3 924 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
Bergvärme IVT Geo 612C eller Nibe S-1256
Sida 1 av 2
Behöver få in ett nytt värmesystem i ett äldre hus (1910) och har nog landat i bergvärme. Huset ligger i norrland med kalla vintrar och har gamla tvåglasfönster. Vi planerar att så småningom tilläggsisolera men det är mycket att göra så det kommer nog dröja några år. Idag eldas huset med vedpanna men då vi inte kommer bo där i vinter behöver vi ett nytt system omgående. Vi har fått in två offerter som skiljer sig väldigt och skulle verkligen uppskatta lite råd kring dessa. Huset har en bottenplatta på ca 40 kvm, plus en oinredd källare och en övervåning med snedtak. Boytan räknas som 60 kvm men vi planerar en utbyggnad på 40 kvm, antingen bara entréplan eller i två plan. Så räknar man den totala golvyta som ändå ska värmas upp blir det mellan 160-200 kvm. Det finns vattenburna element i huset, i utbyggnaden blir det nog golvvärme.
Vi har fått in en offert på Nibe S-1256 13kW med borrdjup på 160 meter, pris 216 000 kr efter ROT. Den andra offerten är på en IVT Geo 612C med ett borrdjup på 225 meter, pris 243 000 efter ROT. Jag förstår inte riktigt varför borrdjupen är så olika, det blir väldigt svårt att jämföra dessa offerter känner jag. Är det någon som kan hjälpa mig förstå? Tack på förhand!
Vi har fått in en offert på Nibe S-1256 13kW med borrdjup på 160 meter, pris 216 000 kr efter ROT. Den andra offerten är på en IVT Geo 612C med ett borrdjup på 225 meter, pris 243 000 efter ROT. Jag förstår inte riktigt varför borrdjupen är så olika, det blir väldigt svårt att jämföra dessa offerter känner jag. Är det någon som kan hjälpa mig förstå? Tack på förhand!
Redigerat:
J Josth skrev:
Tack för svar! Huset är från 1910 men vi vet mycket lite om det, antagligen är det nyare än så eftersom det är en betongkällare (känns inte så 1910-aktigt). Huset ligger i västjämtland nära fjällen. Jag kikade i brunnsarkivet nu och närmsta borrhålet är på 165 meter och det näst närmaste på 220 meter. Kan inte se exakt vart hålen ligger pga osäkert läge så vet inte hur stora husen ärJ Josth skrev:
Ok, rejält gammalt hus. Man började bygga betongkällare kring de åren. Kan nog bli ganska kallt på vintern och borrdjupet bestäms också av marktemperaturen som i sin tur beror på årsmedeltemperaturen på orten. Skulle satsa på ett djupt borrhål. Tror IVT's bedömning är den bästa.
Hmm okej, tack för infon! Men om vi skulle beställa Niben med 170 meter borrdjup, kan vi då stå med ett värmesystem som inte funkar ordentligt då? Har inte företaget något ansvar för att det ska fungera som avtalat? Eller kommer de inse att djupet inte räcker under själva borrningen och i så fall borra djupare (med en ökad kostnad)?J Josth skrev:
Snålt borrhål är ett sätt för säljaren att få lågt pris i offerten och kanske få beställningen men det blir kunden som blir missnöjd i längden med ett kallt eller till och med fruset borrhål. Man ska inte snåla med borrdjupet.
Det är i västjämtland nära fjällen. Säljaren sa att det är borrföretagets beräkningar och att det inte borde behöva bli djupare än så.A atomlab skrev:
Har man inga garantier som kund? Alltså, om företaget har dimensionerat åt mig som kund men borrhålet skulle frysa, har jag ingen rätt att reklamera? Det kan ju inte förutsättas att jag som kund måste vara så insatt att jag själv kan se om det är en rimlig dimensionering.J Josth skrev:
Ta Nibe-offerten men lägg till så att du får 225m borrdjup. Den funkar alldeles utmärkt med det borrdjupet.P pizzaslizze skrev:Behöver få in ett nytt värmesystem i ett äldre hus (1910) och har nog landat i bergvärme. Huset ligger i norrland med kalla vintrar och har gamla tvåglasfönster. Vi planerar att så småningom tilläggsisolera men det är mycket att göra så det kommer nog dröja några år. Idag eldas huset med vedpanna men då vi inte kommer bo där i vinter behöver vi ett nytt system omgående. Vi har fått in två offerter som skiljer sig väldigt och skulle verkligen uppskatta lite råd kring dessa. Huset har en bottenplatta på ca 40 kvm, plus en oinredd källare och en övervåning med snedtak. Boytan räknas som 60 kvm men vi planerar en utbyggnad på 40 kvm, antingen bara entréplan eller i två plan. Så räknar man den totala golvyta som ändå ska värmas upp blir det mellan 160-200 kvm. Det finns vattenburna element i huset, i utbyggnaden blir det nog golvvärme.
