Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bergvärme, Luft/vatten eller Fjärrvärme?

1. B
    Medlem · Stockholm · 20 inlägg

Bengt C

Medlem
    Efter en väl tilltagen elräkning för januari månad är vi inne på att göra något åt uppvärmningen. Förutsättningarna är följande.

Huset: Gavelradhus från 50-talet med självdragsventilation. Stockholm. 100 kvm boyta plus källare på 44 kvm. Nuvarande förbrukning (med avdrag för hushållsel) ca 18000 kWh. Vattenburen golvvärme i kök, hall, badrum och gästtoalett. Vattenburna radiatorer i övriga delar av huset.

Värms i dagsläget upp med en elpanna från 2002 och en luft/luft värmepump från 2010.

Alternativ 1

Luft/vatten - Air X 90 - total kostnad 116 000 kr - beräknad besparing per år - 14 876 kr.

Alternativ 2

Bergvärme - IVT Greenline HE C7 - total kostnad inklusive ansökningsavgift för borrning 138 000 kr - beräknad besparing - 15 276 kr.

Alternativ 3

Fjärrvärme - total kostnad 88 000 kr - beräknad besparing ? kr.

Alternativ 4

Vänta till pannan går sönder innan vi byter ut den.

Besparingen är av någon anledning beräknad på en förbrukning om 23 500 kWh exklusive hushållsel. Vet inte om detta beror på att vi i så fall kasserar luft/luft värmepumpen?

Kan verkligen ingenting om detta så tacksam för alla tankar, funderingar och erfarenheter som ni kan tänkas ha. Pratade med kommunens energirådgivare med där fick jag bara svaret att samtliga alternativ (1-3) är bra alternativ. Firman som gav offerten rekommenderade luft/vatten men vi är tveksamma eftersom huset är lyhört och vi hört att ljudnivån kan vara hög. Någon som har erfarenhet av den aktuella modellen?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 414 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Jag skulle tagit fjärrvärmen efter att ha kollat upp besparingen på ett ungefär. Ingen borring, enkel skötsel. I andra hand bergvärme för att slippa just fläkten. Ni kan sälja luftpumpen eller spara den om den har A/C-funktion, kanske behövs en tokvarm sommar några veckor max.

• Laddar…
  3. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 214 inlägg

MagHam

Husägare
    • Laddar…
  4. peternicklas
    Bannad · halland · 4 469 inlägg

peternicklas

Bannad
    Luft/Vatten har vi installerat och är mycket nöjda.

5. F
    Medlem · uppsala · 177 inlägg

Frankesson

Medlem
    Har en IVT AirX 130, alltså den större modellen. Luft /Vatten kräver en ganska stor utedel, placeringen kan vara ett problem beroende på hur det ser ut runt ditt hus, värt att ta med i planeringen. Fläkten i sig låter inte så mycket, det som kan störa är kompressorn, men då är det sak samma mellan bergvärme och L/V. Det spelar roll hur du ställer den i huset, men du får räkna med ljud från både bergvärmen och L/V. Fjärren är ljudlös.

Jag skulle valt L/V igen, men tagit med uppgradering av vattenradiatorerna i kalkylen. (Gäller alla 3 alternativen) Det är väldigt stor skillnad i effektiviteten på gamla och nya radiatorer. L/L aggregatet skulle jag välja bort eller montera i tex sovrum för komfortkyla på sommaren. Du kommer inte att behöva den efter att du fått en modern panna, och den har sannolikt mycket sämre CoP än de moderna maskinerna du skriver om här, och sabbar din fina kalkyl om du kör den mycket.

Det som gör det hela lite svårberäknat är golv värmen. I ditt gamla hus är det troligen inte så välisolerat under vilket kan betyda ett stort effekt uttag, eller så har du renoverat och har ett modernt utförande, då är det större sannolikhet att kalkylen håller.

6. B
    Medlem · Stockholm · 20 inlägg

Bengt C

Medlem
    Tack för alla tips!

L/L pumpen får gå till farsans sommarställe om vi kör på bergvärme eller L/V. Intressant info om ljudnivån, var mest nervös för utedelen men det är alltså kompressorn som ger upphov till mest ljud. En eventuell värmepump kommer att stå i pannrummet på betonggolv med två dörrar till gästrummet så jag tänker att det borde klara sig?

Svårt beslut det här - känns som att det väger jämt mellan de olika alternativen. Pratade med en kompis som var starkt inne på bergvärme eftersom man tjänar in skillnaden jämfört med L/V pumpen när det är dags att byta om 20 år och att den höjer husets värde mer. Det senare är dock inte så viktigt eftersom vi tänkt bo i huset under lång tid.

Våra element ska tydligen vara bra och firman som var här tyckte att vi absolut inte skulle byta dem. Golvvärmen har ca 10 år på nacken så hyfsat modern iaf.

7. S
    Medlem · - · 5 858 inlägg

smurfen72

Medlem
    Du bör klara dig med mindre huvud säkring om du väljer bergvärme vilket kan göra några kronor per år annars är det nog mest den längre förväntade livs längden som talar för bergvärmen båda är ju bra alternativ men fjärrvärmen skulle jag inte välja.

8. peternicklas
    Bannad · halland · 4 469 inlägg

peternicklas

Bannad
    Vi har en Nibe F2025 utanför dotterns rum. Det enda man hör är när den ska avfrosta. Även om man är ute så är man 5-7 m. ifrån utedelen så hör man inte den.

9. F

Frankesson

Medlem
    Alltid svårt att vara tvärsäker på någonting men jag är rätt säker på att L/V är effektivare än berg eftersom att berg beräknas i W/ löpmeter och L/V egentligen har obegränsad potential, bara att pumpa in mer luft.

Berg är effektivare när det är säg -15 och under, och man får räkna med eltilskottt från ca-18 med L/V. Jag gjorde dock bedömningen att dess dagar är få (Uppsala) och på helåret så är det ändå mer effektivt med L/V och hittills har det stämt bra. CoP när det är + 15 och över är ju mycket bra.

Oavsett vad du köper så kan jag rekommendera IVT. De har super solid garanti som de verkligen står för. Lite dyrare men underbart när något händer.

• Laddar…
  10. S

smurfen72

Medlem
    Och jag är tvärsäker på att du har fel. Vilken av marknadens luft vatten vp är effektivare än en modern bergvärme vp vid -10 ? När man får el tillskott beror på dimensioneringen även om man väljer bergvärme.

• Laddar…
  11. F

Frankesson

Medlem
    Inte vid -10 men vid +10

12. S

smurfen72

Medlem
    Ok men du skrev -15 grader. De flesta har lågt värmebehov vid +10 grader så då spelar cop mindre roll.

13. F

Frankesson

Medlem
    Nej det gjorde jag inte, du får läsa lite noggrannare.

14. S

smurfen72

Medlem
    Du skrev Berg är effektivare när det är säg -15 och under Det tolkar jag som att du anser att luft vatten är effektivare vid varmare ute temp än -15 grader som tex -10 grader.

• Laddar…
  15. F

Frankesson

Medlem
    Där jag bor är årsmedeltemperaturen 8-10 grader beroende på år. Nu kan man inte riktigt dra några konkreta slutsatser av det, men det är ändå ganska talande, och de flesta vill trots allt ha det varmare än så inne.

Jag säger inte att jag har den optimala lösningen, men det fungerar iaf väldigt bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.