Bergvärme - djup på borrhål

23k läst  12 svar

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa.
    Funderar på att lägga in bergvärme i en villa från ´72 i suturäng. Total boyta ca 210m2. Har fått 2 offerter redan och väntar på 2 till, men jag undrar.
    Den ena skall borra till 160m , men säger att dom har aktivt borrhål på 123m, den andra uppger bara 130m (aktivt) som det står. I dag går det åt 3,5m3 olja och 6000kw/h till hushållet. Har läst att några av er pratar om hål på 180 - 200m, men vad är skillnaden. Pumparna som ingår är antigen från Carrier eller Thermia. Spelar det någon roll vad för märke i dagens läge?
    Skillnad i pris är redan 25000,- Blir jag lurad av alla?
    Hoppas någon kan berätta lite om djup och hur det håller ihop! Tack :-/

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Bergvärme - djup på borrhål

Lite enkelt kan vi säga att en djupare borra ger billigare drift/ år.

VVS firmorna prutar ofta på både pump & borra för att få billigaste oferten & därmed jobbet tänk på det! DOm skiter ju i om du får dyr drift!

3. R
    Medlem Nivå 6

Inte alla, men jag/vi sätter inte många bergvärmepumpar heller [smiley=undecided.gif]
    rogge

4. A
    Medlem Nivå 1

Se efter hur djupt aktivt borrhål tillverkaren rekommenderar för den pump du är intresserad av. Om ett intervall anges välj det större djupet och lägg gärna till 20m. Det är önskvärt att inkommande brinetemp klart överstiger 0°C även vid "kontinuerlig" drift på vintern.

För en 10kW-pump är 180-200m ett bra borrdjup i de flesta fall,

5. R
    Medlem Nivå 6

Borrarnas enkla modell säger 5kw = 100 meter, 10kw = 200 meter, ja du förstår . Har du det djupet ligger du iaf inte i underkant utan tvärtom.
    rogge

6. N
    Medlem Nivå 6

räkna ut husets verkliga förbrukning. oljeeldade system är effektivast vid en temperatur, värmepumpsystem vid en helt annan temperatur.

ta in en energikonsult som beräknar byggnadens energiförbrukning inte värmeproducentens förbrukning.

ta sen in offerter på ett värmesystem som uppfyller din byggnads energiförbrukning. i värmesystem inräknas hela systemet inklusive rör, radiatorer och ventilationen och till sist värmeproducenten.

i upphandlingarna kan du nu kräva att den värmeproducent du väljer ska ge den effekt som krävs för ditt hus utan att ge något avkall på komfort.

värme är till 100% en fråga om komfort. högre komfort, högre krav på värme systemet. Ändring av variabler = ändring av komfort

värmepumpsförsäljare är oftast fullständigt värdelösa på att beräkna effektbehov.
    men dom är grymma på att kränga pumpar av det märke dom är knutna till.
    deras kunnande är till 99% baserat på tabeller över hur stor energiförbrukning du hade förut.
    dom tar ingen som helst hänsyn till om det gamla värmesystemet hade urusel verkningsgrad eller om ventilationen blir kass eller om du får fuktproblem i souterängdelen.

att bara tillföra samma mängd värmeenergi till huset med en värmepump som med ett högvärmesystem som oljeeldning innebär, ger inte de besparingar som man kan kräva.
    besparingar med värmepump? oftast ja, på sikt.
    med energioptimering av värmesystemet? garanterad besparing på sikt

Den enda energi som inte kostar något är den man inte förbrukar

7. R
    Medlem Nivå 6

5-10 000 kr till du ska betala
    Och om man inte är knuten till något märke och har 25 år i yrket och högskoleutbildning?
    En erfaren vvs-kille (se ovan) behöver bara en halvtimmes frågestund och titt på en villas värmesystem för att göra en 99% säker bedömning av det du tror det behövs experter och långa uträkningar till. Skulle man hålla på som du förordar skulle priserna stiga med 100% till ingen nytta förutom konsulter mm. Och det de kommer fram till är inte bättre i något hänseende. Nej, vänd dig till en erfaren, duktig, seriös vvs-firma i din närhet (djungeltelegrafen) så får du en värmepump som duger alldeles utmärk till ditt hus.

