Byggahus.se

Bergvärme naturkyla - vad kan man förvänta sig för utblåstemp?

1. Kungen_283746
    Allvetare · 207 inlägg

Kungen_283746

Allvetare
    Har just fått en fläktkonvektor Daikin FWT04CT installerad. Har bergvärme, pumpar brine från berget upp till vardagsrummet. Inkommande brine-temp är just nu 7-9 grader. 170 m borrhål.

FRÅGA: Vad borde jag kunna förvänta mig för temperatur på luften som fläktkonvektorn blåser ut när jag ställt den på kyla?

Just nu får jag ut luft på 18-19 grader, vilket jag tycker känns högt... Har sedan tidigare en gammal AC med slang för varmluft som leds ut genom fönstret. Den har en kompressor på 1100 W, den sprutar ut kalluft på 10-12 grader...

2. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Vad har du för temp tillbaks till borrhålet när konvektorn blåser ut 18 grader? Och hur varmt är det i rummet?

3. Kungen_283746
    Allvetare · 207 inlägg

Kungen_283746

Allvetare
    Hmm, har för mig att det bara var någon grad högre, måste dubbelkolla...
    24 grader. Lite halvöppen planlösning.

4. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Hmm.. du sänker ju ändå lufttempen med 6 grader, men du borde ha större skillnad på vätskesidan än bara någon grad. Prova att strypa flödet lite, alternativt sänk flödet på cirkulationspumpen och se vad som händer.

5. D
    Besserwisser · E · 17 988 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det som händer är att det kyler ännu sämre. Det var ju inte riktigt vad han ville. Men jag håller med om att det borde hända lite med med temperaturen på vätskan.

6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 797 inlägg

prototypen

Medlem
    Temperaturdifferensen in och ut på både brine och luft beror ju helt på hur stora flödena är.

Mät hellre hur lufttemperaturen påverkas i rummet.

Protte

• Laddar…
  7. Kungen_283746
    Allvetare · 207 inlägg

Kungen_283746

Allvetare
    Jag ser på bergvärmepumpen att ingående brine är 8 grader, alltså är ingående till fläktkonvektorn också ungefär det. Men utgående har jag ingen aning om. Fläktkonvektorn anger inte denna temp och dess utgående går direkt ner i berget igen...

Efter några timmars gång är det fortfarande 24 i rummet och 18-19 grader på luften som blåses ut. Känns det inte som att luften som blåses ut borde kunna vara lite kyligare än så....?

8. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Grovberäkning från datablad, någon får rätta mig om jag har fel.
    Enligt datablad skall den ge en "sensible kyleffekt" på 2,6kW vid 27C i rummet; vatten in=7C och vatten ut 12C.

Ditt driftfall:
    Fläkt högfart (antar att du kör på det)= 629 m3/h Rum=24C Luft ut=18C => diff=6C Sensible kyleffekt cirka 1,3kW. så cirka hälften.

Om enhet "gett" 2.6kW kylleffekt skulle luft ut varit cirka 13C.

Slutklämmen på min beräkningar är att du har för lågt vattenflöde.
    Enligt databladet skall du 570 l/h.
    Databladet finns här: https://www.daikin.no/wp-content/uploads/2016/07/FWT_Data-book.pdf

9. D
    Besserwisser · E · 17 988 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Eftersom lufttemperaturen är lägre och brine temperaturen högre så kommer kyleffekten att bli lägre. Det är inget konstigt med det.

10. Kungen_283746
    Allvetare · 207 inlägg

Kungen_283746

Allvetare
    Intressant! Jag hänger inte riktigt med i beräkningarna, hur kommer du fram till 1,3 kW? :)

11. Kungen_283746
    Allvetare · 207 inlägg

Kungen_283746

Allvetare
    Okej, så du tycker 18-19 grader verkar fullt rimligt med tanke på förutsättningarna?

12. FrittDrag_II

FrittDrag_II

Husägare
    Är en förenklad ekvation för att beräkna tillförd effekt vid ett visst luftflöde.
    Luftflöde [l/s] x Diff.Temp x 1.2 (konstant) = Effekt [W]
    Att omvandla luftflödet från m3/h till l/s delar man med 3.6.
    Diff.Temp är skillnaden mellan temperaturen in i batteriet och ut.
    Ekvationen med siffror från din drift: 629/3,6 x (24-18) x 1,2 = 1258W (cirka 1,3kW)

13. Kungen_283746
    Allvetare · 207 inlägg

Kungen_283746

Allvetare
    Åh, tackar!

Kollade lite mer på cirkulationspumpen som firman satt in. Den var ställd i något slags auto-läge, vilket nog pumpade kanske lite. Satt den på max och vips sa den 0,4 m3/h. Det sänkte lufttempen från fläktkonvektorn med 1-2 grader till 17-18.

Vilken klen cirkulationspump de satt dit om den maxar på 0,4 m3/h och fläktkonvektorn kan ta emot 0,57 m3/h!

14. FrittDrag_II

FrittDrag_II

Husägare
    Du får ligga på installatören att dem fixar en ny större pump. "Felet" du hittat med lågt vattenflöde stämmer helt med ditt problem med dålig kyleffekt.

Återkoppla gärna om du får bytt pump o hur det fungerar, jag skulle tro att du kan få ner lufttemperaturen till 14-15C (24C i rum) med rätt vattenflöde.

Redigerat 17 jul 2017 06:52
  15. S
    Medlem · - · 5 841 inlägg

smurfen72

Medlem
    Prova kör den inbyggda brine cp i vp då kommer flödet bli högre.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.