322 läst · 6 svar
322 läst
6 svar
Bergig tomt med fläckvis av "gräsmatta" - hur sköta den?
Hej!
Vi har nyss köpt hus som står liksom uppe på en bergknall. Det är charmigt och vackert tycker jag personligen men inför våren tänkte jag köpa in lite trädgårdsredskap för skötsel. Jag försöker förstå hur ägaren innan skött tomten för jag ser stora utmaningar med att gå runt med gräsklippare på 10 olika nivåer och klippa fläckvis av gräsmatta i sluttande berg osv.
Förhoppningen är att nån här på forumet har erfarenhet av liknande tomter och kan leda mig rätt
Min spontana tanke är att jag behöver gå över tomten med grästrimmer. Men det är väl rätt svårt att klippa jämnt med en sån? Det finns ju de här lite större som har en klippdiameter på typ 30-40cm, som du kan fästa i "midjan" och hålla dubbelfattat.. Är det en sån man ska införskaffa kanske?
Gräsklippare känns som det kommer bli ursvårt då den ska bäras upp och när och sen ska man köra den lite fram och tillbaka på varje fläck... men det kanske är så det är tänkt att man ska göra?
Tips mottages tacksamt
Vol
Vi har nyss köpt hus som står liksom uppe på en bergknall. Det är charmigt och vackert tycker jag personligen men inför våren tänkte jag köpa in lite trädgårdsredskap för skötsel. Jag försöker förstå hur ägaren innan skött tomten för jag ser stora utmaningar med att gå runt med gräsklippare på 10 olika nivåer och klippa fläckvis av gräsmatta i sluttande berg osv.
Förhoppningen är att nån här på forumet har erfarenhet av liknande tomter och kan leda mig rätt
Gräsklippare känns som det kommer bli ursvårt då den ska bäras upp och när och sen ska man köra den lite fram och tillbaka på varje fläck... men det kanske är så det är tänkt att man ska göra?
Tips mottages tacksamt
Vol
Trimmer låter som det absolut enklaste sättet att hantera det.
Det går hyfsat lätt att lära sig att få till det jämnt med den trimmer så finns det även stödhjul till de flesta märken som i praktiken gör dem till en vanlig gräsklippare.
Det går hyfsat lätt att lära sig att få till det jämnt med den trimmer så finns det även stödhjul till de flesta märken som i praktiken gör dem till en vanlig gräsklippare.
Om det totalt sett är små ytor skulle det kanske funka med en "svävare"??
När jag var liten så hjälpte jag en Dam med gräsklippning ibland, och hon hade en elektrisk svävare som drevs direkt med sladd, tror knappt det fanns batterimaskiner då.
Vad jag minns så var den rätt smidig att klippa med.
Hittade denna batterimaskinen som verkar vara ganska så lätt och smidig...
https://www.stiga.com/se/298302068-...Ij_FWI_s2qpC93InYS5vLKVLjzNYkUjkaAu1OEALw_wcB
När jag var liten så hjälpte jag en Dam med gräsklippning ibland, och hon hade en elektrisk svävare som drevs direkt med sladd, tror knappt det fanns batterimaskiner då.
Vad jag minns så var den rätt smidig att klippa med.
Hittade denna batterimaskinen som verkar vara ganska så lätt och smidig...
https://www.stiga.com/se/298302068-...Ij_FWI_s2qpC93InYS5vLKVLjzNYkUjkaAu1OEALw_wcB
Vi har en mindre bergknalle i trädgården. När vi flyttade hit så var den helt täckt med mossa och i skrevorna hade det samlats jord och gräs växte. Tror den hade skötts med hjälp av röjsåg/trimmer.
Jag har helt enkelt plockat bort gräs och kanske hälften av mossan och planterar stenpartiväxter i skrevorna istället. Längst upp är det fortfarande en "limpa" av jord. Det är ordentligt torrt, soligt och magert så någon frodig gräsmatta blir det ju inte riktigt. Jag hade nog tänkt att sätta ängsblommor där.
Kontentan är att små tarmar och fläckar av gräsmatta har man inte så mycket nöje av, går inte att använda och bökigt att klippa. Bättre då att försöka skapa mer samlade former av gräsmatta där man har möjlighet att låta den breda ur sig. Sen kan man göra rabatter och plantera fina perenner i de bökiga vrårna istället.
Jag har helt enkelt plockat bort gräs och kanske hälften av mossan och planterar stenpartiväxter i skrevorna istället. Längst upp är det fortfarande en "limpa" av jord. Det är ordentligt torrt, soligt och magert så någon frodig gräsmatta blir det ju inte riktigt. Jag hade nog tänkt att sätta ängsblommor där.
Kontentan är att små tarmar och fläckar av gräsmatta har man inte så mycket nöje av, går inte att använda och bökigt att klippa. Bättre då att försöka skapa mer samlade former av gräsmatta där man har möjlighet att låta den breda ur sig. Sen kan man göra rabatter och plantera fina perenner i de bökiga vrårna istället.
Briljant förlag måste jag säga!!S Staffan-N skrev:Vi har en mindre bergknalle i trädgården. När vi flyttade hit så var den helt täckt med mossa och i skrevorna hade det samlats jord och gräs växte. Tror den hade skötts med hjälp av röjsåg/trimmer.
Inte så att du har lite bilder på hur det blev för inspiration? Vill du inte dela här så skicka gärna ett PM. 🙏
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bergig och utmanande tomt - snigelspränga "nära" huset?
Grund & Markarbeten -
Placera hus bergig tomt
Tomter -
Träd mm bergig tomt
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Bästa grunden för bergig sluttande tomt
Grund & Markarbeten -
Vad kostar det att bygga körväg i bergig tomten
Grund & Markarbeten