Bergvärme - jordvärme??

5k läst  20 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har just köpt ett ganska nybyggt hus, vilket värms upp med direktverkande el. Ganska dyrt dessvärre. Har nu börjat fundera på att installera något annat. Har blivit rekommenderade jordvärme...

Då jag tänker jag skulle höra lite vad andra har för erfarenhet av det hittar jag ingenting... Nu undrar jag, är jordvärme och bergvärme (som så många här inne pratar om) samma sak? Om inte, någon som har installerat jordvärme??

Någon som har något annat bra tips? Vi bor i södra Sverige och vårt hus är ganska stort, närmare 400kvm, byggt i trä, välisolerat, nya fönster.

Tacksam för alla svar och tips!!
    /Molly

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Bergvärme - jordvärme??

man andvänder sig av exakt samma värmapump vid jordvärme,bergvärme, sjövärme.
    det som skiljer är bara hur man förlägger kolektorslangen & det hörs ju på dom olika namnen var man lägger den.

driftskostnaden är istprtsett samma för dessa system, men det är instalationskostnaden som varierar.
    billigast är sjövärme , sen jordvärme & dyrest är bergvärme.

om man ska ha billig drift på en värmepump anläggning så sk man ha lågtemp på radiatorsystemet.

vet du vilken tempratur du i dag behöver på radiatorvattnet för att värmehuset när det är som aldrakallast ute?

3. M
    Medlem Nivå 1

Hej!

Tack för ditt svar, det förklarar ju saken!

Jag har ingen aning om vilken temp som behövs, men jag ska kontrollera detta. Återkommer!!

Då det gäller kostnaden för installationen så skulle den bli runt 200.000 vad jag förstår och då handlar det som sagt om jordvärme.

4. C
    Medlem Nivå 14

glöm det där med tempen, det var jag som somna till.... (gäler inte dig då du har direkt el.)

5. M
    Medlem Nivå 1

Vi valde mellan berg- och jordvärme (det är några mil till närmaste sjö... ;) ) och det som i slutändan gjorde att vi valde bergvärme var för att flera personer varnade oss för att jordvärme stjäler värmen från marken vilket kan försena trädgårdsväxterna på våren.

Då min sambo är lite trädgårdsfantast så gick detta inte alls för sig, så då blev det till att borra i stället. Det blev några tusen dyrare, men det får det väl vara värt. Bara sambon är glad. :D

6. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Med direktverkande el kommer du behöva göra en större investering. Du måste få ut värmen i huset på något sätt och då är ju ett vattenburet system rätt fiffigt. Men det kostar att konvertera ett hus från direktverkande el till vattenburen värme.

7. M
    Medlem Nivå 1

Jo, jag har förstått det :-/
    Jag har också förstått att det kommer att bli en del rör invändigt, längs ytterväggarna... Är tveksam till detta, men samtidigt... vi måste försöka hitta något alternativ.

Sen tänker jag att man får titta på den kommande månadskostnaden. Vi har ju en ganska dyr eluppvärmning idag så jag tror att även om vi gör en större investering så kommer vi undan billigare i slutändan.

8. I
    Medlem Nivå 2

200 tusen? Det var dyrt. Vi har ett timmerhus från 1907 10x10m utvändigt, 1½plan med källare under halva huset.

2003 konverterades det från direktverkande el till jordvärme och vattenburet system i hela huset. Vi fick då; en CTC Ecoheat 8,5 kW, 2x350meter kollektorslinga nedgrävd på en åker, 13 radiatorer inkl rördragning, håltagning etc samt golvvärme i 2 rum (mycket eget arbete på golvvärmen). Det enda jag gjorde själv förutom förberedelserna för golvvärmen var att ordna fram ny el +en elcentral och brytare i källaren där pumpen står. Grävkillarna började gräva kl 10 på morgonen och var klara strax före 10 på kvällen men då ska man tänka på att det är inte många som klämmer i lägger 2x350meter kollektor. Nu hade vi gott om plats så valet var ju givet. Jämfört med borrning så ska grävning vara betydligt billigare.

Summan för hela det kalaset blev 109tusen på kvitto och nån tusing vid sidan om. Fick för övrigt konverteringsbidrag från Länsstyrelsen, 14tusen :)

Rördragning är ju en lurig sak. Eftersom vi har rätt höga allmoge golvsocklar så vvs-firman fick lägga rören efter golvet och sen sågade jag till distanslister och flyttade ut hela golvlisten, rören hamnade alltså inuti den låda som blev. Ser helt ok ut och samlar inte så mycket damm som man kan tro.

