Byggahus.se

Bergvärme eller solceller

1. J
    Medlem · 7 inlägg

Joakim9191

Medlem
    Hej! Vi har ett hus på boyta 100kvm + 56 bi arena, enplanshus.

Idag har vi direkt el med luftvärmepump. Vi använder ca 18000kwh/år vilket inte är jätte mycket men elräkningarna på vintern drar iväg och vill få ner detta.

Vi ska bo här till vi blir gamla och vi är idag ungdomar :)

Frågan är, grannen har dragit in solceller.

Ska man sätta in bergvärme och konventera om alla element till vattenburet eller ska man installera solceller?

Har även funderingar på installera braskamin som stöd på vintern för mys och värme.

Räknar man på bergvärme så är återbetalningstiden nästa för lång mot installationskostnader då vi måste byta element?

Vad tkr ni? Vad har ni för råd? Vill ha då simpel lösning som möjligt men dra ner elkostanden på vintern.

2. C
    Medlem · 8 832 inlägg
    En solcellsanläggning kommer aldrig att kunna generera något större bidrag till uppvärmningskostnaden på vintern. Och en konvertering till vattenburet har ju som du säger en väldigt lång återbetalningstid. Och inget av alternativen är ju särskilt enkla tyvärr. Den enklaste och bästa investeringen är förmodligen att köpa aktier för pengarna :D

3. D
    Besserwisser · E · 14 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Solceller är ingen lösning som löser din uppvärmning. Vattenburen värme är något som håller länge och ger flexibilitet i uppvärmningen. Jag skulle nog satsat på värmesystemet och väntat till priserna på solkraft gått ner ytterligare. Vattenburen värme blir inte billigare över tid.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 358 inlägg

Edgarsven

Medlem
    Som det är nu så är bergvärme sämre än det varit.
    Eftersom det går lägga skatt på allt utom det du gör själv hemma. Så är det nu dags att börja med mera eget.
    Därför tror jag på solceller som en vettig investering.
    Att betala 150 tusen för bergvärme, men sen ska den drivas också. Av dyr el så är det inte så lysande längre.
    Skapar du egen el för dessa pengar så gissar jag att du kommer ha mera nytta av pengarna på det viset.
    Men du får göra en kalkyl. Om det går att värma huset med luft luft vp tillsammans med solceller så blir det ju billigare.

5. D

Daniel 109

Besserwisser
    Med solceller skapar just ingen el under uppvärmnings säsongen. En värmepump plockar däremot 2/3 av värmen från den egna fastigheten under uppvärmningssäsongen.

Om skatteavdraget försvinner och säsongsvariationerna i elpriset stiger så blir solcellerna inget som kan hjälpa till med uppvärmningsekonomin.

6. J
    Medlem · 295 inlägg

Jensa86

Medlem
    Om målet är att spara pengar så är nog ingen av de alternativen den bästa investeringen ni kan göra.

Bergvärme kan ni titta på när luftvärmepumpen börjar gå sönder eller ni ändå planerar en större renovering och då byta golv och samtidigt lägga in golvvärme. Att bara byta från ett fungerande system som inte drar speciellt mycket och dessutom byta till element tycker jag är dumt.

Solceller är heller inget du installerar för att spara/tjäna pengar. Det gör du i såna fall för att det är bra för miljön. Har du tur så går du plus på det men definitivt inte mer än några andra säkrare intesteringssätt du kan göra om det är pengarna som är viktiga. Osäkerheten med bidrag och så vidare är så stor att man inte ska räkna med att tjäna några större summor på det.

7. F
    Medlem · Västra götaland · 5 233 inlägg

fsn

Medlem
    Det finns idag varianter där man samlat el i vattenkraft under 6 månader och får det ackumulerade kWh tillbaka, jämnt utportionerade under dom 6 kalla månaderna så visst fan finns det alternativ som IDAG fungerar med solceller. Men det är ju så att IDAG får man bättre betalt genom att sälja sin el och sen köpa tillbaka när man behöver. Hur det är IMORGON med lynniga och ynkliga politiker vet man inte och det är problemet.

Jag röstar ändå på luft/luft värmepump som bara i sig borde vara flera gånger effektivare än direktverkande + solceller. Detta borde tillsammans kosta som en bergvärmeinstallation. Och har man lust, en braskamin med, tror den är svår att räkna hem men det är så jävla go värme.

Jag har beställt 55 solpaneler och med ett 20% bidrag och eget arbete med montageställning mm så har jag med dagens regler en pterbetalningstid på 6,5-7år konservativt räknat. Mina föräldrar har enrelativt krallig solcellsinstallation på 60-65 paneler på 300W/st. Den gågna veckan producerade dom 500kWh.

• Laddar…
  8. D

Daniel 109

Besserwisser
    Det är bara ett snyggt förpackat fastprisavtal. De avtalen blir dyra om elpriserna varierar mer.

9. F

fsn

Medlem
    Nej

10. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jo.

11. F

fsn

Medlem
    Men eftersom du är så förbannat säker på det så redogör för dom exakta villkoren på det aktuella avtalet då din jävla besserwisser.

Det är fö mindre än ett dygn sen du hade fetfel om elmätarna till solceller...... lika säker då

Redigerat 12 apr 2019 20:45
  12. D

Daniel 109

Besserwisser
    Då, sa jag att jag var frågande till informationen och ville ha en källa. Jag var nyfiken på hur det var. Många nätägare mäter inte så.

Men de här ”spara vatten” avtalen medför att skatten debiteras som vanligt. Elen du säljer får du inte betalt för, utan elhandlaren behåller pengarna och säljer tillbaka elen för samma pris. För den tjänsten betalar man 240kr/år har jag för mig. Det är rimligt för elhandlaren så länge elpriserna inte är mycket högre på vintern än på sommaren.

13. F

fsn

Medlem
    Är det ett förklätt fastprisavtal? Ja eller nej?
    • 1 kWh in = 1 kWh ut oavsett marknadspris.
    Vad då elen du säljer? Elen du överproducerar mellan 1April och Sista September får du tillbaka 1kWh=1kWh under perioden 1 Oktober till sista Mars. El du överproducerar under perioden 1 Oktober - sista Mars får du spotpris (eventuellt minus nåt öre, minns inte). Skatten debiteras som vanligt men man får som brukligt tillbaka 60 öre på el uppladdat precis som vanligt. Ett helt ointressant avtal för mig men hur är det, fastprisavtal eller inte? Får se hur pass du kan krångla till det för fel, det har du ju inte. Hur skulle det se ut?

14. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Hur ser förbrukningen ut? 18000kwh låter mycket, inte att jag vet så mycket om förutsättningarna.

Vi hade ett 141 kvm hus byggt -71 med luftvärmepump, som hade rejäl effekt, vi förbrukade i Norrland under 9000kwh, vad har du förbrukning på sommaren?

Skulle hoppa över att konvertera till vattenburet, solceller, absolut affär om du får bidrag och gör det själv, alt titta över värmepumpen alt skaffa en till..

15. D

Daniel 109

Besserwisser
    Fsn: Det blir ju samma sak som att de säger att du får 30öre/kWh och får köpa samma mängd för 30öre/kWh. Skillnaden är bara att du inte får ut pengarna i mellanperioden. Jag ser det som ett fastprisavtal. För leverantören motsvarar det ett fastprisavtal. Uppenbarligen har marknadsavdelningen lyckats bra. Inbilla dig inte att det sparas mer vatten på grund av det här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.