Hejsan,
är inne och tittar på garage, plattan är redan gjuten vilket gjordes i samband med gjutningen av huset. Som synes på bilden "slutar" betongen innan cellplasten i kanten på konstruktionen. Om jag då mäter yttermåtten på min platta så är den 443 cm bred, måste jag då dra av måtten för cellplasten osv och enbart räkna där betongen är helgjuten för att då veta tillverkarnas grundmått? då jag antar att man inte ställer någon del av syllen på cellplasten och då kant i kant med konstruktionen på plattan? Ser inte så ut på träguidens exempelbild iaf?
En garage tillverkare med 145 mm bred syll menade att man till och med kunde ställa den 35 mm utanför ytterkanten och ändå få det hållbart, stämmer verkligen det? Känns som att endast halva syllen står på "stumt" underlag då?
Hoppas någon fattade frågan
är inne och tittar på garage, plattan är redan gjuten vilket gjordes i samband med gjutningen av huset. Som synes på bilden "slutar" betongen innan cellplasten i kanten på konstruktionen. Om jag då mäter yttermåtten på min platta så är den 443 cm bred, måste jag då dra av måtten för cellplasten osv och enbart räkna där betongen är helgjuten för att då veta tillverkarnas grundmått? då jag antar att man inte ställer någon del av syllen på cellplasten och då kant i kant med konstruktionen på plattan? Ser inte så ut på träguidens exempelbild iaf?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En garage tillverkare med 145 mm bred syll menade att man till och med kunde ställa den 35 mm utanför ytterkanten och ändå få det hållbart, stämmer verkligen det? Känns som att endast halva syllen står på "stumt" underlag då?
Hoppas någon fattade frågan
Ja men han menade att man kunde sätta syllen så att den sticker ut 35 mm utanför plattan, sen blir det ju panelen osv utöver det. Får det till att syllen blir 35 mm utsnför plattan, 50 mm på cellplasten och då bara 60 mm av syllen på betong och där den ska fästas, räcker det?R rävlyan skrev:
Ja fast eftersom det är ett färdigt mått på det garaget från tillverkare som inte riktigt är gjord för denna platta så måste den 35 ut runtom (syllen) enligt ovan för att räcka till, och han menade att det skulle gå, därför jag undrade med tanke på cellplasten och laster osvR rävlyan skrev:
Det är isoblock som syns och då är det ett skalskydd av betong ytterst cellplasten är
inte ytterst och ska inte bära , då kommer syllen att ligga på kanten och ligga
över cellpasten som ett lock och vidare in på betongplattan
Det bär bra
inte ytterst och ska inte bära , då kommer syllen att ligga på kanten och ligga
över cellpasten som ett lock och vidare in på betongplattan
Det bär bra
Det är rätt panelen ska gå ner lite förbi för att det inte ska rinna på plattan , det är lite beroende påS senmathal skrev:
hur långt ut panelen kommer , längre utanför mindre nedhäng
Lagom bäst , panelen bör stanna min 10 cm från mark
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur ser vägguppbyggnaden ut i övrigt förutom 145-stommen? Panelen bör inte hamna lägre än 150mm från marken(gärna 200mm).
En kantbalk som är 30 hög och sedan syllen på den. Man vill väl möjligen fylla några cm med grus upp mot kantbalken. 5 cm grus nerifån och 5 cm panelöverlapp så blir det 20 cm kvar. Kan det funka?
Men nu ska inte jag alldeles ta över den här tråden.
Mats
Mats
Ja, du behöver inte dra ner panel mer än 5cm. Sen kan du nog fylla lite mer, ca 10cm mellan panel å grus kanske? Gruset lär ju sjunka lite av regn osv med tiden också.S senmathal skrev:
S senmathal skrev:En kantbalk som är 30 hög och sedan syllen på den. Man vill väl möjligen fylla några cm med grus upp mot kantbalken. 5 cm grus nerifån och 5 cm panelöverlapp så blir det 20 cm kvar. Kan det funka?
Mats[/QUOT
Det viktigaste oavsett avstånd är ju såklart att olja in och täckmåla ordentligt, sen skiljer det ju från vart i landet vi bor och andra förhållanden. Med ordentligt dränerande matrial osv kan avståndet såklart skilja och därför vara oberoende av andra faktorer. Ett bra tips kan ju vara att sätta ett underbleck av plåt längs med med droppnäsa och på samma sätt såga panelen