Byggahus.se

Bergvärme eller annat värmesystem

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Har fundering och behöver hjälp med värmesystem, köpte ett hus som går på pelletspanna, ett jätte gammal panna som vad till ved men de hade konverterat till pellets. Pannan krånglar mycket använder mer än vanligt nya pannor, behöver städas och skötas nästan varje dag under vintern sa de ( nu typ 2 gånger i veckan) och varm vatten räcker inte till en dusch nästan innan det tar slut. Så ska installera nåt annat värme system. Huset är 150 kvm från 30 talet två plan eller( ett och halv ) , har källan ( inget värme där)och finns ett skorsten nåt som kallas, vatten buren gammal radiatörer ( de sa att de är bra)
    Har fått offer från 2 bergvärme firma, första va 160 m håll IVT geo 508 c 164000 kr , andra var 210 m håll han räknade 250 kvm ( med källan 1 element ska i källan )NIBE F1255 3 12 KW 180000 kr. Bor i söråker Timrå ( Västernorrland)
    Kan inget om hus energi förbrukning vad jag vet var förre ägare sa att pellets använder ca 3000 kr under vintern vilket blir de mer än 3000 för us för att har två små barn vill ha värme.
    Kan tänka mig andra värme system också om de passar huset, vintern brukar vara ca -20 grader
    Vad tänker ni vad ska jag välja är priserna rimligt vilket offer vilken pump ska välja
    Behöver er hjälp
    Mvh

• Laddar…
  2. V
    Medlem · Nivå 7
    Kort å gott... niben. Borrhål är bra och ta i extra för bättre effekt å framtida värmepumpar. Pelletspannan har nog hållit värmen någonlunda i källare så element behövs. Varm källare, varmare golv i våning ovanför

3. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Håller med, välj den som offererade Nibe. Djupare borrhål är bra, större tillgänglig effekt och mindre risk att behöva gå på elpatron när det är riktigt kallt. Nibe är också bra då de är väldigt vanliga och erbjuder support direkt till slutkund. Alla deras manualer är t.ex. tillgängliga på hemsidan, inkl installationsmanualer.

Det kan vara värt att titta på en fläktkonvektor istället för en vanlig radiator till källaren, de sprider värmen bättre och är mer effektiva. Dock kostar de mer i inköp.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret, han sa det också att värme i källaren ger värme till golv uppe
    Var priset rimligt 180 000 efter rot avdrag?

5. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Svårt att veta utan att se hela offerten och exakt vad som ingår. Vi betalade 165 kkr för sju år sedan för installation av en Nibe F1245 med 200 m borrhål och extra grävning in till huset. Detta är i Stockholm.

Om de tar hand om den gamla pannan och fraktar bort den samt att de ska installera ett element i källaren (som sagt, fråga om en fläktkonvektor istället) så är det sannolikt rimligt. Jag har dock ingen koll på prisbilden uppe i Västernorrland specifikt.

6. A
    Medlem Nivå 1
    Tack Tommi för informationen jag tänkte mer positivt om de som hade niben och djupare håll och IVT va 8 kw när Niben hade 12 kw, då blir den som ger Niben verkar alla vara på Niben och djupare håll sidan

7. A
    Medlem Nivå 1
    De ska borra precis 5 m från källaren erbjuda ett element i källaren gamla pannan ska stå kvar i källaren har mycket plats där som använder inte

8. A
    Medlem Nivå 1
    De sa att ett element ska erbjudas jag kan fråga om jag får ett konvertorfläkt

9. E
    Medlem Nivå 2
    Vi bor i Övik. Satte in Nibes 3-12 hösten-16. Betalade 145 efter rot. De borrade då 196m. Vi är väldigt nöjda än så länge. Inget strul, låga driftkostnader. Vi hade pellets innan och det var den bästa investeringen vi gjort. Vi har nästan exakt samma Årsförbrukning av el. Typ 5-600kw/h högre nu. Men då har vi två små barn nu. Sparar in årskostnaden av pellets med andra ord och slipper jobbet.

Jag röstar på Nibe. Men kolla med annan röris om ditt pris var efter rot. Borde gå att få billigare.

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 1
    Oj där va mycket skillnad när det gäller samma pump och nästan lika håll djup
    Vilken firma var det?
    Ja jag frågade vad blir det efter rot och då sa han att 180 000 men vi kan bjuda på en ellement till källaren

11. S
    Medlem Nivå 13
    Jag skulle inte välja fläkt konvektor en vanlig radiator håller hur länge som helst det gör inte fläkten i en fläkt konvektor och finns det plats kan man ta en stor vanlig radiator som lämnar bra med effekt och/eller eventuellt en arbetstank utan isolering ger lite bättre möjlighet att få optimal drift och ger lite värme till källare.

12. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Tillförlitligheten är absolut en faktor, likaså inköpspris. Vad som är en optimal lösning beror helt på hur källaren ser ut och vilka andra förutsättningar som finns.

Fördelen med en fläktkonvektor är att den sprider värmen bättre samt att den klarar sig med lägre framledningstemperatur. Kan man lösa värmespridningen på annat sätt samt ändå har kvar ett gammalt högtemperatursystem så är vinsten relativt liten. Om man planerar att gå över till golvvärme framöver så kan det finnas en poäng i att redan nu investera i en fläktkonvektor.

Värmepumpar fungerar bättre ju mindre temperaturdifferensen är. Detta gör att lågtemperatursystem som golvvärme är mycket bättre i kombination med en BVP. Därmed inte sagt att det är dåligt med klassiska radiatorer men COP kommer vara sämre.

TS, prova att ställ frågan på Värmepumpsforum också. ByggaHus är visserligen väldigt bra men Värmepumpsforum är mer nischat och kan ibland erbjuda en annan vinkling.

Du bör väga alla alternativ mot varandra. Det finns få absoluta sanningar.

13. A
    Medlem Nivå 1
    Källaren ser så här ut nu

14. A
    Medlem Nivå 1

15. V
    Medlem · Nivå 7
    Vår fläktkonvektor i garaget har snurrat i 20 år.