Byggahus.se

Bergvärme offerter - vilken..?

1. J
    Medlem · 58 inlägg

J00

Medlem
    Hej!

Har tagit in två offerter med Nibe i ena och Ivt i andra. Diffar ganska mycket i både kapacitet och kostnad.

Huset är 200 kvm + 70 kvm oisolerad källare där 30 kvm har golvvärme. Vån 1 har golvvärme och vån 2 har vatten radiatorer. Gammalt hus med pelletspanna för tillfället.

Offert 1.
    Nibe F1255 12kw
    200 m hål
    Inkl. ”allt”
    170k efter rot.

Offert 2.
    IVT HQ E13
    220 m hål
    Inkl ”allt”
    206k efter rot.

Offert 3.
    IVT Geo 516 C
    220 m hål
    Inkl ”allt”
    204k efter rot.

Ivt är ganska mycket dyrare men som jag ser det har de större kapacitet med 300 l tank och är enligt spec anpassade för större hus än Nibe 1255...
    Frågan är ju vad jag bör välja? Lutar åt Nibe då 35k är mycket pengar och frågan är om jag kommer tjäna igen dem men å andra sidan vill jag inte sitta med en vp som är på gränsen till underdimensionerad och bli förbannad när det blir riktigt kallt eller så...

Alla synpunkter tas tacksamt emot!

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 865 inlägg

Josth

Medlem
    Var i landet står huset? När är det byggt? Vilken framledningstemperatur behövs i radiatorerna för att hålla 20-21 °C vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT? Oisolerad källare med golvvärme kan dra mycket värme särskilt om det inte finns isolering under golvvärmeslingorna. Fukt kan styras till kallare delar av källargolvet.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.