Några kompisar gjorde en motsvarande konvertering i ett större hus och med mer golvvärme och lite vvs-installationer och där hamnade slutnotan på runt 130tusen.

Tycker helt klart att 200tusen låter väldigt mycket. Begär in offerter från flera leverantörer, det gjorde jag och det skilde nästan 30 tusen från dyraste till billigaste och ändå ingick det minst eget arbete i det billigaste alternativet.

9. C
    Medlem Nivå 14

Jag sätter mig helt på tvären till det du skriver !
    Det är väldigt månbga som tycker om jordvrme, men 99% av dom som tycker har aldrig haft det !

i mitten på 80-talet så instalerades det många jordvärme 6 bergvärmesystem med såkallad rirektförångning. man hade så gasen direkt i koppar rör i korta slingor eller grunda borrhål.
    Ett sådant jordvärmesystem gav nästan alltid kärlskott, ner marken runt rörena frös, där av det dåliga ryktet.
    Nuförtiden så är det alltid en spritblandning man kör i marken i upp till 3ggr så långa slingor & detta fenomen förekomer inte längre. du har heller inga problem att byta värmepump i framtiden & du har inte samma risk för lekage på gas sidan, då allt är inbygt i maskinen, ungefär som på dit kylskop (när längte gasen ut på det senast?)

Jag har under 20 år bott i ett hus med ytjordvärme & det var ingen skilnad på våran tomt mot grannarnas !!!

10. M
    Medlem Nivå 1

Åhå! Där ser man. Då förpassar jag det påståendet i samma hög som tex allt skitsnack om automatlådor; saker som fått oförtjänt dåligt rykte pga historiska skäl som inte längre är aktuella. Alltid bra att få sina fördomar justerade. ;D

Vad gäller kylskåp så var det kanske två år sen. Kylskåpet på jobbet fick slut på freon, så det kom det en snäll liten gube med en gastup under armen och fyllde på, och vips blev det 6 grader i stället för 12 i skåpet. ;)

11. C
    Medlem Nivå 14

Åhå! Där ser man. Då förpassar jag det påståendet i samma hög som tex allt skitsnack om automatlådor; saker som fått oförtjänt dåligt rykte pga historiska skäl som inte längre är aktuella. Alltid bra att få sina fördomar justerade.  ;D

Vad gäller kylskåp så var det kanske två år sen. Kylskåpet på jobbet fick slut på freon, så det kom det en snäll liten gube med en gastup under armen och fyllde på, och vips blev det 6 grader i stället för 12 i skåpet.  ;)[/quote]

kylskopet på jobbet... Du har altså en byggd kyl där en kylfirma bygt skåpet. detta kan liknas med de äldre systemen som vi nyss prata om (din kyl gumme fuska o fylde på istället för att laga lekaget = du får fyla på igen om et tag.)

dagens värmapumpar ska jämföras med ditt standardkylskop du har hemma

12. M
    Medlem Nivå 1

Nej, det var ett vanligt billighetsskåp med kyl/frys och singelkompressor. Den usla typen där kylan till kylskåpet begränsas med en strypventil. Och visst var det fusk, men det var hyresvärdens problem... ;)

13. M
    Medlem Nivå 1

Tack för alla svar och tankar om jordvärme!

Ja vi ska absolut ta in mer än en offert när det gäller detta.
    Jag blev fundersam angående det du sa om golvvärme... vi har redan golvvärme i ett rum, måste vi då byta ut den till ett annat??

Och en annan fråga... hur mycket förstör själva grävarbetete i marken? Vi har ingen vacker trädgård, men en gräsmatta där jag tror att vi måste gräva ner rören... Kanske ett av de mindre problemen, men ändå :-/

14. C
    Medlem Nivå 14

vad var det med golv värmen som du fundra över?

man gräver ner ca 400-500 m slang med en meters mellan rum, så vist blir gräsmattan förstärd, men är det bara gräs är det väll en baggis.

rull gräs o du har gräs direkt (2-3 vecor innan man bör belasta för hårt)
    o väljer du att så gräs så är det en sesång som blir förstörd (du ska väll ha huset men en en sommar?)

käns som en baggis i samman hanget.

15. M
    Medlem Nivå 1

Ja det har du absolut rätt i! Jag bryr mig inte så mycket om gräsmattan, vi har andra ytor att vara på, så det ordnar sig nog.

Vi har golvvärme som är eluppvärmd... alltså inte vattenburen. Går det att forsätta med den, eller måste man byta ut den om man har ett vattennburet system?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: