Byggahus.se

Bergvärme eller annat värmesystem

1. E
    Medlem Nivå 2
    Sjölunds Värme i Övik

2. A
    Medlem Nivå 3
    Tack så jättemycket för alla svar det hjälper mig mycket , jag kan verkligen inget om det här ämnet därför hjälper alla varenda ord ni skriver

3. A
    Medlem Nivå 3
    Tack Elias ska kolla med dem

4. S
    Medlem Nivå 13
    Bra hållbarhet om du haft den på hela tiden men 20 år är ganska kort tid om man jämför med hur gammal en radiator brukar bli.

5. S
    Medlem Nivå 13
    Tror det kommer gå en del energi om du ska värma källaren är den oisolerad.

6. A
    Medlem Nivå 3
    Nej jag ska inte värma källaren bara så det fryser inte de rör och pump grejer som idag gör pellets

7. S
    Medlem Nivå 13
    En källare fryser sällan den ligger under mark som har + grader runt om hela året men däremot vill man ha full värme där drar dom rejält med energi.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 3
    Då behöver jag inte tänka på det för att
    Då behöver jag inte tänka på det men om jag vill ha bara ett element där för vara säkert ska de räkna på 250 kvm fortfarande eller ska de räkna bara huset boarea 145 kvm ?

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Eftersom du bor såpass långt norröver i vårt land tycker jag definitivt du ska passa på att få installera en vanlig radiator eller fläktradiator så ni är helt säkra på att inte riskera frysproblem. Dessutom blir klimatet så mycket bättre bara genom att det är några då grader varmare. Troligen blir det då så bra klimat i källaren att ni kan förvara saker där som annars kanske tagit skada.

• Laddar…
  10. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Håller med övriga, Nibe pumpen och en radiator i källaren så det inte blir smällkallt där.

Gamla pannan hade jag passat på att hiva iväg. Tycker Det är skönt att slippa gamla grejer som bara står och skräpar

11. A
    Medlem Nivå 3
    Tack Mexitegel
    Det kommer bli en vanlig radiator eller fläktradiator med installation nu ska vi försöka få fler offer och jämföra vad de erbjuder .

12. A
    Medlem Nivå 3
    Har hela källaren som är tom och kommer inte användas på lång tid så det gör inget om den står kvar. Dessutom tar de extra ( två extra gubbar? om jag vill att de kaserar den

13. S
    Medlem Nivå 3
    Jag skaffade fläktkonvektor från Atisa för ett år sedan, och förutom att vara lätt o rengöra så verkade radialfläktarna vara bra. Kollade lite före med de som har samma system i området eller där jag sett att de har samma, och inga problem.

Håller på mkt med datorer och inte ens lågprisfläktar krånglar ju, utan oftast är det massor med damm o annat som kommit in som stoppar , lite rengöring så fungerar det.

Så är det en modell som lätt kan rengöras så rekommenderar jag fläktkonvektor, spridningen är klart bra i källare.

(Sedan tyckte jag iofs att de fläktkonvektor jag kollat på varit lite väl gamla i styrsystem o hur de löst det, men det viktiga är ju att vattendel och fläktar är av hög kvalitet)

14. S
    Medlem Nivå 13
    Visst kan fläktkonvektor vara bra om man har ont om plats och låg framledning men inget tyder på det i det här fallet så varför välja en lösning som kräver underhåll och som inte kommer hålla lika länge som en vanlig radiator när man inte behöver så stor effekt. Att jämföra med dator vet jag inte vad det tillför en dator fläkt av lågpris modell går sällan dygnet runt 6-8 månader om året och hur länge brukar man ha en dator.

15. S
    Medlem Nivå 3
    Jag tänkte mest på att få ut värme i källaren, för mig var det stor skillnad mellan ett bra vanligt element och fläktkonvektor, även temp o luft blev bättre i närliggande rum, lätt att få den värme man vill ha ut mer jämnt.

Även om man i detta fall vill mest ja värme enbart så det inte fryser eller blir för kallt i källaren.

Tyckte det var stor skillnad för med fläktkonvektor , före jag skaffade den var jag mer i läge att tro att det inte borde påverka så mkt.

Datorfläkt var mest en jämförelse att även billiga fläktar fungerar ovanligt bra, rent tekniskt är de inte så komplicerat uppbyggd o fungerar även när snåla materialinköpare fått styra o ställa.

Har servat standarddatorer från början av 2000-talet, som körts varje dag men stängts av o slagits en gång per dygn, och just av o på med ström sliter nog mer än konstant drift. Samt gjort rent äldre datorer som man vill ha igång igen, jag o vänner har hållit på sedan 80-talet , och även de fläktarna fungerar bättre.

inte intresserad av en petimeterdiskussion om olika fläktmodeller, tillverkning osv, mest att jag sett att även billiga fläktar i mycket dammig golvmiljö ändå kan fungera

Redigerat 2 aug 12:03