Byggahus.se

Bergvärme NIBE

1. eavogels
    Medlem Nivå 2
    God morgon. Jag bytte oljepannan för en bergvärmepump. Förut var källaren (där pannan fanns och även den nya står) som är oisolerad och läcker värme, kallast, med 3 KW elpatron. Vardagsrummet varmast och sovrummet lite svalare än . Men nu är källaren 22, matrummet 18 och sovrummet 16. Kan man fortfarande justera elemterna separata eller styrs allt centralt? Jag kör 6 KW elpatron, för hålet är inte borrat ännu.Tacksam för råd.

2. allexx
    Allvetare · Nivå 6
    Ja du kan ändra på elementen.Kolla om din cirkpump är tryckstyrd. Är den det så kan du stänga element hur du vill.
    Har du sett över termostaterna som du har så dem är i ok skick?

3. eavogels
    Medlem Nivå 2
    Tack. Det ska jag kolla upp.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Kör du bara på el så spelar det inte så stor roll om du reglerar med termostaterna.
    När värmepumpen är i drift bör det vara så stabilt flöde som möjligt, så då ska/bör man justera in respektive radiator med den fasta instrypningen som borde finnas i kopplet så att det blir lagom varmt i de flesta rummen med de flesta termostaterna helt öppna.

5. allexx
    Allvetare · Nivå 6
    Man ställer in termostaten på elementen den temp man vill ha i rummet.
    I pumpen ställer man in kurvan och får ett börsvärde. Stänger element så går cirkpump och kompressor ner i varvtal och energi sparas och man får en jämn inomhus temp

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Så du menar att det inte är så viktigt med en balanserad radiatorkrets när du har en varvtalsstyrd VP? För tidigare har det ju varit heligt att köra med fullt öppna termostater och justera instrypningarna för att reglera enbart med kurvan?

7. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    I princip ja. Problemet med att aktivt reglera med termostaterna är dels att flödet genom värmepumpen varierar hela tiden vilket ger sämre COP och fler start/stopp (och oljud i rören) och dels att dom kan 'dölja' en för hög värmekurva vilket ger ännu sämre COP och förvärrar problemen med flödet.
    Måste terrmostaten stängas under normal drift så är ju värmekurvan för hög och då är det den som ska justeras istället för termostaten.

Dessutom har vanliga radiatortermostater ganska stor hysteres, så dom är inte optimala för att hålla en jämn temperatur i rummet.

8. allexx
    Allvetare · Nivå 6
    Man ställer in flödet på element så inte överskott värme hamnar på returen eller stjäl flöde från annat element då vattnet tar den lättaste vägen. Har man rätt justerat flöde på systemet och rätt dimentionerade element och termostater som plockar ut den värme som behövs till varje rum så får man ett högt delta T. Och dagens pumpar är Inte on/off dom drivs av frekvensare! Om man inte köper nått billigt skit.
    Att ställa in kurvan rätt så tar jag för givet ätt installatör gör det. Och finns alltid möjlighet att justera den i efterhand.
    Genom att göra som jag beskriver så får man ett högt delta T och inget slöseri på energi pumpas runt och ett jämt inomhus klimat.

9. eavogels
    Medlem Nivå 2
    [QUOTE="Om man inte köper nått billigt skit[/QUOTE]

Jag köpte en NIBE F1245 6KW. Jag ska läsa på om kurvan. Jag kanske behöver ha rumsgivaren i vardagsrummet i stället för i källaren.

10. allexx
    Allvetare · Nivå 6
    Om du använder rumsgivare så ska den vara i boytan. Det negativ med att styra pump med inomhusgivvare är att styrningen inte blir lika snabb med att känna av om temp utomhus skiftar kraftigt

11. P
    Medlem Nivå 7
    Jodå, rumsgivaren är bara ett komplement till utegivare och framledningsgivare. Julbak och vårsol skiftar mycket snabbare än utetemperatur:D

12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Måhända att frekvenspumparna är vanligare men det säljs fortfarande on/off pumpar även från de välkända märkena.

Min poäng är att du inte ska förutsätta att TS har en frekenspum, för det har han inte. En Nibe 1245 är definitvt inte en billig skitpump.

13. allexx
    Allvetare · Nivå 6
    Om så! Så är det jätte bra. Bara den inte ligger som den ända tempgivare

14. eavogels
    Medlem Nivå 2
    Tacksam för alla svar och råd. Jag har svårt att bedöma vad jag ska göra och antar att jag måste testa olika alternativ . Om jag skulle vilja köra utan rumsgivare för att se om det blir bättre, är det då bara koppla loss den?

15. allexx
    Allvetare · Nivå 6
    man får gå in i installatörs menyn och göra ändring