Jag har en pool 5m i diameter som jag ska lägga ett trädäck runt. Hur räknar jag ut kapvinkeln?

Jag ska alltså kapa ett antal tryckade bitar så de skapar en cirkel runt poolen. Formel för det?

mvh
Jonas

• Gilla
Crazyax
  • Laddar…
Hej
Tror det är lättare att skjuta emot den runda poolen och rita på och kapa radien med sticksåg.
Sen lägger du den med rätt spalt mot poolen och märker på andra änden där du ska skarva längden, och göra allt vartefter.

Lycka till

/W

Jonas Jonasson1 Jonas Jonasson1 skrev:
Jag har en pool 5m i diameter som jag ska lägga ett trädäck runt. Hur räknar jag ut kapvinkeln?

Jag ska alltså kapa ett antal tryckade bitar så de skapar en cirkel runt poolen. Formel för det?

mvh
Jonas
Det breor på hur många bitar du vill ha i cirkeln.

• Gilla
Jonas Jonasson1
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Det breor på hur många bitar du vill ha i cirkeln.
Ok! Typ 15-16 stycken…

G
Hur tänker du att det ska bli när det är klart? Som nån av nedanstående skisser? Två skisser med geometriska former, en åttkantig och en rund inuti en fyrkantig ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonas Jonasson1
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Hur tänker du att det ska bli när det är klart? Som nån av nedanstående skisser?[bild]
Som den till vänster fast poolcirkeln (kul ord…) ska inte vara synlig, dvs man kan sitta på altanen och ha benen i poolen.
Trädäcket ska alltså ha en något mindre öppning än poolens storlek.

Karrock
En cirkel är 360°.
ska du omsluta den med en kvadrat är det 360/4=90° i varje hörn. Ska de gersågas så är det hälften per sida, och sågen ska därför ställas på 45°

Har du 12 sidor blir det 30° per hörn och 15° på sågen. 12 st bitar 145-trall i ca 120 cm längd borde göra en "cirkel" åt dig som inte låter poolens kant synas.

Edit: borde funka med 120-trall också och de måtten.

Fäst ett snöre med penna vid mittpunkten (fäst en skräpbräda eller något annqt) som är önskat kortare än radien på poolen och rita.
Det går att använda en bräda om man tycker det blir exaktare, sätt en skruv eller spik som pivotpunkt. Är man riktigt i farten fäster man fräsen vid brädan på en gång.

Glöm inte att snedsåga kanten och runda av alla kanter (efter fräsen så ska det räcka att slipa) för att minska risken för skrapmärken, stickor och annat som blir när man ska i och ur via en träkant.

Jonas Jonasson1 Jonas Jonasson1 skrev:
Som den till vänster fast poolcirkeln (kul ord…) ska inte vara synlig, dvs man kan sitta på altanen och ha benen i poolen.
Trädäcket ska alltså ha en något mindre öppning än poolens storlek.
Sitter med samma problem. Lyckades du lösa det?

Janus82 Janus82 skrev:
Fyll i dina mått här så räknar den ut allt som du behöver veta. [länk]

Jag gissar att du vill börja med att fylla i "circumradius R" eftersom poolen precis ska vara synlig i hörnen och att trallen sedan ska göra ett överhäng på poolen.
Tackar!

When calculating cutting angles for a round pool, it really helps to use an online calculator that handles precise angle and time-based conversions automatically. I found a great tool that simplifies the math and saves a lot of time during setup —
https://timecalculators.net/ if you'd like to try it out.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.