Bergvärme är ingen exakt vetenskap. Borrhål kan bete sig väldigt annorlunda beroende på berggrund, grundvatten med mera. I slutändan får kunden sannolikt betala för ytterligare ett borrhål. Massa bök på tomten igen innebär det... förutsatt att det finns plats att borra ett hål till och koppla ihop dem i huset.P pizzaslizze skrev:
Summa summarum, se till så att det borras så djupt som möjligt för det är du som kund som i slutändan drabbas.
Vi har 200 kvm hus i Stockholm och 12 kW panna från Nibe och här borrade de 200 m och vi har 190 m "aktivt" hål då berget ligger 5-6 m ner (de satt iaf inga fler foderrör och 6 m var det som ingick)
Har svårt att se att 160 m till 13kW panna och så stort hus skulle räcka till, särskilt i Jämtland - även om det inte är en exakt vetenskap...
Hos våra bekanta som bor i närheten och har ungefär lika stort hus borrades det 240 m.
När de väl är där och borrar så är det bättre att det gör det ordentligt för att undvika att ni måste köra elpatron i framtiden eller borra ett till hål...
Har svårt att se att 160 m till 13kW panna och så stort hus skulle räcka till, särskilt i Jämtland - även om det inte är en exakt vetenskap...
Hos våra bekanta som bor i närheten och har ungefär lika stort hus borrades det 240 m.
När de väl är där och borrar så är det bättre att det gör det ordentligt för att undvika att ni måste köra elpatron i framtiden eller borra ett till hål...
Medlem
· Stockholms län
· 564 inlägg
Jag har 2 borrhål på 100 meter var (då det finns 2 dricksvattenbrunnar inom 50 meter som jag absolut inte ville skulle få problem med eventuell saltvatteninträngning) och det räcker utmärkt till min Daikin 8 kilowatts bv (installerad 2018).
Det ena borrhålet var vattenrikt (bra) och jag har inte sett minusgrader på kb hittills - även efter flera veckors sträng kyla. Enbart legionellakörningen har använt elpatron och jag har avaktiverat elpatronen annars, har funkat alla vintrar helt utan eltillsats.
Du vill absolut ha ett (eller 2) så djupt borrhål som möjligt för att just slippa eltillsats. Med 13 kilowatts bv så skulle jag garanterat borra 240-260 meter (eller eventuellt 2 på 120-140m). Hur kraftig är Ivten?
Be om en ny offert till Niben på absolut minst 230 meters borrhål (gärna mer) - jag lovar att du kommer ångra dig senare om du inte dimensionerar borran tillräckligt djupt. Cry once…
Mvh
Det ena borrhålet var vattenrikt (bra) och jag har inte sett minusgrader på kb hittills - även efter flera veckors sträng kyla. Enbart legionellakörningen har använt elpatron och jag har avaktiverat elpatronen annars, har funkat alla vintrar helt utan eltillsats.
Du vill absolut ha ett (eller 2) så djupt borrhål som möjligt för att just slippa eltillsats. Med 13 kilowatts bv så skulle jag garanterat borra 240-260 meter (eller eventuellt 2 på 120-140m). Hur kraftig är Ivten?
Be om en ny offert till Niben på absolut minst 230 meters borrhål (gärna mer) - jag lovar att du kommer ångra dig senare om du inte dimensionerar borran tillräckligt djupt. Cry once…
Mvh