Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Hej allihopa!
Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig att räkna på..
Om man tänker att man skruvar fast ett T i en vinkelstång av stål (varmvalsat, S235JR) i dimensionen 30x30x3, med två stycken 8.8 M6 skruvar. T-et är oböjbart, och ändarna på vinkeljärnet sitter fast.
Vad ger sig först, vinkeljärnet eller skruvarna, och vid hur hög belastning börjar det ena eller andra deformeras?
Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig att räkna på..
Om man tänker att man skruvar fast ett T i en vinkelstång av stål (varmvalsat, S235JR) i dimensionen 30x30x3, med två stycken 8.8 M6 skruvar. T-et är oböjbart, och ändarna på vinkeljärnet sitter fast.
Vad ger sig först, vinkeljärnet eller skruvarna, och vid hur hög belastning börjar det ena eller andra deformeras?
Det krävs nog lite mer info för att kunna svara på.
Vad består T-et av? Men i och med 250mm utstick skulle min gissning va att T-et ger sig före skruvförbandet. I länken nedan finner du sträck och brottgräns för skruv.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw1ezPWoBB816SBURotOqN50
Vad består T-et av? Men i och med 250mm utstick skulle min gissning va att T-et ger sig före skruvförbandet. I länken nedan finner du sträck och brottgräns för skruv.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAEegQIAxAB&usg=AOvVaw1ezPWoBB816SBURotOqN50
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Går det inte att anta att T-et är av något oförstörbart/oböjbart, för enkelhetens skull?
Det intressanta är om 30x30x4 vinkeljärn är starkare eller klenare än 2xM6... Dvs. behöver det dimensioneras upp, eller kan man gå ner på 25x25x3 kanske....
Det intressanta är om 30x30x4 vinkeljärn är starkare eller klenare än 2xM6... Dvs. behöver det dimensioneras upp, eller kan man gå ner på 25x25x3 kanske....
Har inte tillgång till att kunna simulera det här hemma. Ev på jobbet nästa vecka. Vad skall konstruktionen fylla för syfte? Vart skulle du vilja att det deformermas först?
Får en känsla av att det är till Locost bygget. Då skulle jag fundera över om det var en vital del eller en del som inte gör så mycket att den ger vika. Böjer det sig i vinkeljärnet så borde det ge en mindre reaktion än om en skruv går av.
Får en känsla av att det är till Locost bygget. Då skulle jag fundera över om det var en vital del eller en del som inte gör så mycket att den ger vika. Böjer det sig i vinkeljärnet så borde det ge en mindre reaktion än om en skruv går av.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Japp, T-et är pedalstället, 63 mm är avståndet mellan fästpunkterna på det. Tanken är att att fästa det i två vinkeljärn...A Anderscurl skrev:Har inte tillgång till att kunna simulera det här hemma. Ev på jobbet nästa vecka. Vad skall konstruktionen fylla för syfte? Vart skulle du vilja att det deformermas först?
SFRO vill ju att det klarar 100 kilo tryck på bromspedalen, och det gör det ju säkert med 25x25x2 vinkeljärn, eftersom själva pedalstället är i 1,8 mm plåt... Men jag tänker gå upp lite för säkerhets skull...
Konceptbild och ritning ovanifrån
Redigerat:
Kör du infästning på båda sidor så som du ritat är det nog hur lugnt som helst att klara 100kg kraft på bromspedalen utan flex Även med 25x25x2mm. Som du skriver är ju pedalstället i vekare plåt. Ramen vinkeljärnen kommer va fästa mot är ju 25x25x2mm fyrkantsrör antar jag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Japp, 25x25x2 i bakkant och framkant...A Anderscurl skrev:
Frågan är ju om man ska gå på 25x25x3 vinkeljärn, fördelen hade ju varit att det blir samma höjd som fyrkantsrören..
Den lilla ökningen i vikten är nog värt att ta för att både få en stabilare och mer enhetlig infästning. Den vikten sänker ju tyngdpunkten också. Passa även på att fundera på något att kunna vila vänsterfoten på vid längre körningar. Nån minihylla eller knopp eller något. Kan bli drygt i längden att inte ha någonstans att göra av den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar man dimension på väggreglar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp att beräkna dimension på limträbalk omgående.
Byggmaterial & Byggteknik