Byggahus.se

Berg i källaren - hur spräcker man utan att förstö

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag har en källare/garage under hela sommarstugan (byggd 1963) där ena halvan har berget kvar. Andra sidan är utsprängd. Tydligen berodde detta på den tidens bygglovsregler för sportstugor.
    Nu vill jag gärna ta bort berget - det fortsätter på utsidan av husgrunden - men undrar om någon har goda råd - jag är rädd att hela husgrunden blir förstörd.
    Någon som har erfarenhet av liknande?

Stort tack för alla goda råd!
    /Mikael Aal

2. E
    Medlem Nivå 1

Re: Berg i källaren - hur spräcker man utan att fö

Hej!

Man kan ju tänka sig att använda stenkilar om man inte är rädd för att jobba lite. Jag vet att flera brukar föredra snigamit, men det tar ju ett tag innan det händer nått. Borra med 35mm borr ca 25-30 cm tar ca 5 min beroende på hur hårt det är, sen är det bara att ta fram släggan och slå. Det går faktiskt rätt fort och är inte så jobbigt som man kan tro. Har använt detta flitigt i sommar när jag dränerade om huset och ville lägga rören djupare.

Mvh

Magnus

3. S
    Medlem Nivå 6

Är det berget i källaren som skall bort? Om inte kan du hoppa över nedanstående.
    Då är det nog till att palla upp huset först, om det går. Jag har läst och hört om hus där de lyft ,och i ett fall flyttat huset åt sidan, för att mura om källaren då den rasar in vid dräneringsarbete. Sedan är det till att få bort berget, det finns några metoder som inte kräver sprängning beskrivna här på forumet. Sedan mura den nya källaren.

Men frågan är om huslyftet är något som man vill göra själv. Priset som jag hörde nämnas var 50kkr för att lyfta, dra huset åt sidan, dra tillbaka det på plats. Men det vara några år sedan.

En möjlig väg för att få reda på om det är möjligt och vad det skulle kosta att göra, är att försöka hitta och fråga en husflyttningsfirma.

4. M
    Medlem Nivå 1

Tack för tips Spikers_corners o engmag!
    Tror nog att det blir den billiga metoden - dvs borra själv...Konstiga saker de hade för sig i byggloven på 60-talet!  ::)

/Mikael Aal

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 6

Men är det berget under huset där det inte är källere som skall bort? Hur många kubikmeter gissar du att det är.

Jag får en mental bild att det är typ 100 kubik, men det är troligen fel. Så därför är jag lite nyfiken. Berätta gärna mer hur du har tänkt gör, det kanske är någon som gjort något liknande. Jag har bara spräckt sten/berg utomhus.

Ett spännande moment om man använder kilar, är när man använt alla kilar, slagit dem "i botten", men inget händer.......
    Eller ett det spricker åt något oväntat(=opraktiskt) håll.

Men hur som helst, jag håller tummarna att det skall gå bra för dig.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Hej på dig
    jag har faktiskt tagit bort ca 30ton berg enligt lastbilschafören.
    Då använde jag en kompressor och tryckluftsborr, började med snigel dynamit men det var både dyrt och en långsam metod, så jag köpte fem st smidakilar
    man bör ha minst tre stycken, viktigt är att man har lite fet så att dom inte nyper.
    kilarna skall ha två stycken typ skohon som man sätter på vadera sida kilen.
    Väldigt efektivt.
    Det tog mig två månader och fyra veckors semester kommer alldrig göra om det.
    Torpan

7. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Finns en annan metod än kilar och snigeldynamit.
    Man borrar hål fyller med vatten och har nån typ
    av patron som man utlöser.
    Sen av trycket så spricker stenen.
    Har inte sett det in action och vet tyvärr inte vad
    det heter men kommer ta reda på det. ;)

Mvh Putte

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 1
    Hej ByggPutte
    Jag hyrde en sådan som du beskriver.
    man borrar stppar i en patron fyller med vatten och sätter en patron ien mekanisk utlösare som man utlöser genom att dra i ett snöre.
    Det var två styrkor en starkare som man la i det borrade hålet och den som utlöser var en svagare, som fick vattnet att utlösa den patron eller patroner som ligger i hålets botten.
    Själv tyckte jag kilarna var mycket mer effektiva och inte lika söligt.
    Men det var ju roligare man behövde bara ha fyllt 18år ingen utbilldning alls.
    Hyrde det på Tidemans, tror jag det hette då.
    Torpan

9. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Fördelen med snigeldynamit är att man slipper alla vibrationer om detta nu är känsligt för konstruktionen.

10. P
    Medlem Nivå 1
    Hej skulle nått av dessa fungera? smy, snigeldynamit etc.
    jag har en slutning där jag vill ha ett stort garage (100m2) tror att kan bli 400 km3 massa som ska bort det ligger många hus nära så jag vill fixa det på fint sätt och ett billigare sätt för 560000 +moms för späna ,lasta,och körabort blir för dyrt för mig
    jag vill göra så mycket själv köpa en lastbil ser jag som en bra ide säljer den när jag är klar och får tillbaka det messta av pengarn tillskilnad om jag hadde hyr så kostar det 650+moms/tim 8 timmar = 65000. vad tror ni kan det vara nåt?
    jag vill järna ha ny infallsvinklar. jag möste fö ihop detta på ekoniskförsvarbartpris.