Hej! Är det dumt att plantera en bergtall här? Det är för det mesta bergkross, tänker att rötterna inte vill växa i det och därmed inte borde vara stor risk för plattan?
Följdfrågan är om jag borde gräva tills jag når jord, eller om det räcker att fylla hålet med planteringsjord
Följdfrågan är om jag borde gräva tills jag når jord, eller om det räcker att fylla hålet med planteringsjord
Hej,
Tror det kan bli fint. Bergtallens rotsystem är inte så aggressivt och den utvecklar ofta en pålrot neråt tillsammans med finrötter. Den trivs bäst i en väldränerad och sandig jord med lite lägre PH. Så länge vatten kan ledas bort neråt bra hade jag blandat i lite sand i gruset och satt ner den.
Tror det kan bli fint. Bergtallens rotsystem är inte så aggressivt och den utvecklar ofta en pålrot neråt tillsammans med finrötter. Den trivs bäst i en väldränerad och sandig jord med lite lägre PH. Så länge vatten kan ledas bort neråt bra hade jag blandat i lite sand i gruset och satt ner den.
Tack! Skippa planteringsjord helt alltså?Discoman skrev:
Hej,
Du kan blanda i lite planteringsjord också, men skippa den med hög lerhalt. Tallen är generellt väldigt tålig men lerajord håller vatten och stående vatten är den kinkig för. Om du köper en i kruka så bör den vara krukad i en sandig jord så ser du.R reta skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur nära kanten på plattan ska armeringsnätet ligga?
Grund & Markarbeten -
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten -
Garageplatta för nära granne enligt situationsplan
Juridik -
Platta nära granne utan L-element
Grund & Markarbeten -
Sprängning nära nygjuten platta
Grund & Markarbeten