För fem år sedan ersatte familjen Sjöström oljepannan med en bergvärmepump. Fördelarna med driftekonomin och bekvämligheten har infriats, men kalla vintrar med höga elpriser riskerar att rubba kalkylerna.
Du kan läsa artikeln här: Bergvärme effektiv men elberoende
1 388 läst · 14 svar
1k läst
14 svar
Bergvärme effektiv men elberoende
-
På konsumentens sida · 3 257 inlägg 8 mar 2011 10:38
-
8 mar 2011 12:27 #2
Skrivet av: Gäst
Är inte en värmepump på 8 KW lite väl stor för en boyta på 125 kvadrat. Vi fick rekommentationen att ha en 9 Kw, då har vi 250 KVM boyta.Vi har dock ytjordvärme. Pumpen ska ju vara snäppet underdimensionerad för att den ska arbeta konstant, dvs inte så många start och stopp av kompressorn. Detta kan ju vara en av anledningarna till hör elförbrukning. -
8 mar 2011 22:24 #3
Orsaken till att de har en större värmepump är troligtvis pga av att de har högtemperatursystem och gammalt inte välisolerat hus! Är många aspekter som skall tas i beaktande då man väljer värmepump -
9 mar 2011 09:43 #4
Ja, det är helt korrekt. Det finns så himla många faktorer. Men utifrån den information man fick ur artikeln kunde jag inte hjälpa att första tanken var att det är en stor pump.
Vi har dock lågvärmesystem i vårat max 45-50 grader och sen har vi FTX ventilation som spelar in lite kanske. Sen har vi väggar av blåbetong som är ganska täta. Någon snö på taken har vi inte oftadet brukar tina bort
-
10 mar 2011 12:02 #5
Även stor skillnad om det är källare eller inte. Källare är oftast dåligt isolerade och drar mycket energi för uppvärmning, åtminstone om innetemp ska vara nära rumstemp. Dimensioneringen av anlägging med on/off kompressor utgår oftast från att ca 70% av max effektbehov ska tillgodoses av värmepumpen för att minska antal start/stopp. Denna effekt motsvara normalt mer än 90% av totala energibehovet under året. Resten värms med elpatron. Ovanligt kalla vintrar gör att elpatronen måste arbeta extra mycket och då stiger elförbrukningen snabbt i ett hus med relativt stort energibehov. -
17 mar 2011 20:34 #6
Rätt installatör fixar drifttiderna med en överdimensionerad vp det behövs lite mera vatten i systemet bara. -
17 mar 2011 22:23 #7
Frågan är hur mycket start och stopp egentligen sliter på kompressorn. Har själv en Termia bergvärmepump på 9 kW som nu gått i 12 år och som använt elpatronen 104 timmar på dessa år. Pumpen har gått 23.000 timmar under samma period.
Jag har alltså haft många start och stopp. 90% hade gjort över 2000 timmars elpatronsdrift.
Nu går bara elpatronen in var 14 dag för att höja temperaturen för att förhindra tillväxt av legionellabakterier..
Man kan undra hur mycket slitage det blir p.g.a. dessa start och stopp av kompressorn. -
19 mar 2011 08:21 #8
Hej
Idag skulle 3,5 kubikmeter olja kosta enligt Q8
45556 kr plus hushållsel 7000x1,5=10500
totalt = 56056 kr skall jämfäras med 21000x 1,5=31500
Vinst=24556 kr och då har jag inte tagit med i beräkningen att troligtvis hade även oljeförbrukningen ökat som ett led av den kalla vintern.
Jämför gärna men bara äpple och äpple och inte äpple och päron.
Det känns spontant som en tilläggsisolering av vinden samt byte av fönster bör ske. -
22 mar 2011 00:42 #9
Det är många fel i den här texten!
Det har funnits pengar under hela bidragets utlovade tid. Man kunde alltså konvertera hela fastigheten innan 20111231 och få ut konverteringsbidrag.
Dessutom fick man inget konverteringsbidrag vid byte från oljepanna till Bergvärme! Bidraget avsåg endast byggnader med direktverkande el! -
22 mar 2011 00:55 #10
Synd att ni inte kunde få fjärrvärme. Finns det fjärrvärme med kraftproduktion är den helt oslagbar ur miljösynpunkt. En värmepump går på smutsig el även om värmepumpföreningen jobbat aktivt med att försöka inbilla svenska folket att det är frågan om solvärme. Med det resonemanget är även fossila bränslen en form av solvärme då det kommer från gamla växter och djur.
Dessutom har jag läst en utredning gjord på högskolan i dalarna att fjärrvärme är det billigaste alternativet om man ser till både drift, underhåll och investeringskostnaden över tiden. Det gäller på de ställen där fjärrvärmepriset ligger på genomsnittspriset i sverige.
Jag har funderat på vad som gör att folk gärna lägger ut en massa extra pengar på ekologiska varor samt tanka etanol när det är dyrare. Men att välja fjärrvärme som är så nära klimatneutralt man kan komma (om kraftvärme finns) där klagas det på höga priser och monopol -
22 mar 2011 16:14 #11
Du syftar på ett konverteringsbidrag för direktverkande el som som löpte ut vid årsskiftet 2010/2011.
Tidigare fanns även ett oljekonverteringsbidrag som familjen i det här fallet sökte - och fick.
Mvh Lars Bärtås -
13 feb 2012 07:57 #12
Skrivet av: stefan källander
Min situation är precis som paret Mona och Henry Sjöström, bara med det stora problemet med vinden efter jag slutat använda murstocken som gav värme till vinden och höll borta fukten. det ran in vatten härom dagen och nyfiken som jag var så tittade jag in på vinden och fick se ett isrike utan dess like. inte bara att investera i bergvärme utan man måste titta på ventilation av vindsutrummen också. får se vad det slutar med, kanske ny isolering (våt) och lite annat småfix. mvh källe -
13 aug 2012 17:49 #13
Skrivet av: Tobias
Nu har jag ett mindre hus, men det är från 1878. Direktverkande el och luft/luft pump. Gör av med 7000 kWh/ år. Tycker det låter som de har öppen dörr hela vintern, eller? -
20 jan 2013 00:16 #14
Skrivet av: El-vän
Kommentar till "Anonym". Energiöverföing med el från en kraftstation är minst lika "överlägsen" som fjärrvärmen - och så värmer den inte bort snön från trotoaren heller... (vissa fjärrvärmenät kan ha upp till 30% förluster)
Jag gissar att din miljövänlighet ligger i att elda biobränslen (för Du tänker väl inte på olje-eldad fjärrvärme?). Låt då kraftstationen göra el, och inget annat än el av eldningen - överför energin till villan med elnätet (så slipper Du ha dubbla system indragna). Kör sedan en värmepump på elen så vinner den lösningen klart över "vanlig fjärrvärme".
För den som förespråkar kombinerad el och fjärrvärme så kan den anläggningen bara köras fullt ut några månader varje vinter - sedan minskar värmebehovet och gör att el därutöver produceras med dålig verkningsgrad - ingen bra idé för varken plånbok eller för naturen.
Enda argumentet som kan göra fjärrvämerör bra är om orten/nätet tar till vara spillvärme från någon industri. Spill som annars skulle dumpas till kråkorna...
/G -
Medlem · Stockholm · 3 514 inlägg 13 dec 2014 11:4313 dec 2014 11:43 #15
På 60-70talet därikring fick man bidrag för att konvertera TILL eluppvärming.
Sverige, bidragens land nr1. =)