Ska bygga ett Attefallshus och är på gränsen gällande maxhöjd. Jag har högre marknivå i bakkant av huset. Kan någon hjälpa mig att räkna på höjden? Just nu säger kommunen att byggnaden är 23cm för hög. I min värld har jag 4cm tillgodo. Maxhöjd 4m. Byggnaden är 6m från gatan. Hur räknar man? Vem har rätt och varför?

Ritning av ett Attefallshus med måttangivelser, inkluderat höjdmått och marknivåskillnader.

• Gilla
robertdala
  • Laddar…
Du tar ut höjderna på de 4 hörnen där byggnaden ska stå. Snittet på dessa 4 höjderna blir markmedelnivå (y)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Så utifrån den bilden du visar blir det 8.95-8.65 = 0.3
0.3/2 =0.15
8.65+0.15 = 8.8 är markmedelnivå.
4m höjd är ifrån FG.
FG = 8.75.

8.8 (MMN) - 8.75(FG) = 0.05

Jag får det till att du har 5 cm tillgodo

J Jarlsgård skrev:
Du tar ut höjderna på de 4 hörnen där byggnaden ska stå. Snittet på dessa 4 höjderna blir markmedelnivå (y)

Ska det vara på ett visst avståd ifrån hörnen?

Ulltand Ulltand skrev:
Ska det vara på ett visst avståd ifrån hörnen?
Nope, ytterhörnen :)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nope, ytterhörnen :)
Oki så man får då ingen hjälp av om det tex är en brant stigning av mark på husets baksida? Eller i betydelsen att byggandens egenmått kan aldrig bli högre än 4 m? :)

Ulltand Ulltand skrev:
Oki så man får då ingen hjälp av om det tex är en brant stigning av mark på husets baksida? Eller i betydelsen att byggandens egenmått kan aldrig bli högre än 4 m? :)
Det är höjden I direkt anslutning till byggnaden som räknas.

Säg att du från byggnadens framsida till baksidan har en stigning på 4 meter, ja då blir markmedelnivån 2 meter. Så då kan rent krasst byggnaden i sig vara 6m hög :)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tack för era svar! Precis så som jag har räknat. Fick en förklaring av handläggaren nu. Han mäter mitt på alla fasader och därför blir det för högt.

"på redovisad handling : plan/fasad/sektion A102 måttet 4000mm från FG (färdig golvhöjd) till nock.
Det redovisas även på fasadritningarna att 3 av 4 fasader kommer få en marknivå som är under FG.
Byggnadens höjd mäts från en punkt som är under FG därför blir byggnaden för hög."

Enligt de riktlinjer jag har hittat så mäter man en punkt på framsidan och en punkt på baksidan. Några tips på hur man kan överbevisa den här nyexaminerade snubben, eller har han rätt?

Det är lite mer komplicerat än så. Har bland annat med betraktningsläge och göra, dvs vilken fasad är den som är mest "dominant" för allmänheten, då menar jag typ vilken som kanske vetter mot en väg osv.

Har du en sutuationsplan? Blir lite enklare att kunna ge ett så bra svar som möjligt då :)

Att fasaden är dominant borde ju inte påverka höjdberäkningen. Det är den "dominanta" sidan som vätter mot vägen, men jag har flyttat in stugan för att marknivån inte ska beräknas från gatuplan.

Hittade detta på Boverkets hemsida om Attefallshus:

"I okomplicerade fall när byggnaden är enkel och tomten relativt plan beräknas markens medelnivå genom att räkna fram medelvärdet av marknivån vid byggnadens fyra hörn. Om tomten är kuperad ska fler mätpunkter användas i beräkningen."

Ritning som visar måtten för en ny Attefallsstuga i förhållande till Karupsvägen, med höjd- och längdmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blir lite osäker..

Jag får gå igenom lite studiematerial, återkommer senare :crysmile:

• Gilla
ravald
  • Laddar…
Justera marken så det passar bättre? Det är ju bara typ 15cm per sida

Vad har du för höjder i varje hörn av huset då? För jag ser att det finns flera olika höjder över tomten.

Eller det är +8.95 i 2 hörn och +8.65 i 2?

Markmedelnivå mäts som minimum i varje hörn av byggnaden. :)

J Jarlsgård skrev:
Eller det är +8.95 i 2 hörn och +8.65 i 2?
Det är bara de höjderna som gäller. +8,95 i främre hörnen och +8,65 i bakre hörnen.

Ska skriva ihop något snabbt när jag får tid som du kan återkomma till handläggaren med, så får vi se om du fortfarande får fel ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.