Byggahus.se

Bergvärme kombinerat med vedeldad kökspanna?

4k läst  8 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Är det någon som har erfarenhet av att kombinera ett bergvärmesystem med radiatorer med en vedeldad kökspanna eller vanlig vedpanna? Vad skall man tänka på och hur skall de dockas ihop?

Vet någon om kökspannan från Hergom som heter Classical L5 (säljs av Beijer) är bra och om det är bra kvailitet mm?

Hälsningar och tack på förhand

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det fungerar, jag spetsar värmepump med pellets när det är riktigt kallt.
    Det finns en tråd om detta för inte så länge sedan

Protte

3. H
    Bannad Nivå 7
    Att kombinera värmepump och pellets fungerar utmärkt, speciellt om man har luft-vattenpump som slutar fungera när det blir kallt. Bergvärme däremot ger ju lika bra värme året om och till ett lågt pris. Kan för mitt liv inte förstå varför någon i det läget skulle vilja förgifta både sig själv och sin omgivning med cancerframkallande benspyrener med en eldningsapparat som hör hemma i 1800-talet. Ska man elda ska man väl göra det med modern utrustning i ett pannrum. Försvarare av lappkåte-romantiken finns alltid men testerna av "kökspannor" talar för sig själva.

4. D
    Medlem Nivå 6
    det går, det finns dock en del att tänka på för att kunna optimera en sådan lösning så att det blir billigt i drift

5. T
    Medlem Nivå 6
    Lyfter en äldre tråd med exakt frågeställning jag nu har...
    Vi har en villa som idag har golvvärme i hela bottenvåningen och detta värms genom en vattenmantlad vedkamin i köket, som värmer acc-tank och sedan styr ut vattnet i golvvärmesystemet och radiatorer. Nu funderar vi på alternativen för att dra in bergvärme i huset vilket skulle i princip onödiggöra vedeldningen. Dock så bor vi på vischan och det brukar bli strömlöst både titt som tätt och även längre tider emellanåt.
    Vid dessa tillfällen så känns det som om det vore bra att kunna elda i vedkaminen och värma golvvärmen på det sättet. Jag vet ej hur cirkulationen för vattnet skulle lösa sig på bästa sätt om det är strömlöst ( ingen ström till cirkpumparna), men jag vill ändå inte plocka bort möjligheten att elda för att värma vattnet.
    Så är jag helt ute o cyklar eller har ni ideer på detta?
    Jag vill alltså köra på bergvärmen så mycket det går men ändå kunna elda om jag vill/behöver....... Så vad göra?

6. C
    Medlem Nivå 14
    Detta har varit uppe i hundra tals trådar o jag är envis o hävdar att man inte ska kombinera dessa.
    Du kommer inte att kunna elda när strömmen gått.

Du borde sälja grejorna o borde få över så det räcker till en vanlig vedkamin (ej vatten mantlad) den passa mycke bra att kombinera med bergvärme & funkar när det är strömmavbrott.

7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det ligger lite i vad carman säger i och för sig, men samtidigt så är det inga större bekymmer att bygga en sådan anläggning som du tänkt dig. Dock kan det vara förenat med vissa bekymmer att hitta en installatör som förstår och kan göra det på rätt sätt. Enklaste och billigaste sättet att kombinera BV med vedeldning är mha. avstäningsventiler för resp. system. Dock kan du då inte köra detta parallellt då krävs det lite mer projektering och det blir lite dyrare men inte så värst.

Cirk.pumparna kan du driva med en omformare från 12V batteri om det inte är varvtalsstyrda varianter med en massa elektronik.

8. C
    Medlem Nivå 14
    Enklaste sättet att kombinera är som du säger at köra systemen helt separat från varndra o inte ha dom inkopplad samtidigt.
    Men rent praktiskt så innebär det att när det blir strömmavbrott å ska du börja att elda upp värme i en stor akumulator som stål helt kall i månader. (ja det kan vara värt bevärtet om man vet att det är strömavbro i många timmar. men ganska meningslöst om det bara rörsig om 30-60 minuter.)

ska systemen arbeta ihopp, så blr det oftast så att värmepumpen får jobba mot fast kondensering o tappar massa i COP.

9. G
    Medlem Nivå 6
    Nu tar det väl inte så lång tid att värma vattnet eftersom du har skiktning i tanken och därmed får varmt vatten i toppen ganska snabbt. Om du behöver elda efter någon timmar strömavbrott så är det kanske bättre att satsa på isoleringen och vindskydd....

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka