som alltid när man frågar mig... bergvärmen .. varför, jo när man bygger nytt så tycker jag man ska tänka på att kunna kyla den varma sommardagar å med bergvärme så gör man det princip gratis förutom installationen men den är ju lättare nu när ni är i byggartagen att planera in. Man skulle ju aldrig få för sig att köpa ny bil utan ac.....
Har fått ta del av energiberäkningar för dom olika pumparna och kunde konstatera att skillnaden mellan dessa ligger runt 3100kWh/år till 1256-8 fördel. Den kylan som man kan få ut, går det att likställ den om man skulle installera en L/L värmepump?
Ur ett ekonomiskt perspektiv så är bergvärmeanläggning drygt 90 000kr dyrare i och med borrhållet som tillkommer vilket skulle innebära att man inte kommer räkna hem anläggningen på mindre än 10år.

Absolut går det att kyla kåken med luft luft. Men det kanske går att med vattenburen kyla dra rör å sätta aggregatet där kylan gör störst nytta. Å dessutom så blir ju luft luft med den begränsade livslängden kanske gör att den måste reparationer och till slut bytas ut mot en nätt summa. Å jag skulle då inte vilja ha en luft luft på fasaden på ett nybyggt hus. Sen så borras det ju bara en gång så framtida byten av vp blir ju förmodligen inte nån stor prisskillnad

Tillval för S1256-8 i stället för S735-7 hos min hustillverkare är 65 000 kr.
Material vid köp av husbyggsats för kanalfläkt frånluft och 100 liters utjämningskärl är 15000 kr.
50 000 kr för extra för att installera bergvärmepump, kanalfläkt och utjämningskärl är naturligtvis ocker.
(Borrhål tillkommer för minst 50 000 kr).

Bergvärme utan FTX är också en sniklösning.
Fördelen är att man kan dra ner på ventilationen vid bortavaro, kalldrag vid fönster mm utan att påverka värmepumpen.
Bergvärmepumpen kan också producera varmare tappvarmvatten utan elpatron.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.