Byggahus.se

Berg direkt under plattan! Golvvärme ovanpå?

1. F
    Medlem · 11 inlägg

frewid

Medlem
    Har precis dragit igång renovering av källaren (ca 20m[sup]2[/sup]).
    Min plan var att genomföra ett källarprojekt på samma sätt som "alla" andra här på forumet, dvs bila, stambyta, isolera, dra golvvärme och gjuta. :-?

Men när jag provborrade plattan i helgen visade det sig att det ligger berg direkt under plattan på de flesta ställen. Där jag gjorde ett lite större hål var det berg, ca 5cm stenkross och 8cm gjuten platta, alltså ca 13 cm från berget upp till nuvarande golvnivå. Jag har provborrat på 4-5 ytterligare platser där det verkar vara ungefär samma nivå på berget. :(

Huset ligger i sluttning och jag visste att det var berg nära marken, men jag trodde i alla att det var ursprängt lite mer.
    Jag har en renslucka ner till avloppet som ligger på en betydligt lägre nivå (ca 60 cm under golvnivå) så de måste ha sprängt en djupare grav för avloppsstammen.

Att börja spränga i källaren känns inte som ett alternativ, det finns gränser för hur stort projektet får bli. Och takhöjden är klart begränsad (ca215 just nu) så det går inte bygga mycket på höjden.

Så nu har jag börjat fundera på alternativ. Just nu lutar det åt:
    * Bila upp spår för stambyte och nydragning av vatten och värme (som nu hänger i taket)
    * Gjut över spåren med betong
    * Flytspackla för att få en jämn yta (efter väggrivningar är golvet rätt ojämnt, golven i de gamla rummen är inte riktigt på samma nivå)
    * Lägg Floorés lågtbyggande golvvärme (www.floore.se) som säljs på K-rauta
    * Flytspackla in fall i badrummet (med spackel rekomenderat av flooré), därefter klinker.
    * Sätt klinker direkt med fix i tvättstuga och hall (enligt floorés anvisningar).

Det borde inte bygga mer än max 4-5 cm vilket skulle funka.
    Jag vet att det inte är rekomenderat att lägga golvvärme på oisolerat golv. Men eftersom jag inte ska ha några täta skikt hoppas jag slippa fuktproblem och jag hoppas att det här golvvärmesystemet som ligger nära ytan ska innebära att inte alltvör mycket värme försvinner ner. En del förluster räknar jag naturligtvis med.

Tycker ni jag tänker rätt eller rekomenderar ni några andra alternativ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.