Hej allihopa!

Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig att räkna på..

Om man tänker att man skruvar fast ett T i en vinkelstång av stål (varmvalsat, S235JR) i dimensionen 30x30x3, med två stycken 8.8 M6 skruvar. T-et är oböjbart, och ändarna på vinkeljärnet sitter fast.

Vad ger sig först, vinkeljärnet eller skruvarna, och vid hur hög belastning börjar det ena eller andra deformeras?
 
  • Handritad skiss av en vinkelstång med fastsatt T-profil och M6 skruvar, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att anta att T-et är av något oförstörbart/oböjbart, för enkelhetens skull?

Det intressanta är om 30x30x4 vinkeljärn är starkare eller klenare än 2xM6... Dvs. behöver det dimensioneras upp, eller kan man gå ner på 25x25x3 kanske....
 
Har inte tillgång till att kunna simulera det här hemma. Ev på jobbet nästa vecka. Vad skall konstruktionen fylla för syfte? Vart skulle du vilja att det deformermas först?
Får en känsla av att det är till Locost bygget. Då skulle jag fundera över om det var en vital del eller en del som inte gör så mycket att den ger vika. Böjer det sig i vinkeljärnet så borde det ge en mindre reaktion än om en skruv går av.
 
A Anderscurl skrev:
Har inte tillgång till att kunna simulera det här hemma. Ev på jobbet nästa vecka. Vad skall konstruktionen fylla för syfte? Vart skulle du vilja att det deformermas först?
Får en känsla av att det är till Locost bygget. Då skulle jag fundera över om det var en vital del eller en del som inte gör så mycket att den ger vika. Böjer det sig i vinkeljärnet så borde det ge en mindre reaktion än om en skruv går av.
Japp, T-et är pedalstället, 63 mm är avståndet mellan fästpunkterna på det. Tanken är att att fästa det i två vinkeljärn...

SFRO vill ju att det klarar 100 kilo tryck på bromspedalen, och det gör det ju säkert med 25x25x2 vinkeljärn, eftersom själva pedalstället är i 1,8 mm plåt... Men jag tänker gå upp lite för säkerhets skull...

Konceptbild och ritning ovanifrån
 
  • Pedalställ med tre metallpedaler monterat i en fordonskonstruktion, omgivet av stålrör och vinkeljärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av pedalställsfäste med måttangivelser för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kör du infästning på båda sidor så som du ritat är det nog hur lugnt som helst att klara 100kg kraft på bromspedalen utan flex Även med 25x25x2mm. Som du skriver är ju pedalstället i vekare plåt. Ramen vinkeljärnen kommer va fästa mot är ju 25x25x2mm fyrkantsrör antar jag.
 
A Anderscurl skrev:
Kör du infästning på båda sidor så som du ritat är det nog hur lugnt som helst att klara 100kg kraft på bromspedalen utan flex Även med 25x25x2mm. Som du skriver är ju pedalstället i vekare plåt. Ramen vinkeljärnen kommer va fästa mot är ju 25x25x2mm fyrkantsrör antar jag.
Japp, 25x25x2 i bakkant och framkant...

Frågan är ju om man ska gå på 25x25x3 vinkeljärn, fördelen hade ju varit att det blir samma höjd som fyrkantsrören..
 
Den lilla ökningen i vikten är nog värt att ta för att både få en stabilare och mer enhetlig infästning. Den vikten sänker ju tyngdpunkten också. Passa även på att fundera på något att kunna vila vänsterfoten på vid längre körningar. Nån minihylla eller knopp eller något. Kan bli drygt i längden att inte ha någonstans att göra av den.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.