Det är ingen raketforskning att ta fram värmepumpar som passar i ett hus, kommer man in på större fastigheter och industrier kan det vara läge med en konsult.
    rogge  

8. N
    Medlem Nivå 6

Rogge... jag betvivlar inte att du kan beräkna husets effektbehov om du har erfarenhet av olika värmesystem, byggnadstekniker, ventilation och använder dina kunskaper till att föreslå för dina kunder ett system som är optimalt för kundens behov.

jag gillar folk som tar det på allvar... vilket företag jobbar du åt?

Det ingår alldeles säkert en ordentlig energianalys i dina offerter och du föreslår säkert en optimal värmepump oavsett märke till dina kunder. Och du garanterar såklart att värme och ventilationssystemet uppfyller komfortkraven som kunden kräver till en optimal energikostnad.

Du är säkerligen i minoritet bland dem som säljer värmepumpar iaf.

det är bra att erfarenhet kan tala och inte bara den billigaste offerten :-/

9. S
    Medlem Nivå 3

Min uppfattning är att pumparna kvalitetsmässigt är likvärdiga. Dock är det inte säkert att en pump som tillverkaren kallar "10" verkligen ger 10 kwh medan en annan tillverkare de facto gör det. Titta lite närmare på de tekniska specifikationerna och ta gärna i flera offerter, det finns mer än ett halvdussin stora märken på den svenska marknaden och det är ofta stora prisskillander mellan dem.

10. R
    Medlem Nivå 6

I minoritet så tillvida att jag inte är uppbunden på något speciell fabrikat kanske. De som är uppbundna på ett fabrikat kan oftast väldigt mycket om just det fabrikatet och försöker med alla medel hitta en pump som passar kunden. Föreslår kunden ett annat fabrikats lösning så finner de xx antal orsaker till varför de inte ska köpa det andra fabikatet.

Något jag frågar mina kunder är tex: har du tittat på något speciellt fabrikat eller teknisk lösning du är intresserad av? De flesta har hört något av någon som var nöjd med något. Sen spinner vi vidare. Oftast blir kunderna väldigt nöjda, dock är det omöjligt att göra alla 100% nöjda, tro mig jag har försökt i många år.

Firman jag arbetar på kan jag tyvärr inte avslöja, förbjuden att göra någon som helst reklam här. Men så mycket kan jag väl säga, företaget är stort och välkänt.
    rogge

11. P
    Medlem Nivå 5

Hej

Man brukar räkna att oljepannan har 75% verkningsgrad. Ditt energibehov blir då ca: 26500 kWh/år.

Det borde räcka med en 7 kw och ett aktiv borrhål på ca: 150 meter. För en säkrare bedömning så bör man ta reda på flera saker.

Vilken framledningstemp behöver du.
    Var finns huset.

Det som avgör hur djupt borrhål man behöver, är hur mycket energi du ska hämta från berget. Om du hämtar energin med en 7:a eller en 9:a har ingen betydelse. Väljer du en 9:a, så behöver du antaglingen mindre eltillskott och därigenom mer energi från borran.

Har du liten vattenvolym i ditt system, så kanske 9:an startar/stoppar mycket och därigenom förkortar livslängden. En volymförstorare är då en lösning.

Vad som också avgör djupet är ekonomin. Du kan ha kort borra och det fungerar bra, men du har sämre ekonomi på din pump dvs. sämre verkningsgrad. Det enda som kan hända är att borran fryser till is, och brineslangarna trycks ihop och måste bytas.

De pumpar du nämner Carrier och Thermia reglerar värmen helt olika.

Thermian regleras med hjälp av integral och Carrier av hysteres.

Jag föredrar hysteres, så länge de inte får stopp på Thermian (och Niben) soliga vår/höstdagar.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

En innetempgivare löser ju detta.

13. P
    Medlem Nivå 5

En innetempgivare löser ju detta.[/quote]

Tyvärr gör den inte det.

Nedanstående har jag skivit på ett annat forum. Nu nämner jag Nibe men det gäller även Thermia, om än de kallar gradminuter för integral och kurva 7 för kurva ??.
    -----------
    "Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp."
    ---------------

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: